استاد دانشگاه: حدود70درصد بنگاه ها درسال های 1385تا1392 ورشکسته شدند

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در دولت های نهم و دهم می گوید: اتفاقی که در سال 1387 رخ داد ورشکستگی های پی درپی بنگاه های اقتصادی بود، به طوری که در سال های 1385 تا 1392 حدود ٧٠ درصد بنگاه ها ورشکست شدند.

به گزارش ایسکانیوز، «زهرا کریمی» روز سه شنبه در همایش بزرگ « اصلی ترین اولویت اقتصاد ایران در سال 1396» که در حاشیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی پیشران توسعه ملی در محل مصلی تهران درحال برگزاری است، تحول ساختاری را واقعیت جامعه ایران ذکر کرد و گفت: همه هدف انقلاب این بود که از وابستگی به نفت رها شویم، اما پس از گذشت چهار دهه این اتفاق نیفتاده است.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه تداوم مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد و این امر بسیار نگران کننده است، به هشت سال نابسامانی اقتصادی در دولت های نهم و دهم اشاره کرد و گفت: احساس رکود هنوز هم ادامه دارد. اقتصاد ایران با کمبود اکسیژن مواجه است.
وی دلیل رشد مثبت سال 1393 و بهبود اقتصادی را روی کار آمدن دولت یازدهم و حل مسئله هسته ای عنوان کرد و با اشاره به شاخص های اقتصادی درباره اشتغال گفت: جمعیت فعال افزایش یافته و در نهایت موجب افزایش نرخ مشارکت اقتصادی شده است.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران فناوری فرسوده را یکی از مشکلات بنگاه های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه همه در صبر و انتظار بسر می برند و بخش خصوصی هم تمایلی به سرمایه گذاری ندارد.
کریمی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور ، گفت: دیگر زمان آن گذشت که با پول نفت می شد همه چیز را حل کرد
کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه در هیچ کشور دنیا بدون انگیزه میلیونها نفر نمی توان اقتصاد را به حرکت درآورد، با ذکر نمونه ای به کشور چین اشاره کرد و گفت: این کشور با اجماع و استفاده از چینی هایی که در دوران گذشته این کشور را ترک کرده بودند توانست به موفقیت برسد.
کریمی تاکید کرد، آنچه باعث فروپاشی شوروی شد، انزوای این کشور بود در حالی که چین در تعامل با جهان توانست خود را قوی کند.
به گفته وی، بازگشت چینی های ثروتمند و چینی های مهاجری که در تایوان زندگی می کردند به اعتلای چین کمک کرد.
کریمی تاکید کرد، بدون کمک ایرانی های خارج از کشور که با دانش و ثروتمند هستند، نمی توان به تحولات ساختاری فکر کرد. بدون کمک سرمایه گذاران ایرانی در خارج ، خارجی ها به ایران نمی آیند.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه مناقشه های سیاسی در داخل هزینه اصلاح ساختارها را افزایش داده است، تاکید کرد: نیازمند عزم ملی هستیم. متاسفانه هنوز در بسیاری موارد نمی دانیم چه کنیم . شبه دولتی ها افزایش یافته اند و چگونه باید این بخش اقتصاد را مهار کرد.
کریمی گفت: هنوز وقتی اتحادیه اروپا می خواهد در ایران دفتر تاسیس کند با بحران و هیاهو مواجه می شود. لذا نیاز به نهاد واسطی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم که در راستای کاهش این بحران ها گام بردارد.
وی علل غیراقتصادی رشد پایین اقتصادی کشور را بحران زیست محیطی ،فساد گسترده، کاهش سرمایه اجتماعی، بحران نظام بانکی به دلیل حجم بالای بدهی معوق و دارایی های منجمد عنوان کرد.
کریمی تنش در روابط بین المللی، درون گرایی و نقش ضعیف بخش خصوصی و سهم بالای موسسه های غیردولتی را برای اقتصاد ایران مضر دانست و افزود: پیامد تداوم وضعیت کنونی به کاهش رشد اقتصادی، افزایش آسیب های اجتماعی، شکل نگرفتن بخش خصوصی واقعی و متعامل نشدن با دیگر کشورها منجر می شود.
در حاشیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی، پیشران توسعه ملی؛ همایش بزرگ اصلی ترین اولویت های اقتصاد ایران در سال 1396 برگزار شد. در این همایش اساتید دانشگاه و صاحبنظران به بررسی مهمترین مسائل اقتصادی کشور پرداختند.

منبع:ایرنا

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

401/601

کد خبر: 732815

وب گردی

وب گردی