آغاز بکار سیزدهمین همایش شوراهای اقامه نماز صنعت هسته ای کشور با پیام صالحی

مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش شوراهای اقامه نماز صنعت هسته ای کشور روز سه شنبه 26 بهمن ماه با حضور جمعی از معاونین و مدیران سازمان، بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس، حجت الاسلام هاشمی، رییس ستاد اقامه نماز و قائم مقام شورای فرهنگی، حمید خادم قائمی، مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی و 80 تن از از ائمه جماعات و دبیران ستاد اقامه نماز صنعت هسته ای کشور در مشهد مقدس آغاز بکار کرد و تا روز 27 بهمن ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای مراسم افتتاحیه این همایش حجت الاسلام هاشمی، گزارشی از 12 همایش قبلی و اهداف و محورهای همایش سیزدهم را برای حاضرین تبیین کرد. در بخش دیگری از مراسم کمالوندی ضمن قرائت پیام رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیر دکتر صالحی به شهر قم و دیدار با مراجع عظام و علمای اعلام، گزارشی از این سفر و رهنمودها و توصیه های مراجع و علما را به اطلاع ائمه جماعات و دبیران اقامه نماز رساند. سخنران دیگر مراسم حجت الاسلام فرزانه رییس دانشگاه علوم اسلامی نیز سخنانی بویژه در خصوص بصیرت سیاسی ایراد کرد. در پایان مراسم افتتاحیه به دلیل تقارن همایش با ایام سوگواری فاطمیه حاج آقا ماه رخسار ذاکر اهل بیت (ع) به مداحی پرداخت.

در زیر متن کامل پیام صالحی به این همایش می آید.


