چین نیروهای نظامی خود را در مرز با کره شمالی تقویت کرد

به دنبال قتل برادر ناتنی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، چین نیروهای نظامی خود را در مناطق مرزی با این کشور تقویت کرد.

به گزارش ایسکانیوز چین سال هاست که نیروهای نظامی خود را در مرزهای مشترک با کره شمالی مستقر کرده است اما در مواقعی که شرایط حاد و حساس شود، بر شمار این نیروها افزوده می شود.
روزنامه «اورینتال دیلی» از هنگ کنگ امروز (پنجشنبه) در گزارشی این خبر را اعلام کرد و یادآور شد: دستکم نزدیک به یکهزار نیروی نظامی چین در منطقه مرزی با کره شمالی مستقر شده اند.
مرکز حقوق بشر و دمکراسی در هنگ کنگ هم امروز اعلام کرد: این مساله برای چین بسیار مهم است و پکن نمی خواهد مرزهایش شاهد ناآرامی باشد.
آرایش نیروهای نظامی چین در مرزهای مشترک با کره شمالی پس از آن صورت می گیرد که «کیم جونگ نام» برادر ناتنی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز دوشنبه هفته جاری زمانیکه قصد سفر به ماکائو را داشت در فرودگاه مالزی مورد سوء قصد قرار گرفت و سازمان اطلاعات و امنیت کره جنوبی می گوید او با یک ماده سمی به قتل رسیده که اسپری و یا تزریقی بوده است.
بر اساس گزارش مرکز حقوق بشر و دمکراسی در هنگ کنگ، آرایش و حضور نیروهای نظامی چین در مرزهای مشترک با کره شمالی برای جلوگیری از هر گونه بی ثباتی و ناآرامی صورت گرفته است.
چین یک بار در اوایل اردیبهشت ماه سالجاری قبل از انجام آزمایش پنجم اتمی کره شمالی و یک بار نیز در سال 2013 زمانیکه شوهر عمه رهبر کره شمالی به جرم خیانت اعدام شد، اقدام به تقویت مرزهای خود با کره شمالی کرده بود.
در همین حال «گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که پکن به موضوع ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی توجه دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است که برای چین رسیدگی و توجه به این مساله بسیار مهم است و این کشور سیر تحولات را بررسی می کند.
از آنجا که همسران «کیم جونگ نام» در چین زندگی می کنند، خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی گزارش کرده است که این مساله برای پکن هم مهم است زیرا «کیم» تحت حفاظت چین بود.
قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی همچنین باعث شده تا کشورهای غربی به شدت به دنبال دامن زدن به این مساله باشند تا با استفاده از این حربه و تا حد امکان پیونگ یانگ را تحت فشار قرار دهند.
موج رسانه ای که کشورهای غربی و کره جنوبی از دو روز پیش در حال دامن زدن به آن در باره خبر این قتل هستند به شکلی کم سابقه فزاینده است.
گزارش ها حاکی است که «کیم جونگ نام» دارای دو همسر بوده است که یکی از آنها در پکن پایتخت و دیگری در شهر ماکائو در جنوب چین زندگی می کند.
پلیس مالزی تاکنو دو زن را در ارتباط با مرگ «کیم جونگ نام» دستگیر کرده است.
کره شمالی همچنین از مالزی خواسته است تا جسد برادر «کیم جونگ اون» رهبر این کشور را به پیونگ یانگ تحویل دهد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی انتشاردهنده:حسین نقاشی

کد خبر: 733342

وب گردی

وب گردی