جعفرزاده: آیت‌الله هاشمی با وجود تمام اتفاقات مثل کوه ایستاد و خم به ابرو نیاورد

نماینده مردم رشت با اشاره به توانمندی آیت‌الله هاشمی، گفت: از ویژگی‌های ایشان دوربینی و دور اندیشی بود. اینها باید برای ما الگو باشد، چقدر بی مهری، چقدر کم لطفی، چقدر بی توجهی، آیت‌الله هاشمی با وجود تمام اتفاقات مثل کوه ایستاد و خم به ابرو نیاورد.

به گزارش ایسکانیوز غلامعلی جعفرزاده شامگاه چهارشنبه در مراسم اربعین مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجتماعات مجموعه المپیک رشت برگزار شد، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاقمند به توسعه بود حتی در دیداری که با تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس یک هفته قبل از فوت با ایشان داشتیم، همواره بر توسعه تاکید داشت.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی عاشق توسعه این مرز و بوم بود، افزود: در حوزه توسعه سه دوره زمانی سال‌های 1950 الی 1975 میلادی، 1975 الی 1990 میلادی، سال 1995 میلادی به بعد را برای توسعه تعریف کردند. در هر کدام از سال‌ها اتفاقاتی افتاد، در دوره اول توسعه یک فاصله طبقاتی ایجاد شد، در دوره دوم توسعه رشد اقتصادی همراه با توزیع ناعادلانه ثروت بوده، در دوره سوم توسعه اتفاقاتی نظیر رشد اقتصادی، تولید ثروت و توزیع عادلانه رخ داد، در پی این موارد رفاه بوجود آمد.

جعفرزاده گفت: اگر در جامعه‌ای همه ثروتمند بودند بیانگر رفاه و خوشبختی نبوده زیرا برخی جوامع با وجود ثروتمندی افسرده هم بودند، به تعبیر یکی از دانشمندان اساسا توسعه به مثابه آزادی است، این نوع توسعه یافتگی از نظر آیت‌الله هاشمی ویژگی‌هایی دارد که شامل آزادی‌های سیاسی و آزادی در انتخاب حکومت و همچنین شامل آزادی در بیان، در مطبوعات و در مجموع آزادی‌هایی که خاص هر جامعه است که اگر این آزادی‌ها نباشد آن جامعه نمی‌تواند ادعا کند من یک جامعه توسعه یافته هستم.

وی ادامه داد: بخش دوم این نوع توسعه یافتگی شامل امکانات و تسهیلات اقتصادی است، ما از این موضوع به عنوان مالکیت اقتصادی و آزادی بازار تعریف می‌کنیم. منظور از مالکیت اقتصادی، حقوق مالکیتی است. مانند همان کاری که ما در ایران انجام می‌دهیم، افتخار ما در بخش نرم‌افزارها شکستن قفل‌هاست. ما برای مالکیت اثر ارزش قائل نیستیم، باید از این مرحله عبور کنیم تا بتوانیم در بازار دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: فرصت‌های اجتماعی که همه ما مطالبه می‌کنیم نظیر برخورداری از آموزش و بهداشت، تضمین شفافیت و امکان دسترسی همگان به اطلاعات اقتصادی، آیا به واقع اینطور است و همگان اطلاعات لازم را دارند که بخواهند در بازار توسعه و اقتصادی ورود کنند، همچنین وجود نظام حمایتی نظیر شبکه تامین اجتماعی برای رهایی مردم از فقر و تنگدستی است. در بحث توسعه انسانی هم سه شاخص داریم که شامل برابری قدرت خرید، امید به زندگی از بدو تولد، دسترسی به آموزش است که هر جامعه در حال توسعه‌ای باید بر اساس آن فاکتورها عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی مدون لازمه هر توسعه است، اضافه کرد: در ایران از سال 1328 نظام برنامه‌ریزی برای توسعه تدوین شد، تقریبا 10 برنامه هفت و پنج ساله برای توسعه در این کشور تنظیم کردیم که پنج برنامه متعلق به قبل از انقلاب و پنج برنامه متعلق به بعد از انقلاب است و امسال هم یازدهمین برنامه توسعه کشور تدوین شد.

