ماه آخر سال در سالن های تئاتر چه خبر است؟

این روزها نمایش هایی چون "میراث"، "ریش فیدل غبغب مرکل"، "کلفت ها" در سالن های نمایش شهر به اجرا درآمده اند و تماشای نمایش های اسفند ماه که به روی صحنه می روند خالی از لطف نیست.

با آغاز ماه اسفند آخرین ماه سال اجراهای تئاتر در سالن های نمایش ادامه دارد و گروه های نمایشی آخرین اجراهای سال 95خود را پس از جشنواره تئاتر فجر پی می گیرند. در ادامه به نمایش هایی که در آخرین ماه سال 95 در سالن های اصلی شهر تهران اجرا می شوند اشاره می شود:

نمایش میراث

به قلم بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی در تماشاخانه سنلگج از ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ تا ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ در ساعت ۱۹:۴۵ اجرا می شود.

در خلاصه ای از داستان می خوانید: نمایشنامه‌ی «میراث» بر مبنای جدال میان سه برادر بر سر میراث خانه‌ی پدر شکل گرفته است.

مرگ زنان زرد

به نویسندگی و کارگردانی امین آبان از تاریخ پنج شنبه 28 بهمن ماه تا 4 اسفند ماه از ساعت 18 در سالن استاد سیروس صابر (کرج) برقرار است.

خلاصه ای از داستان: مرگ زنان زرد نوعی از تاتر بی‌چیز است که از هر گونه موارد غیر ضروری صحنه به عمد پرهیز می‌کند تا توانایی بازیگران و کارگردان برای مصور کردن وقایع و پلان‌های این اپیک سوریالیستی تخیل تماشاگر را به تمامیت به کار گیرد. این تکنیک تخیل پروری در این نوع تاترها موجب این می‌شود که تماشاگر علاوه بر دیدن فعل و انفعالات بالقوه درام در صحنه از تصاویر نوستالژیک ذهن خود نیزکه معمولا ویترین فراموش شده درونی است بهره ببرد یعنی اتفاقات صحنه زنگ خلق تخیل را به صدا در می آورد، همذات پنداری و عمق گرایی شکل می‌گیرد تا تماشاگر بسان کاراکترهای این تاتر به کاتارسیس و رستگاری برسد، هدف از این ماتریس تاتر بی چیز برای تاتر مرگ زنان زرد تقویت تخیل تماشاگرانش است که همانا تخیل یکی از ارکان و عناصر اصلی تفاوت مابین انسان و حیوانات است که سرانجام منجر به رویا پروری و بخاطر آوردن و اصالت اراده می‌شود که استنتاج و هدف و امید به زندگی را در انسان ماشین زده امروز ازدیاد می‌بخشد.

ریش فیدل غبغب مرکل

به نویسندگی و کارگردانی امیر علی نبویان از 26 بهمن ماه تا 27 اسفندماه ساعت 9 در در تماشاخانه پالیز سالن 1 نمایش داده می شود.

شبی از همین شب‌ها یک لولو به دهی در ناکجا می‌رود و دست به سرقت می‌زند. فردای آن شب، اهل ده در می‌یابند که هرچه از آنها دزدیده شده عاریه بوده و آنها فقط ادعای مالکیت داشته‌اند. در این بین پسر کدخدا هم مفقود شده...

غروب روزهای آخر پائیز

براساس نمایشنامه فردریش دورنمات به کارگردانی محمود یوسفی در تماشاخانه دراما از 24 بهمن ماه تا 13 اسفند ماه از ساعت 19 برپاست

در خلاصه ای از نمایش میخوانید: یک نویسنده مشهور داستان‌های جنایی تلاش می کند تا داستان تازه‌اش را بنویسد...

کابوس حضرت اشرف

به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل دراماتورژ : ایمان افشاریان و از 13 بهمن ماه تا 23 اسفند ماه در ایرانشهر سالن استاد ناظر زاده کرمانی از ساعت 19:30 برگزار می شود.

نمایش خدای کشتار

به نویسندگی یاسمینا رضا (با نگاهی به ترجمه مائده طهماسبی) و کارگردانی علی سرایی از 24 بهمن ماه تا 27 اسفندماه در سالن 2 تماشاخانه پالیز به نمایش در می آید.

