اتحادیه اروپا برای امضای پیمان تجاری با کانادا آماده می شود

پارلمان اتحادیه اروپا آماده می شود پیمان تجاری بزرگی را با کانادا امضا کند.

به گزارش ایسکانیوز، پارلمان اتحادیه اروپا آماده می شود پیمان تجاری بزرگی را با کانادا امضا کند.

به گزارش اسوشیتدپرس از بروکسل، کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا این پیمان را نشانه همکاری بین المللی در زمانی توصیف کرد که بسیاری از نیروهای سیاسی، از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، می کوشند روند جهانی شدن را متوقف کنند.

صدها معترض روز سه شنبه بیرون ساختمان پارلمان اتحادیه اروپا در استراسبورگ در فرانسه با برپایی تظاهرات گفتند چنین پیمانی به جای رشد اقتصادی و اشتغالزایی به از بین رفتن محیط زیست کشورهای اروپایی ، و پایین آمدن سطح استانداردهای این قاره در حوزه کار و مصرف خواهد انجامید.

سسیلیا مالمستروم Cecilia Malmstrom کمسیر تجارت اتحادیه اروپا کوشید نگرانی های منتقدانی را رفع کند که معتقدند امضای این پیمان که بازار اروپای 500 میلیون نفری را با بازار 35 میلیون نفری کانادا یکپارچه می کند، به استقلال اتحادیه اروپا در فرایند تصمیم گیری خود لطمه خواهد زد. وی گفت :«این پیمان استانداردهای ایمنی غذایی یا هیچ مقررات دیگری را در اتحادیه اروپا تغییر نخواهد زد و فقط نهادهای اتحادیه اروپا می توانند چنین کاری بکنند.»

رای گیری درباره این پیمان تجاری بزرگ زمانی انجام می گیرد که احزاب پوپولیست (عوام گرا) در اروپا و ترامپ در آمریکا به شکل فزاینده ای توجه خود را به داخل معطوف کرده اند و جلو امضای یک موافقت نامه تجاری با کشورهای حوزه اقیانوس آرام را گرفته اند و از احتمال وضع کردن عوارض گمرکی بر واردات سخن گفته اند.

حجم مبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و کانادا به بیش از 60 میلیارد یورو در سال می رسد و این اتحادیه انتظار دارد موافقت نامه تجاری ترانس آتلانتیک موسوم به ستا CETA با حذف تقریبا هرگونه عوارض، به تقویت 20 درصدی مبادلات تجاری بینجامد.

اما در بیرون ساختمان پارلمان اروپا نگرانی ها میان تظاهر کنندگان محسوس بود.

مایکا فرناندز، که از آلیکانته در جنوب اسپانیا خود را به استراسبورگ رسانده بود گفت :«اتفاقی که خواهد افتاد کاهش هرچه بیشتر تصدی گری دولتی ، حمایت اجتماعی کمتر از شهروندان ، شرکت های کوچک و کارگران مستقل است. هیچ کس قادر نخواهد بود با شرکت های چند ملیتی رقابت کند. اتحادیه اروپا به یک اروپای مالی تبدیل خواهد شد که فقط از شرکت های چندملیتی بزرگ طرفدار خواهد کرد.»

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733239

وب گردی

وب گردی