بیماران ، قربانیان اختلاف داروخانه‌ها و بیمه

حدود دو هفته قبل بود که جام‌جم از بی‌اعتبار شدن دفترچه‌های بیمه درمانی در برخی داروخانه‌های تهران خبر داد؛ خبری که پس از آن رسانه‌های دیگر نیز با تحلیل‌های متفاوت به آن پرداختند و نسبت به عواقب خطرناک تصمیم اخیر داروسازان، هشدار دادند اما اکنون این ماجرا وارد فازی جدید شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ، تهدید داروسازان به آزاد پیچیدن نسخه‌های دارویی از ابتدای اسفند امسال، جدی‌تر خواهد شد تا جایی که انجمن داروسازان هم دست به قلم شده‌اند و در نامه‌ای بلندبالا اعلام کرده‌اند از ابتدای اسفند، دیگر پوشش بیمه‌ای داروها را قبول نخواهند کرد.

مشکل هم مثل همیشه، سر بدهی‌های معوقی است که باید سازمان‌های بیمه‌گر پایه مثل تامین اجتماعی و بیمه سلامت به داروخانه‌ها پرداخت کنند، اما مطالبات داروخانه‌ها چند ماه است که وصول نشده است. پرداخت نشدن بدهی بیمه‌ها، خیلی از داروخانه‌ها را به مرز ورشکستگی رسانده است؛ تا جایی که برخی داروخانه‌ها اعلام کرده اند دیگر حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را هم ندارند.

بیماران، قربانی اول و آخر هستند

هم‌اکنون پوشش بیمه‌ای بسیاری از داروها که در فهرست دارونامه رسمی کشور باشد، حدود 70 درصد عنوان می‌شود، اما اگر قرار باشد این پوشش دارویی حذف شود، در نهایت این بیماران هستند که مجبورند نسخه‌های دارویی را چند برابر قیمت، تامین کنند.

این اتفاق می‌تواند تهدید جدی برای سلامت بیمارانی باشد که به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج مبتلا هستند؛ زیرا قیمت برخی داروهای آنها، گاهی به چند میلیون تومان می‌رسد.

حتی برای داروهای خیلی ساده هم این اتفاق می‌تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر داشته باشد. آزاد شدن قیمت داروهای معمولی و حذف پوشش بیمه‌ای آنها، می‌تواند پرداخت از جیب بیماران را افزایش دهد و معیشت خیلی از خانواده‌ها بخصوص ساکنان مناطق محروم و حاشیه کلانشهرها را دچار مشکل کند.

البته اگر پای حرف داروسازان بنشینید، آنها هم دوست ندارند هزینه‌های درمانی مردم را افزایش دهند. آزاد حساب کردن نسخه‌های دارویی برای خیلی از داروسازان، به عنوان آخرین راه‌حلی است تا چراغ داروخانه را روشن نگه دارند.

در این شرایط، فقط حضور دولت می‌تواند به دعوای بین داروخانه‌ها و بیمه‌ها پایان دهد تا این وسط، بیماران قربانی اختلاف بین نهادهای مختلف نشوند.

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 732984

وب گردی

وب گردی