صوفی: به جای آشتی ملی، وفاق ملی مطرح شود

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با بیان این که موضوع آشتی ملی آسیب پذیر است، گفت: آشتی ملی را تحت عنوان این که نقطه مقابل آن قهر است و قهری وجود ندارد و این که چه کسی با چه کسی باید آشتی کند می شود زیر سوال برود، اما اگر بگوییم وفاق ملی کسی نمی تواند وفاق ملی را زیر سوال ببرد.

علی صوفی رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان درخصوص طرح آشتی ملی که اخیرا مطرح شده است، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: آشتی ملی تحت هر عنوانی که از آن اسم ببریم به این معناست که جریاناتی که در عرصه سیاسی فعال هستند و رقابت می کنند باید چارچوب هایی را در نظر بگیرند و رعایت کنند تا فعالیت های سیاسی که انجام می دهند باعث صدمه و آسیب رساندن به منافع اساسی و ملی کشور نشود به طوری که برآیندشان تقویت یکدیگر باشد تا بتوانند برآیند بزرگ و قوی ایجاد کند که از آن نیرو برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

وی تصریح کرد: این یک ضرورت است که ما چارچوب ها را بشناسیم و حول محور آن حرکت کنیم. این موضوع بستگی به زمان خاصی ندارد بلکه یک ضرورت همیشگی است که باید این موضوع را به رسمیت شناخت و سعی شود که با تعریف منافع ملی همه فعالیت ها حول این محور و امنیت ملی ساماندهی شوند.

وی با بیان این که طرح تحت عنوان آشتی ملی مطرح شده است، ادامه داد: این طرح در دوره ای دیگر تحت عنوان "وفاق ملی" مطرح شد و به هر حال ممکن است در رابطه با آشتی ملی انتقادات یا عکس العمل هایی وجود داشته باشد.

صوفی ادامه داد: وقتی می گوییم آشتی ملی به این معناست که یک فضای قهرآلودی در کشور حاکم شده است، در مواردی ممکن است این تعبیر به قهر شود ولی وقتی رقابت های سیاسی در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه انتخابات شکل می گیرد و آن قواعد رقابت رعایت نشود، جریانی که از قدرت بیشتری برخوردار است شیوه حذف رقیب خود را با تشکیل پرونده، تهمت زدن، رد صلاحیت و امثالهم در پیش می گیرد، اینجا ممکن است تعبیر به برخوردهای قهرآمیز شود.

فعالیت های سیاسی خود را در قالب جریانات سیاسی کشور ساماندهی کنیم

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اظهار کرد: در مجموع ما نیاز داریم تا فعالیت های سیاسی خود را در قالب جریانات سیاسی کشور ساماندهی کنیم، نه تنها فعالیت های سیاسی بلکه فعالیت های صنفی، مطالبات قومی، دینی و مذهبی باید ساماندهی و تعریف شود و حول محور منافع ملی انجام گیرد. منافع ملی و امنیت ملی به عنوان خط قرمزی شناخته شده برای همه باشد و همه سیاست هایی که در قالب جریانات سیاسی کشور شکل می گیرد حد و مرزی تا تامین منافع ملی و امنیت ملی داشته باشد.

