به بهانه چهلمین روز در گذشت حضرت  آیت الله هاشمی رفسنجانی

*حجت الاسلام عبدالرسول خسروبیگ

سحر گه ره روی در سرزمینی همی خواند این معما با قرینی

که ای صوفی شراب آنگه شود صاف که در شیشه بماند اربعینی

آری : چهل روز از نوای الرحیل انسانی میگذرد که بیش از دو چهل سال عمری با برکت اما توأم با مشقت، مرارت و زحمت، ولی امید به فردا را سپری کرد.تاریخ زندگی اش از سوم شهریور 1313شروع شد .

نگاشته اند از 5 سالگی به مکتب خانه رفت، مکتب خانه آن زمان ابتدا افراد را با نام ، یاد و توکل به خدا سوق می‌داد.

در سن 14سالگی قدم به جایی گذاشت که محل امن اهل دل و جایگاه پیدایش سر منزل نرسیدن به ساحل بود،شهر مقدس قم محفل دوراندیشانی همچون امام راحل و آیات عظام طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد،گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعت مداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب الدین مرعشی نجفی، محمد حسین طباطبایی و حسین علی منتطری، که این بزرگ مرد از مظهر همین افراد بنام افتخار تلمذیت داشت تا جایی که به درجه اجتهاد رسید.

وی از لحاظ سیاسی تحت تاثیر رهنمود های امام خمینی (ره)قرار گرفت و به مخالفت با حکومت شاهنشاهی و انقلاب سفید او پرداخت .کار آیت الله به اینجا ختم نشد و با تبعید امام (ره) نقش او در مبارزه با شاه و نمایندگی امام در داخل و خارج از کشور پرنگ تر شد.

از همان زمان سفر سیاسی را آغاز نمود از ژاپن در شرق و بیست ایالت از ایالات متحده در غرب .

او پس از انقلاب عناوین افتخاری متعددی را از مجامع علمی و سیاسی دنیا دریافت کرد و به مسئولیت های زیادی زینت بخشید(ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری اسلامی،ریاست مجلس شورای اسلامی ،ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام،قائم مقام جنگ و....)حقا که همه این امانت ها را امانت الهی می‌دانست و فقط برای پیشبرد اهداف مقدس و پیشرفت امور مردم تلاش میکرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران عمر شریفش که مصادف بود با دهه اول انقلاب، بنیادی را بنا نهاد و نهالی را در ایران زمین کاشت که امروز یکی از بزرگترین مرکز علمی حضوری جهان محسوب میشود،آری این شجره طیبه نیست مگر دانشگاه آزاد اسلامی.

منصفانه قضاوت کنیم، چه تعداد دانشجو، استاد و کارمند شاغلین مستقیم و یا غیر مستقیم در این مجموعه بزرگ مشغول به تحصیل ،تدریس و کار هستند؟

آیا قدر شناس این آثار باقی مانده هستیم؟آیا مقدار و منزلت شخص شخیص ایشان دانسته و جایگاه جاودانه اش را شناخته ایم؟آیا فهمیدیم که وی وامدار هیچ حزب و گروهی نبود؟آیا.....

*مدیر فرهنگی، اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

خبرنگار: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 733008

وب گردی

وب گردی