بسم الله الرحمن الرحیم
در آغاز پیش از هر سخنی، بر خود فرض می دانم تا از زحمات دست اندرکاران برگزاری همایش شوراهای اقامۀ نمازِ صنعت هسته ای قدردانی نمایم. بدون تردید، اقدامات صورت گرفته طی سالهای گذشته با هدف ترویج و تبیین مبانی و اصول زیستِ مسلمانی و آشنایی با گنجینۀ معارفِ اسلامی، مرهون تلاشهای خستگی ناپذیر اعضای محترم شورا بویژه حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیّد جعفر هاشمی است.
اینجانب با آرزوی سلامتی و بهروزی روزافزون برای تمامی عزیزان فعّال در این حوزه، مزید توفیقات همگان را در سایۀ عنایات و توجّهات حضرت ولی عصر(عج) از درگاه احدیّت متعال مسئلت می نمایم.
با توجّه به برگزاری این همایش معنوی در واپسین روزهای بهمن، ماه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر آن شدم تا از این فرصت استفاده نموده و به دیدگاه و نگرش حضرت امام خمینی(ره) به فریضۀ نماز و نقش آن در حیات فردی و جمعی مسلمانان اشاراتی داشته باشم.
امروزه بواسطـه تحقیـقات و پژوهش های انجام شده پیرامون ابعـاد شخصیّتی محی الدینِ زمـان، حضرت امام خمینی(ره)، زوایایی از روش و منشِ آن سالکِ واصل و مرشدِ کامل بر ما هویـدا شده است که پیش از این، از نظرها غایب بود.
شاید بتوان گفت که حضور مقتدرانۀ آن شخصیّت بی نظیر تاریخی در مقام پیشوا و طلایه دار نهضت اسلامی و تلاش مستمر آن پیرِ روشن ضمیر در مسیر استقرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی، بسیاری از ناظران و تحلیلگران را از توجّه عمیق به دیگر وجوه شخصیّت ایشان غافل کرده بود. امّـا خوشبختانه طی یک دهۀ گذشته نگارش آثار پژوهشی در بابِ ابعاد معنوی و عرفانی شخصیّت امام راحل(ره)، مسیر را برای آشنایی عمیق با ویژگیها و خصوصیّات ایشان فراهم آورده است.
شایان ذکر است که بخش قابل توجّهی از آثار قلمی معمار کبیر نظام اسلامی به آثار عرفانی ایشان اختصاص دارد. با نگاهی هر چند گذرا به فهرست آثار عرفانی حضرت امام (ره) به آثاری مانند سرالصلاه و آداب الصلاه برمی خوریم که بیانگر عنایت ویژۀ ایشان به مبحث نماز در تربیت و تهذیب نفوس سالکان و رهروان طریقت است. حضرت روح الله پیش از آنکه پای در میدان مجاهدت سیاسی نهند و پرچم مبارزه با استبداد و استعمار را بر دوش گیرند، پای در میدان مجاهدت نفس و خودشناسی و خودسازی نهادند و برای دستیابی به درکی عمیق در بابِ اسلام و تعالیم بلند اسلامی از محضر بزرگانی مانند میرزا محمّدعلی شاه آبادی، میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی و میرزا جواد آقا ملکی تبریزی کسب فیض نمودند.
حضـرت امـام(ره) در پـرتـو آشنـایی با تعالیـم و آموزه هـای این بزرگـان، از عمـق جان به درک این حقیقت نائل آمدند که حرکت در شاهراه طریقت و حقیقت، جز با تأسّی به مبانی و موازین شریعت و عمل به احکام نورانی اسلام، میسّر نخواهد شد. از این منظر، می توان به رمز و راز مخالفت و رویارویی امام راحلِ عظیم الشأن با انحرافات موجود در برخی گرایش های عرفانی و صوفیانه پی برد. متأسّفانه در طول تاریخ تمدّن اسلامی، نحله ها و فرقه هایی ظهور کردند که بدون توجّه به ضرورت اجرای احکام اسلامی و واجبات دینی، در پیِ راه یافتن به بارگاه الهی بودند و موجبات گمراهی خود و دیگران را فراهم آوردند.
در حال حاضر که بواسطۀ گسترش حیرت انگیز شبکه های اجتماعی و سوء استفادۀ بدخواهان و مغرضان، افکار انحرافی و گرایشهای گمراه کنندۀ صوفیانه تحت عنوان عرفان اسلامی به جوانان کشورمان عرضه میشود، ضروری است تا با بهره گیری از سرچشمۀ عرفان اصیل اسلامی از جمله آثار و افکار پیرِ جماران، به ترویج و تبیین تفکّر ناب اسلامی بپردازیم. به دیگر سخن، جوانان و نوجوانان ایرانی باید به درک این حقیقت نائل آیند که برای عروج بر فلکِ سروری و رهایی از قید بندگی و بردگی قدرتهای پوشالی، باید به ریسمان احکام اسلامی و عبادات تعیین شده در چارچوب شرع انور چنگ زنند و نماز را معراج مؤمنان و سالکان و بهترین معبر و مرکب برای وصال حضرت دوست تلقّی نمایند.
برای دستیابی به این مقصود، وظیفۀ سنگین و دشواری بر عهدۀ عالمان و فرهیختگان مسلمان نهاده شده است تا با بهره گیری از بهترین شیوه ها و کارآمدترین ابزارها و روش ها، نسل امروز و آینده سازان ایران فردا را با حقایقِ معارف اسلامی آشنا کنند و در این میان، آثار حکمت آموز و عرفانی حضرت امام خمینی(ره) یکی از بهترین و کارآمدترین منابع برای تبیین و ترویج معارف و آموزه های بلند اسلامی است.
اینجانب در فراز پایانی این پیام، مایلم تا به این نکته نیز اشاره نمایم که بر خلافِ سیره و روش بسیاری از متشرعان ظاهرگرا، نماز و عبادت و عمل به احکام و فرائض دینی در منظومۀ فکری امام خمینی(ره)، مقدمه و مدخلی به حضور مؤثّر و مستمر در عرصۀ حیات اجتماعی است.
به عبارت دیگر، بر اساس مبانی اندیشۀ امام(ره)، عمل به فرائض و واجبات دینی، تنها با هدف فلاح و نجات فردی برای فرد فرد مسلمانان مقرّر نشده است، بلکه عمل به احکام الهی و حرکت در مسیر سلوک عرفانی، انسانِ معناگرا را از زاویه نشینی و زُهد خانقاهی بر حذر داشته و به تلاش برای برپایی قسط و عدل و مبارزه با جهل و ظلم فرا می خواند. در آن روزگار که حضرت امام(ره) با شناخت دردها و رنجهای امّت اسلامی، هدایت نهضت عظیم اسلامی را بر عهده گرفتند، برخی از مسلمانان از جمله برخی صاحبان مجالسِ وعظ و صاحبان خرقۀ ارشاد بر ایشان خُرده می گرفتند که سالکِ طریق حقّ نباید دمی از سجّاده تقوی غافل شود و گرفتارِ مشکلات و معضلات حیات اجتماعی شود، امّـا امام عزیزِ ما بر همۀ این تصوّرات باطل، خط بطلان کشیدند و بر نقش اجتماعیِ احکام اسلامی تأکید نمودند.
اینجانب در پایان ضمن سپاس و قدردانی مجدّد از دست اندرکاران برگزاری این همایش، از درگاه یگانۀ هستی بخش مسئلت می نمایم تا همۀ ما را در عمل به احکام نورانی اسلام بر پایۀ تفکّرات و اندیشه های آن قائد عظیم الشأن موفّق بدارد و ما را در زمرۀ نمازگزاران واقعی و بندگان مخلص خویش قرار دهد.

آن دل که به یاد تو نباشد دل نیست قلبی که به عشقت نتپد جز گِل نیست.
آن کس که ندارد به سر کوی تو راه از زندگـیِ بی ثمـرش حاصـل نیست.

"والسلامُ علیکمُ و رحمه الله و برکاته"

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 732873

وب گردی

وب گردی