نقش "پری‌بیوتیک‌"ها در رفع مشکلات خواب

نوشیدنی‌های پروبیوتیک از مکمل‌های غذایی شناخته شده‌ هستند اما شاید تاکنون به مقوله "پری‌بیوتیک‌"ها یعنی فیبرهای غیرقابل هضم کمتر پرداخته شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، اکثر افراد از خاصیت پروبیوتیک‌ها برای سلامت سیستم گوارشی، افزایش انرژی و ویژگی سم‌زدایی آنها اطلاع دارند. اما در مورد پری بیوتیک‌ها که فیبرهای غیر قابل هضم ضروری هستند و باکتری‌های خوب روده را افزایش می‌دهند اطلاعات کمتری وجود دارد.

مطالعات نشان می‌دهد این ترکیب و این فیبرها می‌توانند به رفع مشکلات خواب مرتبط با استرس کمک کنند.

در این بررسی محققان دانشگاه کلرادو برای مدت چند هفته به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی پری بیوتیک داده و پس از آن، آنها را در معرض شوک قرار دادند. همچنین یک گروه دیگر از موش‌ها با این شوک روبرو شدند اما از رژیم غذایی پری بیوتیک مصرف نکردند.

محققان دریافتند موش‌هایی که رژیم پری بیوتیک داشته‌اند با مشکلاتی در میکروبیوم روده روبرو نبوده و نسبت به موش‌های دیگر از الگوی خواب سالم‌تری برخوردار بودند.

اگرچه نتایج مثبت بدست آمده انعکاس دهنده چگونگی تاثیرگذاری آن در انسان نیست اما محققان معتقدند این آزمایش می‌تواند شروع خوبی برای بررسی روی نمونه‌های انسانی باشد.

به گفته متخصصان قرار گرفتن در معرض استرس‌های روزانه همچون درگیری‌های کاری، آسیب دیدگی و عدم برخورداری از حمایت‌های اجتماعی می‌تواند چرخه خواب را بر هم زند. در صورتیکه روزی تایید شود پری بیوتیک‌ها انسان را در برابر استرس حفظ می‌کنند می‌توان آنها را به عنوان روش حفاظتی برای مقابله با اضطراب به رژیم غذایی اضافه کرد.

به گزارش مدیکال دیلی، خوراکی‌های سرشار از پری بیوتیک‌ها شامل موز، پیاز، سیر، تره فرنگی، گیاه مارچوبه، کنگر فرنگی، گندم کامل و سویا هستند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 732745

وب گردی

وب گردی