میزان تحقق اقتصاد مقاومتی از اقدام تا عمل

ابوالقاسم رحمانی با بیان نمونه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه سکو سازی، لوله گذاری و ساخت تجهیزات تامین گاز بیان داشت: با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص ایرانی توانسته‌ایم ظرفیت تولید گاز از منظقه پارس جنوبی را افزایش دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ضمن تشریح فرایند لوله گذاری کف دریا با استفاده از ظرفیتهای داخلی گفت: با نصب این تجهیزات، منابع با روشهای مختلف به خشکی منتقل می‌شود؛ این فرایند در گذشته توسط شرکتهای خارجی انجام میشد اما خوشبختانه در سالهای اخیر بومی سازی شده و توسط متخصصین داخلی و توانمند کشورمان صورت می‌گیرد.

به گفته وی طبق برنامه ریزی انجام شده و با نصب تجهیزات مورد نیاز، ظرفیت تولید گاز حدود 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

رحمانی که در برنامه تلویزیونی چوب‌خط سخن می‌گفت، در خصوص برداشت ایران از میادین مشترک نیز ابراز داشت: فرایند تولید گاز شامل مراحل مختلفی از جمله حفاری، جمع آوری، پیش‌تصفیه و شیرین سازی است که باید تمامی آنها در نظر گرفته شود اما با تمهیدات اندیشیده شده، به زودی ظرفیت برداشت ما نسبت به طرف خارجی به تعادل می‌رسد.

در ادامه، مهدی یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی طی یک گفتگوی تلفنی با اشاره به موفقیت وزارت نفت در تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: 3 سال پیش ظرفیت تولید گاز در میادین مشترک 250 میلیون مترمکعب بود که با تکیه بر توان داخلی این عدد امروز از 500 میلیون عبور کرده است.

وی این را هم گفت که طی روزهای آینده ظرفیت تولید روزانه ایران در میادین مشترک بیش از طرف قطری خواهد شد.

یوسفی همچنین از ایجاد ظرفیت جدید برای تولید 35000 بشکه نفت خبر داد و افزود: طبق برنامه در اسفند امسال، 3 پالایشگاه جدید به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

طبق این گزارش، برنامه اقتصادی چوب‌خط با طرح این سوال که به نظر شما عملکرد دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه بوده است؟ از مخاطبان خواست که نظر خود را در این خصوص اعلام کنند.

همچنین، ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس و مشاور سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از برنامه توضیحاتی در خصوص میزان تطابق اقدامات دولت و مجلس در حوزه قانون گذاری، برنامه ریزی و اجرا با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

ندیمی با بیان اینکه رویکرد دولت و مجلس در سیاست‌گذاری و تقنین بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، افزود: بخش عمده‌ای از رویکرد موجود قابل دفاع است اما عملکردها با وضع مطلوب فاصله دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل عدم تناسب برنامه ششم توسعه با اقتصاد مقاومتی گفت: برخی عوامل از جمله بخشی‌نگری و توجه بیشتر به مسائل منطقه‌ای به جای مسائل کلان کشور موجب این اتفاق شد و به عبارت دیگر، اهداف کلان فدای بخشی‌نگری شد.

ندیمی ابراز کرد: البته مجلس در سال آینده می‌تواند در فضای واقع‌بینی و به دور از مسائل حاشیه‌ای، برخی از موارد و نقصانهای موجود در برنامه ششم را اصلاح کند.

گفتنی است، در برنامه چوب‌خط این هفته به مرور اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخته و نمونه‌های موفقی از اقتصاد مقاومتی معرفی شد.

601

خبرنگار و انشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 733561

وب گردی

وب گردی