کوالکام چیپ های جدید سازگار با استاندارد 802.11ax وای-فای را معرفی کرد

کوالکام امروز از نخستین چیپ های وای-فای برای پشتیبانی از استاندارد جدید 802.11ax رونمایی کرد. این استاندارد در ادامه نسخه های b , g , n و ac معرفی شده که علاوه بر سازگاری با نسل های قبلی، قابلیت های جدیدی را نیز به همراه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، در استاندارد 802.11ax نه تنها سرعت بیشتری را تجربه می کنیم، بلکه بهره وری و ظرفیت شبکه، به خصوص در محیط های شلوغ نیز بالاتر می رود. فناوری مورد بحث، سرعت شبکه را به 4 برابر نسل قبلی یعنی 802.11ac می رساند و روترهای مجهز به آن می توانند دیوایس های قدیمی را نیز با سرعت و کیفیت بیشتری همراه سازند.

نخستین SoC کوالکام IPQ8074 نام دارد که پلتفرمی کاملاً یکپارچه و همه کاره برای استفاده در اکسس پوینت ها، گیت وی ها و روتر ها محسوب می شود. این چیپ مجتمع 14 نانومتری به پردازنده 64 بیتی چهار هسته ای و شتاب دهنده دوهسته ای شبکه مجهز شده، و از پیکربندی 12×12 وای-فای (8×8 روی باند 5 گیگاهرتز و 4×4 روی باند 2.4 گیگاهرتز) پشتیبانی می نماید.

سرعت نهایی شبکه با استفاده از این چیپست به 4.8 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید، ضمن اینکه پوشش سریع و گسترده ای را به همراه خواهد داشت. همچنین سامانه مدیریت اختصاصی SON کوالکام نیز عملیات نصب و بهینه سازی ترافیک را تسهیل می نماید.

دومین چیپ کمپانی آمریکایی به شماره مدل QCA6290 بازده دستگاه در شبکه های شلوغ را تا چهار برابر افزایش داده و از پیکربندی 2x2 MU-MIMO پشتیبانی می نماید، ضمن اینکه می تواند بهره گیری از مزایای کامل آرایش 8x8 MU-MIMO را نیز محقق سازد.

در این چیپ با استفاده از قابلیت «دوبانده همزمان» (DBS) می توان باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتزی را ترکیب کرد و سرعت نهایی 1.8 گیگابیت بر ثانیه را به دست آورد، ضمن اینکه در مقایسه با نسل قبلی، تا 70 درصد کاهش مصرف انرژی را شاهد خواهیم بود.

کوالکام اعلام کرد نمونه های آزمایشی این چیپ را در نیمه نخست سال جاری میلادی آماده می کند، بنابراین می توان انتظار داشت تا پایان سال 2017 شاهد به کار گیری از این استاندارد پیشرفته در موبایل های پرچمدار و تجهیزات پیشرفته شبکه باشیم.

200/202

منبع: دیجیاتو

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 732864

وب گردی

وب گردی