آغاز گردشگری حیات وحش در لرستان

اجرای طرح سافاری پارک، بدون ارزیابی زیست محیطی غیر ممکن است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه سبزینه، استاندار لرستان از احداث بزرگ‌ترین سافاری پارک ایران در استان خبر داده و گفته است: سرمایه‌گذاری در این حوزه با مشارکت بخش خصوصی و برای نخستین‌بار در کشور انجام خواهد شد. هوشنگ بازوند، محل تشکیل این سافاری پارک را در مناطق شورآب و دارآباد خرم‌آباد عنوان کرده و همکاری استانداری را در بالاترین سطح با این پروژه اعلام کرده است. سافاری پارکی که از آن صحبت می‌شود چه مولفه‌هایی دارد؟ آیا این طرح سرمایه‌گذاری توانسته است مجوزهای ارزیابی لازم را دریافت کند؟ و آیا اساسا چنین طرح‌هایی می‌تواند به سوددهی لازم برسد؟

کامران فرمان‌پور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرم‌آباد،عنوان کرد: مناطق انتخاب شده برای سافاری پارک جزو عرصه‌های تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیست و جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مطالعات اولیه درباره این طرح در حال انجام است، اضافه کرد: بررسی ارزیابی محیط زیستی پروژه ازجمله مواردی است که باید صورت گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرم‌آباد ادامه داد: شوراب پارک جنگلی در نزدیکی شهر خرم‌آباد است و همانند دارآباد جزو اراضی ملی و تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها است؛ اما به‌واسطه این‌که در آن مباحث محیط زیستی هم مطرح می‌شود باید حتما ارزیابی محیط زیستی داشته باشد.

وی درباره مساحت اجرای این طرح گفت: این طرح در مجموع در شوراب و دارآباد مساحتی بالغ بر 25 تا 30 هزار هکتار را شامل می‌شود.

فرمان‌پور در این‌باره که در سافاری پارک لرستان چه برنامه‌هایی اجرا می‌شود، پاسخ داد: گردشگری حیات وحش ازجمله برنامه‌هایی است که سرمایه‌گذار قصد انجام آن در این مناطق را دارد. به این ترتیب با تامین زیرساخت‌های لازم علاقه‌مندان می‌توانند حیات وحش را از نزدیک و در حین یک زندگی طبیعی مشاهده کنند.

وی درباره مجری اجرای این طرح گفت: شرکت سفیر اقتصاد که در تهران دفتر دارد سرمایه‌گذار سافاری پارک لرستان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرم‌آباد درباره شیوه انتخاب شورآب و دارآباد بیان کرد: با بازدید از مناطق مختلف که از سوی استانداری برای این سرمایه‌گذار تدارک دیده شده بود در نهایت این دو منطقه از سوی سرمایه‌گذار انتخاب شدند.

فرمان‌پور درباره اثرات این طرح در استان لرستان عنوان کرد: پروژه سافاری پارک بسیار عظیم بوده و جنبه‌های مختلف و نکات مثبتی را برای استان و کشور به همراه دارد که یکی از آن‌ها اشتغال است. در این طرح برای دو تا سه هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. در کنار آن می‌توان حیات وحش را در یک فضای طبیعی مشاهده کرد که در مقایسه با باغ وحش‌ها از استانداردهای بسیار مطلوب‌تری برخوردار خواهد بود. مشاهده حیات وحش در چنین فضایی ضمن آموزش می‌تواند در آشتی با طبیعت و جلوگیری از تلفات آن‌ها نیز موثر باشد.

حیات وحش ایران برای گردشگران خارجی جذاب نیست

سهند عقدایی، مدیر آژانس اسپلیت البرز، که در کارنامه فعالیت حرفه‌ای خود برگزاری تورهای حیات وحش در نقاط مختلف جهان به‌ویژه در پارک‌های ملی آفریقا را دارد، بیان کرد: سافاری پارک واژه‌ای است که در جای دیگری در دنیا آن را نشنیده‌ام. در سایر مناطق چنین نمونه‌هایی از گردشگری در پارک‌های ملی یا مناطق حفاظت شده صورت می‌گیرد که طی ضوابطی گردشگر به آن‌ها ورود پیدا می‌کند.

وی افزود: سافاری صحرایی از دیگر نمونه‌های چنین گردشگری است که در آن توریست می‌تواند یک فعالیت ماجراجویانه را تجربه کند.