وی گفت: برخی از کشورها نظیر آسیای جنوب شرقی از ما دیرتر اقدام به تدوین برنامه توسعه کردند ولی در حال حاضر از ما جلوتر هستند. اینکه چرا ما به مرز توسعه یافتگی نرسیدم دو علت دارد، یکی فقدان برنامه بلند مدت و دیگری نبود الگوی بومی است. این دو دلیل باعث شد نتوانیم از لحاظ توسعه یافتگی به جایگاه مدنظر برسیم. البته چشم اندازه 20 ساله هم داریم که در تلاشیم در 1404 به آنها برسیم. در این نظام برنامه ریزی خیلی‌ها تلاش کردند، البته افرادی هم بودند که می‌گفتند ما برنامه را قبول نداریم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضرت آیت‌االله هاشمی رفسنجانی قوه تفکر انقلاب و مشاور و امین امام(ره) بود، ایشان به عنوان اولین کسی در کشور بود که بعد از جنگ نظام برنامه ریزی را پیشنهاد کرد. در آن زمان خیلی‌ها اعتراض می‌کردند که برنامه چیست و... ولی ایشان برای تدوین برنامه اصرار داشت. نوع تفکر آیت‌الله هاشمی از جنس مدیریت نو بود، ما همچین مدیران مبتکر و خلاقی کم داشتیم که حرف و تفکر جدید ارائه دهند.

جعفرزاده با اشاره به توانمندی آیت‌الله هاشمی، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی در همه حوزه‌ها به صورت جزئی اطلاعات داشت، از دیگر ویژگی‌های ایشان دوربینی و دور اندیشی بود. اینها باید برای ما الگو باشد، چقدر بی مهری، چقدر کم لطفی، چقدر بی توجهی، آیت‌الله هاشمی با وجود تمام اتفاقات مثل کوه ایستاد و خم به ابرو نیاورد.

نماینده مردم رشت بیان کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی زمانی که فرمانده جنگ بود و در میادین جنگ حاضر می‌شد همه منتظر بودند تا در نماز جمعه حاضر شود و تکلیف دنیا را مشخص کند؛ ایشان شخصیتی بود که می‌توانست در دنیا و منطقه اثرگذار باشد لذا این حسرت را می‌خوریم که از وجود ایشان خصوصا در چند سال گذشته استفاده نشد. مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌توانست خیلی از مشکلات این کشور را برطرف کند.

وی اضافه کرد: وقتی فردی پدرش را از دست می‌دهد به دنبال این است که راه پدرش را ادامه دهد، من این بزرگمرد را قبول دارم که در مجلسش حاضر شدم و به همین دلیل می‌خواهم راهش را ادامه دهم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاکتورهای اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: عقلانیت یکی از بارزترین ویژگی ایشان بود، هیچکس نمی‌توانست وی را فریب دهد و از راه به در کند. وقتی اعضای خانواده‌اش هم مطلبی را با حرارت بیان می‌کردند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همه اعم از نظام، انقلاب، مردم، کشور و رهبری را با هم می‌دید و تصمیم می‌گرفت. این عقلانیت باید یک چاشنی برای همه مسئولان ما شود که همه را با هم ببینند و تحت تاثیر یک گروه یا مجموعه قرار نگیرند. همچنین خردورزی و تعادل بخشی از دیگر ویژگی‌های ایشان بود.

به گزارش ایسنا، جعفرزاده تصریح کرد: با همه اتفاقات تلخ و شیرینی که در این کشور افتاد، حضور پرشور جوانان در مراسم تشییع ایشان بسیار جالب بود. حضور این حجم جوان بدون برنامه ریزی و اعلام، دعوت قبلی که به خیابان آمده بودند، چشمگیر بود، بخشی که شعار می‌دادند ما هم قبول نداریم اما مردم عاشقانه آمده‌ بودند زیرا مردم عاشق این نظام و انقلاب هستند.

انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733317

وب گردی

وب گردی