جوانان  دانشجو به رسم  روزهای اول انقلاب آستین ها را بالا زده اند/مرمت منزل ۱۵ خانواده نیازمند

خبر کوتاه بود و زیبا. از آن خبرهایی که دل آدم را قرص می‌کند و لبخند را به روی لب‌ها می‌نشاند؛ «چندین تیم از جوانان در قالب بسیج سازندگی برای بهسازی و تعمیر منازل خانواده‌های نیازمند اعزام شده‌اند و قرار است بهسازی و رفع اشکالات و تعمیرات خانه آنها را اواخر بهمن انجام دهند.»

زهره حاجیان -ایسکانیوز : ا کارهایشان را که می‌بینی یاد بچه‌های اوایل انقلاب می‌افتی که با جان و دل و بدون هیچ چشمداشتی برای مردم کار می‌کردند. به گفته جانشین ناحیه مقاومت بسیج مسلم بن عقیل(ع) اینها مثل همان جوانان دوران انقلابند که با جان و دل برای محرومیت‌زدایی خانواده‌های کم برخوردار کار و فعالیت‌ می‌کنند.

کمک به محرومان یک وظیفه است
نامش «علی‌اصغر صفری» است و سمتش جانشین ناحیه مقاومت مسلم بن عقیل. آنقدر سرش شلوغ است که به زحمت می‌توانیم پیدایش کنیم تا از فعالیت‌های انسان‌دوستانه تیم‌های اعزامی سؤال کنیم، اما وقتی می‌رسد آرام و شمرده و کامل به سؤالاتمان پاسخ می‌دهد. کمک به همنوع و محرومان و نیازمندان را از وظایف بسیج سازندگی می‌داند. صفری ادامه می‌دهد: «این کمک‌ها بدون در نظر گرفتن جنسیت و مذهب و ملیت انجام می‌شود و ملاک فقط انسان دوستی و کمک به نیازمندان آبرو‌داری است که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.»

15 خانواده از مناطق جنوبی شهر انتخاب شدند
محله‌های جنوبی شهر و محدوده‌ حاشیه‌‌ای پایتخت، عمدتاً خانواده‌های محروم و نیازمندی را در خود جای داده‌اند که به زحمت روزگار خود را می‌گذرانند. منطقه 18 یکی از مناطق کم برخوردار تهران 18 است که در بخش‌هایی از آن خانواده‌های محروم و نیازمند زندگی می‌کنند و چه بسا که خانه‌ها و محل سکونت‌شان نیاز به تعمیرات و بهسازی دارد و نمی‌توانند این کار را انجام دهند. این فرسودگی بیشتر ساختمان آنها را دربرمی‌گیرد و خرابی‌های بزرگ‌تری را به وجود می‌آورد.

صفری به وجود تعداد زیادی از خانواده‌های کم برخوردار در مناطق جنوبی شهرو حاشیه های تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این طرح تعداد 15 خانوار شناسایی شدند که بی‌سرپرست یا بدسرپرست بودند و بعضی هم سرپرست داشتند، اما به دلایلی توان کار کردن نداشتند. پس از بازدید از محل زندگی آنها، تیمی شامل افراد متخصص را به محل اعزام کرده‌ایم تا آنها در کمترین زمان تعمیرات و بهسازی خانه را انجام دهند.»

شناسایی نیازمندان
او به شناسایی خانواده‌های محروم و کم برخوردار توسط اهالی در پایگاه‌های مساجد‌، شورایاری‌ها، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این خانواده‌ها شناسایی و نیازهایشان بررسی می‌شود و در جلساتی که برگزار می‌شود مهم‌ترین نیازها مشخص و به کمک ستاد مجمع خیّران و ستاد نیکوکاری دو کوهه به آنها کمک می‌کنیم.»

صفری با اشاره به اینکه در سالگرد پیروزی انقلاب 15 خانواده از میان خانواده‌ها انتخاب شدند می‌گوید: «عملیات تعمیر و بهسازی منزل مسکونی آنها از 12 بهمن با به صدا در آمدن زنگ انقلاب در محله آغاز شده و تا 22 بهمن ادامه یافت و در صورت نیاز تا آخر بهمن ماه ادامه خواهد داشت. بیشتر مشکلات منازل مربوط به چکه کردن آب از سقف خانه، خرابی سرویس‌های بهداشتی یا خرابی شیر‌آلات است. در همین ارتباط تیم متخصصی برای رفع این مشکلات به منازل اعزام شده است.»

هر تیم بین 3 تا10 نفر هستند
ستاد نیکوکاری دوکوهه از بچه‌های جبهه و جنگ تشکیل شده و در قالب سمن‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی فعالیت کرده و به نیازمندان و خانواده‌های کم برخوردار کمک می‌کنند.

