کره جنوبی سفیر ژاپن را احضار کرد

پس از گنجانده شدن مسائل مربوط به جزایر مورد منازعه دریای شرقی در کتب درسی دانش آموزان ژاپنی، سئول در اقدامی اعتراضی سفیر ژاپن را احضار کرد.

وزارت آموزش و پرورش ژاپن امروز (چهارشنبه) به طور رسمی اعلام کرد که از این پس در کتب درسی این کشور، مطالب مربوط به جزایر مورد منازعه دریای شرقی گنجانده شده و به دانش آموزان تدریس خواهد شد.
به گزارش ایرنا، این اولین بار است که در کتب درسی مدارس که از امسال تدریس می شود ژاپن به شکلی کاملا رسمی جزایر «دیائویو»؛ جزایری که بر سر آن با چین و کره جنوبی مشکل دارد، از آن خود دانسته است.
چین و کره جنوبی در باره مالکیت بر این جزایر با ژاپن به شدت درگیر هستند و تدریس این کتب در مدارس ابتدایی و متوسطه ژاپن به طور حتم خشم دو کشور را به دنبال خواهد داشت.
ژاپنی ها این جزایر را «سنکاکو»، چینی ها آن را «دیائویو» و کره ای ها آن را «دوکدو» می نامند.
اقدام امروز توکیو حتی باعث شد تا کره جنوبی با فراخواندن «هیدیو سوزوکی» سفیر ژاپن در سئول مراتب اعتراض کتبی این کشور را به وی ابلاغ کند.
وزارت آموزش و پرورش ژاپن در بخشنامه ای که خبرگزاری کیودو امروز آن را منتشر کرد، از معلمان خواسته است به دانش آموزان ژاپنی بیاموزند که ادعای مالکیت ژاپن بر این جزایر قانونی است.
با این حساب این کشور تلاش کرده است تا از همان ابتدای دوران تحصیلی به دانش آموزان ژاپنی این مساله را دیکته کنند که در منازعات مذکور با چین و کره جنوبی به طور قانونی حق با توکیو است.
این در شرایطی است که چین و کره جنوبی منحرف کردن اذهان عمومی در ژاپن در باره مسایل تاریخی را یک اقدام بسیار نادرست و خطرناک توصیف کرده اند.
با نظر داشت این اقدام ژاپن و موافقت مقام های ارشد این کشور با آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن از مناطق تحت کنترل توکیو به نفع ژاپن حمایت می کند، ‌مشخصا سال جاری میلادی می تواند سالی پر تنش برای کشورهای منطقه باشد.
به گزارش ایرنا، دولت های کره جنوبی و چین با ژاپن بر سر مالکیت بر جزایر «دیائویو» و «دوکدو» در دریای شرقی اختلافات دیرینه ای دارند اما ورود مباحث مذکور به کتب درسی بخصوص از مدارس ابتدایی تا دبیرستان این را تداعی می کند که توکیو خود را مالک بلامنازع این جزایر می داند.

کد خبر: 733155

وب گردی

وب گردی