در خلاصه ای از داستان می خوانید: داستان این نمایش درباره دو زوج است که فرزندان آنها در مدرسه دچار درگیری می‌شوند به همین دلیل پدر و مادر یکی از بچه‌ها به خانه دیگری می‌روند تا مشکلات میان فرزندان‌شان را حل کنند اما خود آنها با یکدیگر دچار دعوا و درگیری می‌شوند.

نمایشنامه «خدای کشتار» یا «خدای قتل‌عام» یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های یاسیمنا رضا نمایشنامه‌نویس فرانسوی ایرانی است که اجراهای متعددی از آن به صحنه رفته است. این نمایشنامه پیش ازاین در ایران هم با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی چندین نوبت اجرا داشته است.

آخرین نامه

به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش نیا از 27 بهمن ماه تا 27 اسفندماه درسالن 2 تماشاخانه پالیز از ساعت 18 اجرا می شود.

در خلاصه ای از داستان می خوانید: داستان اثر در دوران جنگ تحمیلی و در یکی از مناطق دورافتاده‌ی جنگی می‌گذرد. کشاکش اصلی داستان، میان فرمانده‌‌ی دسته و دو تن از سربازان تحت‌امر وی رخ می‌دهد. این دسته‌ی کوچک که در حقیقت دیده‌بان هستند، در منطقه‌ای دورافتاده، وظیفه دارند تا تحرکات دشمن را رصد کرده و گزارش دهند

نمایش هام

به نویسندگی و کارگردانی عباس عبدالله زاده در سالن سایه تئاتر شهر از 24 بهمن ماه تا 24 اسفندماه برقرار است.

در یادداشت کارگردان می خوانید: در روزگاری که صفات انسانی معنا باخته و دیگر کسی به مردانگی افتخار نمی کند، راستی را دوست نمی‌ دارد و مکر را نشان فرهیختگی می پندارد، زشتی را زیبا، جهل را دانش، ظلم را عدالت، تزویر را لیاقت و حماقت را عدالت... صحبت از انسان کاری بیهوده می نماید... اما چه می توان کرد وقتی پای عشق به میان می آید و جهان کهنه و پلاسیده را با عطرش نو و زنده می کند؟

نمایش باغ آلبالو

نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی اکبر زنجان پور در تالار وحدت از 24 بهمن ماه تا 27 اسفندماه برقرار است.

در خلاصه ای از نمایش می خوانید: نمایشنامه درباره یک زن اشراف‌زاده روس و خانواده‌اش است که به علت قرض رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطره‌انگیزشان در گرو بانک است و چون خانواده غیر از قرض عایداتی ندارد، قرار است در موعد معینی باغ و ملک‌شان حراج شود.

کلفت ها

اثر ژان ژنه و به کارگردانی سپیده صفوری و فاطمه صارمی در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی (قیطریه) از 21 بهمن ماه تا 26 اسفند از ساعت 19:30 برقرار است.

در خلاصه ای از داستان می خوانید: "کلفت ها" ی ژان ژنه بر اساس جنایت واقعی دو خواهر خدمت کار به نام پاپن است که بانوی خود را می‌کشند و قطعه قطعه می‌کنند. ژنه که خود از مطرودین جامعه بوده ظاهر جنایی نمایش را پس می‌زند و نمایش را به صحنه ای جادویی بدل می‌کند.

نمایش حرفه ای

به نویسندگی دوشان کواچویچ توسط ایرج امامی ترجمه شده و رضا کیانیان طراح و کارگردان این اثر است. نمایش حرفه ای از روز 17 بهمن ماه تا 27 اسفند ماه در در سالن 1 تماشاخانه پالیز برقرار است.

در خلاصه ای از این نمایش می خوانید: نمایشنامه «حرفه ای» نوشته دوشان کواچویچ و موضوع آن درباره فروپاشی کمونیسم در اروپای شرقی و پیامدهای آن است و رویکردی کمدی اجتماعی دارد.

نمایش مانوس

به قلم لیلا حکمت نیا و کیوان سررشته نوشته شده و طراح و کارگردان این اثر نازنین سهامی زاده است . این نمایش در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر از ۲۴ بهمن تا دوشنبه ۲۳ اسفند اجرا می شود.

در خلاصه این نمایش می خوانید: بدون هیچ دخل و تصرفی حاصل مصاحبه با افراد حقیقی داخل کمپ های مانوس و نائورو است و تئاتر ورباتیم است. تحقیقات مانوس ازیک تیتر خبر ، یک سال ونیم پیش آغاز شد تا به امروز که به مرحله اجرا رسیده است...

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 733254

وب گردی

وب گردی