علی صوفی ادامه داد: اگر بخواهیم به پیشینه تاریخی "آشتی ملی" نگاه کنیم؛ در زمانی که حضرت امام (ره) در قید حیات بودند به نوعی رقابت میان دو جناح چپ و راست احساس و امام رهنمودهایی می دادند. هر جریانی وقتی امام رهنمودی می داد جنبه های مثبتش را به خود و جنبه های منفی را به طرف مقابل نسبت می داد و باعث شد که حجت الاسلام محمدعلی انصاری که در دفتر امام (ره) بودند نامه ای به امام راحل نوشتند و سوال کردند؛ "شما جهتتان کدام طرف است؟ گاهی اوقات مطالبی مطرح می کنید که موید یک جریان است و گاهی اوقات هم مطلبی عنوان می کنید که مخالف آن جریان است؟ شما کدام یک از این دو جریان را تایید می کنید؟ جناح چپ و یا جناح راست؟" امام راحل به این نامه پاسخ دادند و نکاتی را نوشتند؛ مشترکات دو جریان را نوشتند؛ یعنی در نامه آوردند که "هر دو جریان خواهان پیشرفت کشور هستید، هر دو جریان معتقد به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه هستید و هر دو جریان دشمن اسرائیل و آمریکا هستید و خواهان این هستید که مردم به آسایش، رفاه وتعالی برسند، ولی اختلاف کجاست؟ اختلاف در اینجاست که هر جریانی فکر میکند که با سلیقه خود می تواند به این اهداف برسد و معنایش این است که این اختلاف استراتژیک نیست بلکه سلیقه ای است و می توانید در چارچوب این اختلاف سلیقه ای که دارید با یکدیگر همکاری کنید تا به هدف برسید."

کش و قوس ها میان جناح ها با روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده است

صوفی با بیان این که با رحلت امام(ره) زمان اقتضاء می کرد که تا جریانات سیاسی بیشتر با یکدیگر حرکت کنند، ادامه داد: متاسفانه اینگونه نشد و ما شاهد رفتارهای تندی بودیم. شاهد شکل گیری یکسری حذفی بودیم که مثلا در مجلس چهارم با حذف جریان چپ مجلس یکدست راست شد و انتقام مجلس سوم گرفته شد و به دنبال آن دوباره سعی کردند که در هر جا از حاکمیت که قرار می گیرند این شیوه را به پیش ببرند؛ کسی هم نبود که بتواند وساطت کند و این دو جریان را به هم نزدیک کند. بعد جریان چپ هم متکی به رای مردم بود آن هم سعی کرد که در عرصه انتخابات از مردم استفاده و از حاکمیت خارج نشود و دوباره ما شاهد شکل گیری مجلس پنجم، ششم و ریاست جمهوری دولت اصلاحات بودیم که دیدیم این کش و قوس همچنان ادامه دارد و با توجه به تهدیداتی که همواره وجود دارد.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، ادامه داد: شاید بگوییم در حال حاضر یک مقدار با روی کار آمدن آقای ترامپ هم کش و قوس ها میان دو جناح چپ و راست در کشورمان بیشتر شده و تهدیدات قبلی که به صورت تحریم، اجماع جهانی علیه ما و قطعنامه هایی که سازمان ملل علیه ما وضع کرده بود صورت گرفت و هنوز هم منتفی این تهدیدها نیست و ممکن است یک دفعه اینها اقدامی علیه امنیت ملی ما صورت گیرد و در جاهای مختلف منافع ملی ما را بخواهند مورد تعرض قرار دهند.

صوفی گفت: جریانات سیاسی در کشور اقتضا می کند به ویژه منافع ملی را تعریف کنند، ببیند آن وهله اول که مربوط به بقای کشور است چه زمانی است؟ منافع حیاتی و مهم ما چه چیز است؟ چطور می شود این منافع را حفظ کرد؟ گفت و گو و مذاکره را میان یکدیگر باز و اینگونه از یکدیگر دور نشوند و سعی کنند که دور یک میز بنشینند و مشترکاتشان را تعریف کنند.

وی تصریح کرد: اتحاد دو جناح به نفع کشور، لازم و ضروری است و باید هر چه زودتر هم این اتفاق بیفتد.