صفری با بیان این مطلب می‌گوید: «یکی از شاخصه‌های این ستاد نیکوکاری این است که فعالیت‌ها و کارهای خود را در سکوت و بدون تبلیغ انجام می‌دهند و با کمک آنها تیم جوانان و متخصصان بسته به نوع خرابی و تعمیر به منازل اعزام شدند.»

او با اشاره به اینکه هر تیم بسته به نوع خرابی منزل نیازمندان، بین 3 تا 10 نفر هستند تأکید می‌کند: «این عملیات با حفظ کامل کرامت خانواده‌ها انجام می‌شود، به‌طوری که حتی همسایگان آنها هم متوجه نمی‌شوند و این‌طور تصور می‌شود که خود خانواده، عده‌ای را برای تعمیر آورده‌اند. گروه اعزامی شامل برقکار، جوشکار، بنا، لوله‌کش یا عایق‌کاری کار و تعدادی از جوانان و دانشجویان هستند و در کمترین زمان کار مرمت را انجام می‌دهند. در کنار آنها عده‌ای از خانم‌های نیکوکار نیز هستند که خدماتی شامل شست‌وشوی فرش، خانه‌تکانی عید و... را برای خانواده‌های نیازمند و محروم انجام می‌دهند و اعضای تیم و بانوان نیکوکار بدون اینکه خانواده یک ریال دستمزد بپردازند با جان و دل کار می‌کنند.»

اهدای جهیزیه به نوعروسان
ستاد نیکوکاری دوکوهه به کمک بسیج سازندگی فعالیت‌های دیگری هم در حوزه کمک به خانواده‌های نیازمند و محروم انجام می‌دهند. شناسایی خانواده‌هایی که دخترهایشان نیاز به جهیزیه دارند از فعالیت‌هایی است که هر ماه برای چند خانواده انجام می‌شود.

صفری با بیان این مطلب می‌گوید: «نخستین سری از این کار خیر یک ماه پیش انجام شد. به 40 عروس وسایل اولیه زندگی شامل یخچال، فرش، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، لوازم آشپزخانه، چرخ خیاطی و... به ارزش 6 میلیون تومان اهدا شد. در برنامه دوم نیز که روز چهارشنبه این هفته ساعت10 صبح طی مراسمی برگزار می‌شود، وسایل اولیه زندگی به 200 عروس اهدا خواهد شد. پس از عقد نمادین عروس و دامادها در موزه شهدا، 200 نیسان، جهیزیه عروس‌ها را به خانه‌های آنها منتقل می‌کنند.»

ارائه وام به کار‌آفرینان
بسیج سازندگی منطقه در بخش اشتغالزایی فعالیت‌های مهمی نیز انجام داده است. صفری در این‌باره توضیح می‌دهد: «یکی از کارهایی که برای اشتغالزایی انجام شد در راستای اقتصاد مقاومتی بود و با تشکیل بنگاه‌های کوچک زود بازده و تعاونی‌ها شروع کردیم. این کار را با حمایت از تعاونی‌های خانوادگی ادامه دادیم و وام‌های اشتغالزایی از 10 تا 50 میلیون تومان را برای واجدین شرایط در نظر گرفتیم که زیر نظر کارگروه اشتغالزایی و قرارگاه بسیج سازندگی سپاه تهران بزرگ فعالیت می‌کنند.» او با بیان مثالی در این زمینه می‌گوید: «آخر این هفته با وامی که به حجت‌الاسلام مرادی یکی از کارآفرین‌های محله داده شد 10 هزار بلدرچین تخم‌ریزی می‌کنند و جوجه‌کشی می‌شوند و با مکانی که در اختیار این کارآفرین گذاشته شد برای 20 نفر امکان اشتغال فراهم خواهد شد.»

نخستین کار جهاد سازندگی
جهاد سازندگی از نهادهایی است که در سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با سپاه پاسداران تشکیل شد. جانشین ناحیه مقاومت بسیج مسلم بن عقیل(ع) با بیان این مطلب می‌گوید: «آن روزها جهاد سازندگی پشت خط در حوزه محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کرد و هنوز هم با همان روحیه و رویکرد کار می‌کند.»
علی‌اصغر صفری ادامه می‌دهد: «نخستین‌کاری که جهاد سازندگی انجام داد درختکاری و ایجاد کمربند سبز در اطراف تهران بود که به تولید فضای سبز و پاکیزگی هوا در حوزه زیست‌محیطی کمک کرد. پس از آن با تفاهمنامه‌هایی که با آموزش و پرورش و کمیته امداد و سازمان جنگل‌ها و... منعقد کرد جوانان و بسیجی‌های متخصص و علاقه‌مند در اردوهای هجرت شرکت کردند و تابستان‌ها به مناطق محروم اعزام می‌شدند تا عملیات عمرانی انجام دهند. آنها با هدف محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کردند.»

خبرنگار و انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 733632

وب گردی

وب گردی