جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی با مشارکت مردم  احیا گونه‌های گیاهی

دانشیار پژوهشگاه علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی از حفاظت گونه‌های گیاهی با مشارکت مردم خبر داد و گفت: در اجرای طرح‌های مشارکتی با مردم از چندین گونه گیاهی و جانوری حفاظت شد.

به گزارش ایسنا، دکتر هادی ویسی روز چهارشنبه، 27 بهمن ماه در همایش ملی «اکولوژی، حفاظت، تنوع و حفاظت گیاهی» با تاکید بر ضرورت حفظ گونه‌های گیاهی با مشارکت مردم، افزود: اجرای این نوع طرح‌ها از دهه 90 آغاز شده است که موجب شده گام‌های موثری در کاهش نابودی گونه‌های زیستی برداشته شود.

وی به برخی از این پروژه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این طرح‌ها حفاظت از کرفس کوهی بوده است. در این طرح که از طریق یک سازمان مردم‌نهاد اجرایی شده، تلاش‌هایی در جهت حفظ گونه گیاهی کرفس کوهی شده است.

ویسی، کرفس کوهی را از خانواده چتریان دانست که در ارتفاعات زاگرس و در شهرهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری رویش دارد، خاطرنشان کرد: این گیاه برای خوراک مردم کشت بی‌رویه می‌شده است که با اقدامات انجام‌شده از انقراض این گونه گیاهی جلوگیری شد، ضمن آنکه سطح زیرکشت کرفس کوهی نیز افزایش یافت.

دانشیار پژوهشگاه علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی حفظ و احیای زیست‌بوم کوهستان دوشاخ را از دیگر طرح‌هایی دانست که با مشارکت مردم اجرایی شده است و در این باره توضیح داد: کوهستان دوشاخ محلی برای عبور مردم و کوهنوردان بوده که این امر موجب از بین رفتن تنوع گیاهی شده بود.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این امر با مشارکت مردم مسیر سبزی تعریف شد که مردم در این مسیر رفت‌وآمد داشته باشند، ضمن آنکه با بذرپاشی پراکنده به مساحت 25 هکتار از انقراض گونه‌های گیاهی این منطقه جلوگیری به عمل آمد.

ویسی، کنترل آتش‌سوزی و بوته‌کنی را از دیگر مزایای اجرای این طرح نام برد.

دانشیار پژوهشگاه علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه با مشارکت مردم از انقراض گونه گیاهی داز در منطقه سیستان و بلوچستان جلوگیری به عمل آمد، خاطرنشان کرد: از گیاه داز علاوه بر آنکه مردم برای ساخت صنایع‌دستی استفاده می‌کنند، نوعی خرس وحشی نیز از این گیاه تغذیه می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن به دلیل کم شدن این گونه گیاهی، در برخی موارد خرس‌ها به انسان حمله می‌کردند و مردم نیز خرس‌ها را از بین می‌بردند.

ویسی گفت: به منظور حفظ این گونه گیاهی و خرس‌ها به مردم آموزش داده شد که برای توسعه کشت گیاه داز لازم است تا خرس‌ها زنده بمانند؛ چراکه بذر این گیاه بعد از خوردن از سوی خرس‌ها، از طریق فضولات وارد طبیعت می‌شود.

این محقق ادامه داد: با آموزش‌هایی که به مردم داده شد، از انقراض این‌گونه گیاهی جلوگیری به عمل آمد.

دانشیار پژوهشگاه علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: این موضوع باید در جامعه آموزش داده شود که تنها راه ادامه حیات محیط زیست مشارکت کامل مردم است؛ در غیر این صورت ما شاهد انقراض بیشتر گونه‌های گیاهی خواهیم بود.

منبع: ایسنا

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 733128

وب گردی

وب گردی