جو عاطفی از فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی جناح ها را به یکدیگر نزدیک کرد

صوفی با اشاره به ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که همیشه ارتباطشان را با مقام معظم رهبری حفظ و یک جریان اعتدالی بودند، جو عاطفی که از فقدان ایشان در کشور بین همه جناح ها به وجود آمد که در مراسم تشییع و ختم ایشان همه با هم جمع شدند باعث شد تا دوباره آن طرح نزدیک شدن به هم تحت هر عنوان، آشتی ملی، وفاق ملی یا منشور برادری به ذهن ها خطور کند و ارتباطی که با مقام معظم رهبری بوده به نوعی قطع نشود و سعی شود این ارتباط برقرار شود و اختلافات کنار گذاشته شود.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مطرح کردن آشتی ملی به مسایل 88 ربط پیدا می کند یا خیر، گفت: به نوعی این هم تلقی می شود چون سال 88 اوج اختلافات جناحی بوده و به نتایج بدی هم انجامید و منجر به حصر دو نفر از مسوولین باسابقه و تراز اول کشور شد. متعاقب آن تحت عنوان فتنه عده ای به زندان افتادند و هنوز هم این پرونده مفتوح است دامن عده ای را می گیرد.

وی افزود: اتفاق 88 نقطه اوج بود و تبعات بسیار بسیار سنگینی داشت، به طوری که در حال حاضر آنها به عنوان یک زخم بر پیکر نظام دیده می شود و باید التیام پیدا کند و قطعا اگر مذاکراتی صورت گیرد یکی از این مذاکرات ترمیم همین شکافی است که به وجود آمده و سعی در بازنگری و بازسازی همان روابط قبل از سال 88 خواهد بود.

وفاق ملی را کسی نمی تواند زیر سوال ببرد

صوفی با بیان این که موضوع آشتی ملی آسیب پذیر است، گفت: آشتی ملی را می شود تحت عنوان این که نقطه مقابل آن قهر است و قهری وجود ندارد، و این که چه کسی با چه کسی باید آشتی کند زیر سوال رود، اما اگر بگوییم وفاق ملی، در آن صورت زیر سوال نمی رود. اگر بگوییم منافع ملی نمی توان گفت نخیر منافع ملی یعنی چه؟قطعا باید منافع ملی در یک نظام تعریف و سطر بندی شده باشد. همه دنیا این را داریم، منافع ملی کاملا تعریف شده و مشخص است، حاکمیت سعی می کند سیاست های خود را مبتنی بر منافع ملی صورت دهد تا همراهی، احترام و همکاری مردم را جلب و با سیاست های خود همراه کند. اگر مردم احساس کنند این سیاست ها منافع ملی نیست قطعا آن سیاست ها را نمی پذیرند و در مقابل آن مقاومت خواهند کرد.

منافع ملی می تواند بیرون از مرزهای جغرافیایی ما هم باشد

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با بیان این که منافع ملی یک اصل و ضرورت تام است، افزود: یکی از اصول اولیه آیین حکومتداری رعایت منافع ملی است. منافع ملی را به این شکل می توان تعریف کرد که در دسترس است و در حکومت و کشورداری می شود آن را محور قرار داد و از همه خواست با آیین ها، ادیان، مذاهب و گرایشات مختلف بیایند در جهت حفظ آن و حفظ امنیت ملی گام بردارند. همه جا هم تعریف شده و ما هم ممکن است که تعریف شده اش را داشته باشیم اما این را بیان و اعلام نکرده اند.

وی ادامه داد: منافع ملی و اهداف ملی ر ا در دنیا اعلام می کنند و منافع ملی فقط برای چارچوب و مرزهای جغرافیایی تعریف نمی شود، منافع ملی می تواند بیرون از مرزهای جغرافیایی ما هم باشد و در بین همسایگانمان منافعی داریم. امنیت همسایگانمان برایمان مهم است.

صوفی در پایان گفت: بنابراین می شود کاملا در عرف حاکمیت و دولت های دنیا پذیرفت و ما هم در مذاکرات هسته ای هرجا که حرفی می زنند و آنها مطالباتی از ما داشتند و می خواستند که شرطی را بپذیریم وقتی که می دیدیم مغایر با منافع ملی ما است محکم می ایستادیم بنابراین نمی شود از این موضوع گذشت و نظر من این است که کاملا روشن، واضح و آشکار است که باید همه ما در این چارچوب به یکدیگر کمک و حرکت کنیم.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733636

وب گردی

وب گردی