تولید توربین بادی عمودی برای نخستین بار در ایران

شرکت دانش‌بنیان «نوآوران برق و الکترونیک مهر قائم» یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر بوده که از سوی جوانان مهندس کشور راه‌اندازی و در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر مستقر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، شرکت دانش‌بنیان «نوآوران برق و الکترونیک مهر قائم» برای نخستین‌بار در کشور اقدام به تولید توربین بادی عمودمحور مارپیچ کرده است و با همین ایده، آبان امسال موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شد.

رئیس هیات مدیره شرکت «نوآوران برق و الترونیک مهر قائم» درباره اهداف راه‌اندازی این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: ایده راه‌اندازی شرکت فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از سال گذشته در ذهن گروه ما که متشکل از دانش‌آموختگان رشته برق قدرت، هوافضا، الکترونیک و مخابرات بود، شکل گرفت و در گام نخست اقدام به راه‌اندازی «شرکت با مسئولیت محدود» کردیم و پس از 4 ماه تحقیقات نخستین توربین عمود محور خود را با ارتفاع 115 سانتیمتر با قطر 80 سانتیمتر تولید کردیم.

حسن میرنژاد با بیان اینکه ساخت توربین عمودمحور ایده جدید و بدیعی در ایران است که تجربه موفقی در کشورهای پیشرفته داشته است، می‌افزاید: نمونه اولیه توربین عمودمحور تولید شده، دارای نقاط ضعف بود که با آزمایش و بررسی مجدد آن، اشکال‌های اولیه برطرف و ایده به عنوان یک طرح دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شد.

وی اضافه می‌کند: توربین‌های استفاده شده در کشور، توربین‌های عظیم‌الجثه افقی هستند که در مزارع بادی و به‌صورت نیروگاهی و متمرکز استفاده می‌شوند در حالی‌که توربین‌های عمودمحمور در ابعاد کوچک‌تر حتی قابلیت استفاده در پشت‌بام خانه‌های مسکونی را داشته و به دلیل آنکه نیازی به برج نگهدارنده ندارد و جهت چرخش آنها حول محوز قائم است، می‌تواند به راحتی تولید برق کند.

رئیس هیات مدیره شرکت «نوآوران برق و الکترونیک مهر قائم» درباره عمر مفید توربین‌های عمودمحمور تولیدی این شرکت می‌گوید: طول‌ عمر این توربین‌ها بیش از 20 سال است که پس از گذشت این دوره نیز با تعویض قطعات متحرک و هزینه کم مجددا می‌توان از این توربین‌ها برق تولید کرد.

میرنژاد درباره قیمت توربین‌های عمودی اظهار می‌کند: نمونه‌های خارجی این توربین با قابلیت 4 کیلوواتی، حدود 150 میلیون تومان قیمت دارد اما با توجه به اینکه محصولات شرکت ما در روند تولید صنعتی و انبوه است، در مورد قیمت نهایی آن نمی‌توانی اظهار نظر دقیقی داشت اما آنچه مشخص است این است که نمونه داخلی این توربین قیمت تمام شده بسیار کمتری از نمونه خارجی آن خواهد داشت.

200/202

منبع: آنا

دریافت کننده : ناهید سمیعی

کد خبر: 733546

وب گردی

وب گردی