طرح‌های مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که در مناطق چهارگانه انجام می‌شود، زون‌های تفرج گسترده را لحاظ کرده و در این مناطق گردشگری در اندازه‌های محدود و با در نظر گرفتن ظرفیت برد امکان‌پذیر است؛ اما آنچه در خرم‌آباد در حال انجام است در مناطق آزاد بوده و فنس‌کشی در یک عرصه 30 هزار هکتاری انجام خواهد شد. آیا می‌توان چنین اقدامی را گامی مثبت در جذب طبیعت‌گردان به‌ویژه از کشورهای خارجی دانست، این فعال حوزه اکوتوریسم در این‌باره گفت: پارک‌های محصور شده در سایر مناطق جهان نیز متداول است؛ به‌عنوان مثال در آفریقای جنوبی چنین نمونه‌هایی را شاهدیم که در آن با ایجاد یک اکوسیستم مصنوعی حیات وحش را نگهداری می‌کنند. در کشورهای اروپایی نیز موارد مشابهی وجود دارد و فی‌نفسه کاری تجربه شده و دارای نمونه‌های موفق است.

عقدایی ادامه داد: آنچه موفقیت این پروژه را تضمین می‌کند به نحوه اجرا بازمی‌گردد. در این پروژه بایستی بررسی‌های محیط زیستی و اکولوژیکی لحاظ شده و در این اکوسیستم مصنوعی نوع و تعداد گونه درکنار تغذیه و آب لحاظ شود.

وی درباره جذابیت این پروژه برای طبیعت‌گردان خارجی بیان کرد: حیات وحش ایران به‌قدری آسیب‌دیده که برای خارجی‌ها از جذابیت بالایی برخوردار نیست. در موضوع گوشت‌خواران بزرگ حافظان محیط زیست و فعالان پروژه‌های مرتبط به‌سختی می‌توانند این‌گونه‌ها را پس از مدت‌ها جای‌گذاری دوربین‌های تله‌ای مشاهده کنند. این در حالی است که شما زمانی در نایروبی از هواپیما پیاده می‌شوید در کنار آن پارک ملی قرار داشته و می‌توانید زرافه و فیل را مشاهده کنید. بنابراین تصویری که از کنیا در ذهن شما نقش می‌بندد حیات وحش غنی آن است.

آشوراده، پایلوت سافاری در ایران

ایمان هادی، مدیر واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره مراحل اجرای این پروژه، گفت: پروژه‌هایی که به حوزه طبیعت‌گردی مربوط می‌شود؛ حتی اگر در مناطق چهارگانه نباشد باید مجوزهای لازم را از کمیته ملی طبیعت‌گردی دریافت کند که در آن نمایندگان سه سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی حضور دارند؛ این در حالی است که درباره این پروژه جلسه‌ای برگزار نشده است.

وی با اشاره به این‌که در این پروژه موضوع حیات وحش نیز دخیل است، افزود: مدیریت حیات وحش در نهایت با محیط زیست است و مجوزهای لازم درباره تکثیر در اسارت و نگهداری را باید این سازمان صادر کند. همچنین دفتر حیات وحش درباره نوع گونه و شرایط نگهداری باید نظرات خود را ارائه کند.

مدیر واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره که آیا فارغ از سافاری پارکی که قرار است در این منطقه اجرایی شود، در میانکاله نیز اجرای آن در قالب طرح‌های مدیریت وجود دارد، گفت: طرحی درباره میانکاله داده شده که روی کاغذ بوده و هنوز اجرایی نشده است. با این حال آشوراده جزو نخستین مناطقی خواهد بود که در آن سافاری در قالب طرح مدیریت و براساس ظرفیت برد صورت می‌گیرد. بر اساس این طرح اتومبیل در یک مسیر مشخص حرکت کرده و در ایستگاه‌های تعیین شده برنامه‌های خود را اجرا می‌کند.

وی با بیان این‌که نباید آفرود و سافاری را با هم اشتباه گرفت، اضافه کرد: در آفرود به‌واسطه شکل اجرا تخریب گونه‌های گیاهی و خاک در سطح گسترده‌ای صورت می‌گیرد؛ اما در سافاری برنامه‌ریزی برای پایداری مدنظر قرار دارد و گاه از دلیجان یا کالسکه نیز به جای ماشین بهره می‌گیرند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 732737

وب گردی

وب گردی