خوزستان از خشکسالی بلندمدت رنج می برد

وقوع پدیده گرد و خاک در استان خوزستان از روزهای ابتدایی بهمن ماه به دنبال خود قطعی برق، آب و تلفن را به دنبال داشت و مدارس و ادارات را به تعطیلی کشاند. در تشریح علل و منشاهای گرد خاک خوزستان اظهار نظرهای بسیاری شد و حتی از وضعیت نامطلوب بارشی و خشکسالی حاکم بر این منطقه، به عنوان یکی از عوامل تشدیده کننده گرد و خاک یاد شد. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناس وضعیت بارش، دمایی و خشکسالی استان خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوزو به نقل از ایسنا، شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه کل استان خوزستان از ابتدای سال آبی تا 27 بهمن ماه امسال، 115 میلی متر بارش دریافت کرده است، گفت: میانگین بارش بلندمدت این بازه زمانی در استان 239 میلیمتر است، بنابراین خوزستان در مقایسه با بارش بلندمدت 52 درصد کاهش بارش داشته است.

کاهش 55 درصدی بارش خوزستان نسبت به سال گذشته

وی افزود: از آنجا که استان خوزستان در سال گذشته تا تاریخ 27 بهمن 94، 256 میلی متر بارش دریافت کرده بود، ولی بارش امسال تا همین تاریخ، 115 میلی متر بود، نسبت به سال گذشته 55 درصد کاهش بارش داشته‌ است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به فعال شدن کانون‌های مختلف داخلی استان خوزستان در فواصل مختلف سال، اظهار کرد: در اواخر زمستان و طی فصل بهار تعدادی از کانون‌ها در شمال غربی خوزستان مثل اندیمشک و شوش فعال می شوند که در صورت وزش باد می توانند به منشاء گرد خاک منطقه تبدیل شوند، همچنین در فصل‌های پاییز و زمستان تعدادی کانون گرد و خاک در جنوب خوزستان شامل شادگان، ماهشهر، هندیجان، امیدیه و رامهرمز فعال می‌شوند که در صورت وزش باد جنوبی و خشک بودن بستر خاک، کانون‌های ماهشهر، شادگان و هندیجان اهواز را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

همه کانون های گرد خاک خوزستان امسال دچار کم بارشی بوده اند

فاتح ضمن اشاره به وقوع پدیده گرد و خاک در خوزستان در 8 بهمن ماه 95، وضعیت بارشی استان را برای مناطق مختلف استان از ابتدای مهر تا تاریخ 27 بهمن بسیار نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: گفت: امیدیه امسال تا تاریخ 27 بهمن، 78 میلی متر بارش دریافت کرده، این در حالیست که بارش بلندمدت همین بازه زمانی دراین منطقه 179 میلی متر بوده است، بنابراین امیدیه حدود 56 درصد کاهش بارش داشته است، علاوه بر این، امسال اندیمشک 186 میلی متر بارش دریافت کرده که می‌بایست در بلندمدت 353 میلی متر بارش داشته باشد، این به این معناست که اندیمشک تا این تاریخ، 47 درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ماهشهر امسال 49 میلی متر بارش دریافت کرده در حالیکه میانگین بارش بلندمدت آن تا این مقطع سال، 156 میلی متر بوده است، گفت: ماهشهر امسال حدود 68 درصد کاهش بارش داشته است. رامهرمز نیز از ابتدای سال آبی 108 میلی متر بارش دریافت کرده در حالیکه باید بارش آن به 214 میلی متر می‌رسید، بنابراین رامهرمز، حدود 50 درصد کاهش بارش داشته است.

وضعیت بارشی شادگان به نقل از سازمان هواشناسی
این مقام مسئول در سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارشی شادگان گفت: این منطقه از ابتدای مهر تا 27 بهمن 51 میلی متر بارش داشته، این درحالیست که میانگین بارش بلندمدت آن در این بازه زمانی، 137 میلی متر است بنابراین شادگان امسال 63 درصد کاهش بارش داشته است، همچنین شوش 81 میلی متر بارش دریافت کرده در حالیکه می‌بایست 170 میلیمتر بارش داشته باشد، در نتیجه این منطقه حدود 53 درصد کاهش بارش داشته است.

اهواز 63 درصد کاهش بارش داشته است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه هندیجان نیز به عنوان یکی از کانون‌های مهم می تواند اهواز را تحت الشعاع قرار ‌دهد، گفت: هندیجان امسال 60 میلی متر بارش دریافت کرده در حالیکه باید 188 میلی متر بارش دریافت می کرد، این به این معناست که این منطقه 68 درصد کاهش بارش داشته است. اهواز نیز از ابتدای سال آبی 58 میلی متر بارش داشته، این در حالیست که باید 155 میلی متر دریافت می‌کرد، بنابراین اهواز 63 درصد کاهش بارش داشته است.

فاتح در ادامه با اشاره به وضعیت دمایی استان خوزستان طی 16 ماه اخیر اظهار کرد: از مهر ماه 94 تا پایان دی ماه سال 95، 10 ماه گرمتر از شرایط طبیعی خود بوده است و شش ماه خنک‌تر از شرایط طبیعی بوده است. این گرمتر بودن استان باعث افزایش تبخیر و تعرق و در نتیجه افزایش مصرف آب شده است.

خوزستان از خشکسالی انباشته شده و بلندمدت رنج می برد

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به شاخص خشکسالی هواشناسی بلندمدت در استان خوزستان، 14 درصد مساحت این استان دچار خشکسالی خفیف، 68 درصد خشکسالی متوسط، 14 درصد خشکسالی شدید و 4 درصد خشکسالی بسیار شدید است که براین اساس می توان گفت خشکسالی انباشه شده در استان خوزستان در حد وسیعی وجود دارد.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 733541

وب گردی

وب گردی