در ایران برنامه های بسیار خوبی در حوزه سلامت توسط دولت ایران انجام شده است

​وزیر بهداشت در سفر خود به مکزیک با رییس و سناتور های کمیسیون بهداشت، آموزش و پرورش، کار و بازنشستگی و روسای کمیسیون های مجلس سنا مکزیک دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، رییس کمیسیون بهداشت، آموزش و پرورش، کار و بازنشستگی مجلس سنای مکزیک در این دیدار با اشاره به فرا رسیدن یکصدمین سال قانون گذاری در این کشور، گفت: چندین دهه است که ایران و مکزیک روابط سیاسی و دوستانه ای دارند و برای اولین بار در چندماه گذشته، تعدادی از سناتورهای مجلس سنا از مجلس شورای اسلامی ایران بازدید و با اعضای مجلس ایران گفتگو کردند که بعد از این بازدید و گفتگو، روابط دو کشور توسعه مناسبی داشته است.

وی با اشاره به مطالعات خود از نظام سلامت ایران، گفت: در ایران برنامه های بسیار خوبی در حوزه سلامت از سوی دولت کنونی انجام شده که می توان به پوشش بیمه همگانی، کاهش 30 درصدی هزینه های درمان و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

دکتر الکساندر با بیان اینکه در قانون اساسی مکزیک تاکید شده که تمام مردم حق دارند که از بیمه سلامت بهره مند باشند، افزود: در مکزیک حدود یک سال است که برنامه های مناسبی در حوزه سلامت مکزیک در حال اجرا است و در قالب برنامه بهداشت عمومی مکزیک 50 میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه، تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند. در سال 2016 توانستیم قراردادهایی را برای افزایش همکاری های حوزه سلامت را با برخی از کشورها امضا کنیم و علاقه مندیم که از تجربیات ارزشمند ایران نیز استفاده کنیم.

رییس کمیسیون بهداشت، آموزش و پرورش، کار و بازنشستگی مجلس سنای مکزیک تصریح کرد: همواره نگران اختصاص بودجه مناسب و پایدار برای برنامه های حوزه سلامت هستیم و باید همواره در دولت حساسیت بیشتری ایجاد کنیم تا منابع پایداری را برای برنامه های سلامت محور مکزیک تعریف کنند.

وی کاهش بیماری های ایدز، مالاریا و ایدز در مکزیک را یکی از موفقیت های این کشور عنوان کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که تا سال 2030 به پوشش همگانی بهداشت و سلامت دست پیدا کنیم و با توجه به برنامه های مکزیک برای کاهش مرگ و میر به ویژه در کودکان علاقه بسیار زیادی داریم که در حوزه دارو و واکسن با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم و از تجارب ارزشمند آن استفاده کنیم.

دکتر الکساندر از اعتیاد کودکان و چاقی در مکزیک به عنوان بزرگترین مشکلات حوزه سلامت در مکزیک یاد کرد و افزود: بر اساس مطالعاتی که انجام داده ایم در ایران، برنامه هایی بسیار خوبی برای کاهش اعتیاد و چاقی اجرا شده و علاقه داریم که از دستاوردهای ایران استفاده کنیم.

وی یادآور شد: همکاری های آکادمیک و تحقیقاتی، آموزش و تکنولوژی در حوزه پزشکی، می تواند یکی از محورهای همکاری های مشترک ایران و مکزیک باشد زیرا ایران در این حوزه پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در ادامه این نشست، چند نفر از سناتورهای عضو کمیسیون بهداشت، آموزش و پرورش، کار و بازنشستگی مکزیک به بیان نقطه نظرات خود در حوزه های پیوند و به ویژه پیوند کبد، پوشش بیمه همگانی، برنامه های بهداشتی اجرا شده در روستاها و حاشیه شهرها در ایران و نحوه ارائه خدمات در مراکز بهداشتی پرداختند و علاقه مندی خود را برای همکاری بیشتر دو کشور در این حوزه ها اعلام کردند.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

700/701

کد خبر: 733487

وب گردی

وب گردی