برگزاری کارگاه آموزشی فناوری نانو با عنوان« از دنیای میکرونی به دنیای نانو» در دانشگاه محقق اردبیلی

کارگاه آموزشی فناوری نانو با عنوان« از دنیای میکرونی به دنیای نانو» با حضور دانشجویان دانشگاه های محقق اردبیلی، پیام نور، علوم پزشکی، آزاد اسلامی و اساتید فعال در این حوزه در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی و بین الملل دانشگاه محقق اردبیلی، پروفسور عزیز حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در این کارگاه با اشاره به کاربرد فناوری نانو در تمامی زمینه ها، گفت: باید از این به بعد به جای تلاش برای یافتن کاربردهای فناوری نانو به یافتن زمینه هایی بپردازیم که نانو در آن نقشی نداشته است.

وی افزود: البته در یافتن این زمینه ها موفق نخواهیم شد و جایی نیست که نانو کاربرد نداشته باشد.

حبیبی به مقایسه چند جسم برای درک ملموس تر اندازه نانومتر پرداخت و افرادی را معرفی نمودکه برای اولین بار مفاهیم «نانو» را در جهان مطرح کرده بودند ولی سال ها مورد بی توجهی واقع شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با مقایسه تعداد مقالات چاپ شده در این حوزه به تفکیک سال، خاطرنشان کرد: این دانش دوران بلوغ خود را گذرانده و در دوران جوانی خود به سر می برد و افراد علاقمند می توانند به سرعت خودرا با این روند وفق داده و در چند سال آتی از صاحب نظران این دانش باشند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره نبود تجهیزات و امکانات لازم به چرایی عدم فعالیت این رشته در چند دهه گذشته پاسخ داد و گفت: همزمان با ورود تجهیزات جدیدتر فعالیت در این زمینه شروع شده و شتاب گرفته است.

حبیبی به هدف از تغییر اندازه ذرات در حد نانو پرداخت و از تغییر بسیار زیاد خواص فیزیکی مواد در مقیاس نانو سخن گفت و افزود: هر چه ذره «آزاد تر» باشد توانایی بالایی در تغییر خواص خود خواهد داشت که با تغییر اندازه به مقیاس نانو، این امر محقق می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در هر یک از دانشکده ها اساتیدی وجود دارد که در این حوزه پیشرو هستند و امید است دانشجویان با راهنمایی گرفتن از این اساتید به فعالیت بیشتری بپردازند.

دکتر علی نعمت اله زاده مدیر گروه رشته مهندسی شیمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه کارگاه « نانو الیاف» پنجم اسفندماه در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد، گفت: دانشجویان علاقمند می توانند در هفتمین مسابقه ملی «فناوری نانو» که روز امتحان آن 22 اردیبهشت 96 می باشد، ثبت نام نمایند.

خبرنگار: علی انوار

منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد: 801

کد خبر: 733458

وب گردی

وب گردی