مشکلات ۷ گانه حوزه کار و کارآفرینی

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارآفرینی، آن را در ۷ مورد اصلی خلاصه و تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز،محمدرضا سپهری شب گذشته، ۲۷ بهمن ماه، در همایش کارآفرینی و تقدیر از کارآفرینان برگزیده استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: در یکی از پروژه های تحقیقاتی ما در موسسه کار و تامین اجتماعی، مشخص شد اصلی ترین مشکلات کارآفرینان کشور در ۷ مورد اساسی خلاصه می‌شود. نخستین مشکل این جامعه تامین مالی است. یکی دیگر از مشکلات مهم سیستم واردات کالاست که نظام آن در کشور نیازمند اصلاح و حمایت از تولیدکننده داخلی است.

وی ادامه داد: سومین مشکل کارآفرینان کشور مساله قوانین و مقررات است. ما در عرض ۱۱۰ سال سابقه قانونگذاری در کشور، ۱۱ هزار قانون تصویب کرده ایم؛ این در حالی است که فرانسه در ۲۵۰ سال تنها ۲۷۰۰ قانون مصوب کرده است. اکثریت این قوانین مانع کسب و کار در کشور بوده و باید برای حل این مشکل در جهت تسهیل قوانین کشور گام برداشت.

سپهری خاطرنشان کرد: همچنین سایر مشکلات این بخش در مسایلی نظیر نظام قیمت گذاری و هزینه‌های انرژی و همچنین تحریم‌های بین المللی خلاصه می‌شود. نظام اداری ما باید تسهیلگر کارآفرینی در کشور باشد. کارآفرین باید نوآوری و خلاقیت داشته باشد تا بتواند نوآوری ایجاد کند.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی تصریح کرد: امروز اقتصاد دانش بنیان محور اقتصاد مقاومتی است؛ لذا به نظر می‌رسد صحبت از کار و کارآفرینی نیازمند برداشتن گام‌هایی فراتر از اهدای لوح باشد. مسئولان باید در جهت حل مشکلات کارآفرینان گام برداشته و برای شکل گیری کارآفرینی، شبکه های نوآوری را در استان ها شکل داد.

وی اضافه کرد: باید این شبکه ها منجر به شکل گیری استارت آپ های جدیدی شود. ما باید در پایان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پاسخگو باشیم که برای کارآفرینان چه کرده‌ایم. رتبه ۱۳۰ کشور در حوزه فضای کسب و کار شایسته ایران و ایرانی نیست. کار باید در این کشور مقدس شمرده شده و تقدیس شود.

در ادامه محمود احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، اظهار کرد: خوشبختانه دولت به عنوان تسهیلگر فضای کسب و کار در استان ورود یافته و این فضا را بهبود داده چراکه بهبود فضای کارآفرینی در چرخه کارآفرینی و در فرایندهای سرمایه گذاری تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر درک متقابلی از دشواری های اشتغال در بین کارگران و کارآفرینان استان به وجود آمده چون دولت به کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار اهمیت داده است.

احمدی با اشاره به برگزاری جشنواره تقدیر از کارآفرینان برتر استان خاطرنشان کرد: ثبت نام و داوری جشنواره تقدیر از کارآفرینان برتر استان به صورت غیرحضوری بوده و انتخاب داوران نیز کاملا به صورت تصادفی بوده است. در این دوره ۵۱۷ بنگاه اقتصادی ثبت نام داشتند که درمرحله نخست داوری ۲۸۱ بنگاه، در مرحله دوم ۱۹۷ مجموعه، در مرحله سوم ۸۶ بنگاه و نهایتا ۲۳ مجموعه برگزیده شد و ۹ بنگاه اقتصادی نیز به مرحله کشوری رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین ۲ بنگاه اقتصادی استان به عنوان بنگاه‌های برتر در بخش خدمات در سطح کشور شناخته شد. انتخاب این دو کشور تغییر نگرش کارآفرینی در استان را نشان می دهد.

احمدی اضافه کرد: امیدواریم فرایند بهبود فضای کسب و کار استان در سال‌های آتی نیز ادامه یابد. البته باید توجه داشت این مهم بدون مشارکت کارآفرینان استان محقق نخواهد شد.

اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از کار، کارآفرین و سرمایه است

پس از وی محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی، با اشاره به جایگاه و شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در توسعه کارآفرینی عنوان کرد: کارآفرینی و برگزیده شدن در این حوزه به معنای تداوم خطی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی آن را پایه ریزی کرد. ما معتقد نیستیم کسانی که به عنوان نمونه معرفی می شوند، از سایر کارآفرینان استان بالاتر هستند.

وی ادامه داد: تجلیل واقعی از کسانی است که کارآفرین بپرورانند. باید به تدریج کارآفرینان جوانی پرورش یابند که آینده اشتغال کشور را رقم زنند. هر چه ما به جمعیت کارآفرینان اضافه کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت. باید بنگاه های اقتصادی گسترش یابد تا اشتغال محقق شود. افتخار ما این است که امروز غم کارآفرین را کارگر می خورد.

روشنک خاطرنشان کرد: بیشترین غم بیکاری را نیز کارآفرینان بر دوش می کشند. امروز کارآفرینان ما از اکثر دست اندرکاران بیشتر غمخوار بیکاری کارگران هستند. خداوند از سر تقصیرات کسانی که بین کارآفرین و کارگر فاصله انداختند، بگذرد. اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از کارآفرین و کار و نیز سرمایه است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:حسین نقاشی

402

کد خبر: 733353

وب گردی

وب گردی