قالیباف نه اصلاح‌طلب است نه اصولگرا

«در گذشته چندین بار گفتم، دوباره هم می‌گویم به نظر من آقای قالیباف نه اصلاح‌طلب است نه اصولگرا. آقای قالیباف کسی است که موج‌سواری روی دو طیف را یاد گرفته و در مدیریت خودش باقی مانده است و متاسفانه این دو جناح سیاسی نمی‌توانند این موضوع را تشخیص دهند و برخورد مناسبی با آن بکنند.»

به گزارش ایسکانیوز روزنامه آفتاب یزد نوشت: «موضوع املاک احتمالی واگذار شده توسط شهرداری علاوه بر قوه‌ قضائیه نمایندگان مجلس را هم به واکنش نشان دادن وادار کرد. ۲۱ نماینده درخواست تحقیق و تفحص دادند و این تحقیق و تفحص از شهرداری که توسط کمیسیون عمران پیگیری می‌شود، فقط مختص املاک شهرداری نیست، بلکه دو موضوع تغییر کاربری و طرح جامع تفسیری نیز در آن گنجانده شده است. سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: «دو، سه جلسه با شهردار داشتیم ولی آن قدر موارد زیاد است که هنوز جمع‌بندی نشده است. در مورد املاک شهرداری گزارشی دریافت کردیم و شهردار با حضور در کمیسیون عمران به ۱۲۰ مورد واگذاری که می‌گویند قانونی بوده، اذعان داشتند.»

شورای شهر که مسئول نظارت بر عملکرد شهرداری است، حالا همه چیز را به‌ عهده قوه‌ قضائیه گذاشته و در این موارد سکوت اختیار کرده است. در مورد تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی با محمدمهدی تندگویان، نائب رئیس کمیسیون عمران همکلام شدیم و او از حضور مجلس در چنین مسائلی استقبال کرد؛ به شرط آن که بتواند خلاهای قانونی را پر کند.

گزیده پاسخ‌های این عضو شورای شهر تهران را با هم می‌خوانیم:

- (چرایی تحقیق و تفحص مجلس در شهرداری): فکر می‌کنم چون آقای قالیباف به شورای شهر تهران پاسخ مناسب نمی‌دهد یا خودش را پاسخگو نمی‌داند و نهایتا هم از لحاظ قانونی و حقوقی دست و پای ما برای تصمیم‌گیری جدی و نهایی خیلی بسته است. ما هم در موضوع تعداد اعضا و هم در مدل قانونی برخورد دارای ابهام هستیم.

- اگر من به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تذکری را دادم، قانع نشدم و تبدیل به سوال شد و باز هم قانع نشدم، از آن به بعد هیچ نوع راهکار قانونی وجود ندارد که بتوانم برخوردی بکنم.

- به نظر من اگر مجلس می‌خواهد در این موضوع طوری ورود پیدا کند که نه شائبه سیاسی پیش بیاید و نه موضوع دخالت در شورای یک شهر، چه قدر خوب است که به صورت کشوری ورود پیدا کند و موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری کلانشهرها مطرح شود. در کنارش تهران را هم در دستور کار قرار دهند.

- واقعا اگر یک نماینده در یک موضوع خیلی خاص به این نتیجه برسد که شهردار شهرش تخلف کرده یا به هر حال از نوع پاسخگویی آن شهردار قانع نشده است، چه کار می‌تواند کند و اسناد و مدارکش را باید به کجا بدهد؟

- مجلس جایگاه کشوری دارد و مجلس شورای اسلامی تهران نیست.‌

- مدل ساماندهی شورای شهر مشخص نیست. مثلا الان چرا شورای شهر تهران ۶ کمیسیون دارد؟ چرا ۸ تا کمیسیون ندارد؟ چرا شورای شهر مشهد این کمیسیون‌ها‌ را ندارد؟ چرا قزوین که کوچک‌تر از تهران است ۱۱ کمیسیون دارد؟ اینها به دلیل نبود ساماندهی کلی شوراهای شهر است.

- (شائبه و شایعاتی مبنی بر حمایت بیش از حد هیات رئیسه از شهردار تهران) متاسفانه وقتی ترکیب هیات رئیسه شورای شهر یکدست از یک طیف انتخاب می‌شود، چنین شائبه‌هایی هم پیش می‌آید.

- سال اول فعالیت شورای چهارم شهر تهران با آن که آقای مسجدجامعی رای آورد ولی در ترکیب هیات‌رئیسه سعی کردیم این را رعایت کنیم. یعنی طوری باشد که در ترکیب هیات رئیسه تضارب افکار و آرا باشد.

- آن زمان که آقای مسجدجامعی رئیس شورای شهر بود، آقای طلایی به عنوان نایب رئیس انتخاب شد و آن زمان عملا این شبهات ایجاد نمی‌شد که هیات رئیسه شورا دارد به یک سمت نظر می‌دهد. ولی آقایان این را رعایت نکردند و حداقل در تعاملات داخلی شورا چنین اتفاق آرایی را ندارند به ضرر خودشان هم تمام می‌شود و حالا هر اتفاقی که بیفتد برداشت مردم این است که دارد به نفع یک طیفی که خودش به قالیباف رای داده و حالا احساس می‌کند؛ «دفاع از قالیباف دفاع از خودش است» تمام می‌شود.

- در گذشته چندین بار گفتم دوباره هم می‌گویم به نظر من آقای قالیباف نه اصلاح طلب است نه اصولگرا.

- آقای قالیباف کسی است که موج‌سواری روی دو طیف را یاد گرفته و در مدیریت خودش باقی مانده است و متاسفانه این دو جناح سیاسی نمی‌توانند این موضوع را تشخیص دهند و برخورد مناسبی با آن بکنند.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: فاطمه سرلک

308/700

کد خبر: 733731

وب گردی

وب گردی