تالاب انزلی و روستاهای پایدار

چند سالی است تالاب انزلی حال خوشی ندارد و در معرض خطر انواع آلودگی ها و پساب ها قراردارد؛از این رو برخی از فعالان محیط زیست با اجرای طرح روستاهای پایدار برای حفاظت از این حوضه آبی تلاش می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازایرنا،معیشت بخش زیادی ازساکنان روستاهای حاشیه این تالاب بین المللی به صورت مستقیم وغیرمستقیم وابسته به سلامت و پایداری آن است،از این رو تلاش همگانی برای نجات زندگی مردم و پایداری امنیت غذایی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این راستا موسسه سبزکاران بالان یکی ازموسسه های فعال محیط زیست طرح روستاهای پایدار را برنامه ریزی و در 35 روستای حاشیه تالاب انزلی اجرا کرد.

نسیم طواف زاده مدیرعامل این موسسه با اشاره به اینکه پروژه روستاهای پایدار در سال 86 شکل گرفت، گفت:آن سالها با فشارهای زیاد پروژه متوقف شد و دوباره سال 90 آغاز شد.

وی ادامه داد: اما شکوفایی و اجرای جدی آن از سال 93 بود و همچنان نیز ادامه دارد و به اعتقاد من برای رسیدن به هدف نهایی حداقل 10 تا 15 سال دیگر زمان نیاز داریم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه این پروژه با نگاه به توسعه پایدار وآموزش درخدمت توسعه پایدار طراحی شده است، گفت:67 روستا درحاشیه تالاب انزلی وجود دارد که ازاین تعداد 35 روستا برای طرح انتخاب و فاز اول آن اجرا شد واکنون فاز دوم و سوم این طرح و با همکاری 15 روستا درحال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه فاز اول این طرح در این روستاها با موضوع مدیریت پسماند اجرا شد، ادامه داد:موفق شدیم از 35 روستا 30 روستا را با این طرح همراه و مدیریت پسماند را نهادینه سازی کنیم؛ دراین راستا 4 شرکت تعاونی ایجاد شد که پسماندهای این روستاها را مدیریت و جمع آوری می کنند.ازاین تعداد شرکت تعاونی دو شرکت بر روی تولید 'وُرمی کمپوست' نوعی کود آلی حاصل از فعالیت کرم خاکی کار می کنند.

طواف زاده گفت:صرف بخشی از سود سالیانه در بخش آموزش یکی از کارهایی است که توانستیم در این شرکت تعاونی ها پیگیری کنیم؛ این موضوع که موجب پایدار شدن این چرخه می شود در اساسنامه شرکت های تعاونی آمده است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه این روستاها ابعاد اکولوژیکی، اجتماعی و یا معنوی ویژه ای دارند، افزود: دراین پروسه تلاش می شود تا اهالی روستا برای رسیدن به اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به صورت فعال کنار هم قرار گیرند.

طواف زاده تاکید کرد:در روستاهای پایداربه بحث معیشت پایدار، مدیریت پساب و پسماند، بهسازی محیط ، مدیریت بهینه منابع انرژی، آب و کشاورزی، ارتقای سلامت و توسعه فرهنگی اجتماعی پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه ابتدا با موضوعات کوچک وارد روستاها می شویم و کم کم آنرا گسترش می دهیم، توضیح داد:برای اجرای این طرح در یک روستا ابتدا با یک موضوع مثلا پسماند کاررا شروع می کنیم وبه تدریج اولویت های روستا را مشخص و کار بر روی آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اکنون به طور ثابت 15 تا 20 روستا داریم که حدود سه سال است با این پروژه کارمی کنند و یک سری برنامه ها را در روستاهای خود طراحی کرده اند، افزود: برخی از این روستا ها در بحث مشارکت زنان و اشتغال های خرد فعالیت و یک شرکت تعاونی ایجاد کردند، جوانان چند روستا با هدف پرداختن به ورزش جوانان شرکت تعاونی ایجاد کرده اند و برخی روستاها گردشگری سلامت و گردشگری کشاورزی را در کنار هم دنبال می کنند.

مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان تاکید کرد: تمام این اقدامات به این سمت می رود که اهالی روستاها فکر کنند به چه چیزهایی در روستاها نیاز دارند و برای رسیدن به آن با کمک دهیاری، شهرداری و یا استانداری تلاش کنند.

وی گفت: در روستاهای پایدارعملا این اتفاق می افتد که مردم احساس کنند که روستا متعلق به آنها و باید هر کاری در روستا با نظر و مشارکت آنها انجام شود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 733828

وب گردی

وب گردی