80 درصد زنان کارتن‌خواب پس از جمع آوری به خیابان بازمی‌گردند

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حل آسیب های اجتماعی نگاه های سیاسی و جناحی وجود دارد نسبت به بی توجهی به زنان آسیب دیده انتقاد کرد و گفت: طبق آمار 80 درصد زنان کارتن خواب و بی خانمان پس از جمع آوری به خیابان بازمی گردند و این زنجیره به دلیل نقص در بسته حمایتی از آن ها تکرار می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پانا،فاطمه دانشور با اشاره به تلاش شورای شهر برای حل آسیب های اجتماعی در پایتخت اظهارداشت: یکی از عمده ترین ضعف هایی که از گذشته در بخش آسیب های اجتماعی وجود داشته، ضعف پژوهش، تحقیق و آمارگیری در این حوزه است. البته برخی دستگاه های اجرایی در رابطه با موضوع آسیب های اجتماعی به خوبی ورود کرده اند که از جمله می توان به وزارت بهداشت اشاره کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به معضل بی خانمانی زنان به عنوان یکی از پدیده های جدی در حوزه آسیب های اجتماعی پایتخت گفت: در رابطه با بی خانمانی زنان یکسری موضوعات مشترک وجود دارد که آن هم اعتیاد است و موضوع آسیب های زنان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

دانشور همچنین درخصوص شناسایی زنان بی خانمان در تهران بیان کرد: از زمانی که وارد شورای چهارم شدم، مسایل مربوط به زنان آسیب دیده را دنبال کردم. یکی از این موضوعات شناسایی زنان بی خانمان بود که عمده آن ها معتاد هستند. یکی از مسیرهای شناسایی این افراد بیمارستان هاست، چرا که مادران کارتن خواب یا معتاد برای به دنیا آوردن فرزند خود به مراکز درمانی مراجعه می کند.

وی افزود: در جلسه ای که با شخص وزیر بهداشت داشتم، به دستور وزیر نامه ای به بیمارستان هایی که در مناطق آسیب پذیر وجود دارد ابلاغ شد که طی آن مقرر شد تا مادرانی که اعتیاد دارند یا اوراق هویتی ندارند به یکی از سازمان های مردم نهادی که معرفی شوند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در این مسیر چهار بیمارستان در مناطق آسیب پذیر تهران را رصد کردیم که از این بیمارستان ها 330 مادر و نوزاد بی خانمان شناسایی شدند که مادر اعتیاد و بی خانمانی را تجربه کرده است. از این تعداد حدود 85 کودک با مداخله مددکار مستقر در بیمارستان، به بهزیستی تحویل داده شد.

23درصد مادران معتاد تمایل به ترک اعتیاد دارند

او همچنین با اشاره به نقش مددکاران در بیمارستان ها نیز گفت: مادرانی که در بیمارستان ها به عنوان معتاد و بی خانمان شناسایی شدند تحت مشاوره مددکاری و روانشناسی قرار می گیرند. در طرحی که ما دنبال کردیم پس از یکسال خدمات مشاوره مددکاری به این افراد، تنها 23 مورد به ترک اعتیاد تمایل داشتند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران همچنین درخصوص جمع آوری زنان کارتن خواب بیان کرد: طبق آمار 80 درصد این افراد پس از جمع آوری باز به خیابان برمی گردند و این زنجیره به دلیل نقص در بسته حمایتی از آن ها تکرار می شود. متأسفانه در درمان اعتیاد این افراد مشکلاتی وجود دارد که به بیمه و فقر مالی آن ها مربوط است و با توجه به اینکه هیچ حمایتی از بی خانمان ها نمی شود، آسیب های اجتماعی نیز کاهش نمی یابد و این افراد دوباره دچار آسیب می شوند.

او با اشاره به توانمندسازی بی خانمان ها گفت: هنوز نتوانستیم برای توانمند شدن بی خانمان ها و کارتن خواب اقدامی جدی انجام دهیم. این موضوع برای زنان بیشتر صدق می کند و نتوانستیم این افراد را توانمند کنیم.

آسیب های اجتماعی در وقت اضافه دستگاه ها قابل حل نیست

دانشور با بیان اینکه در مدیریت آسیب های اجتماعی با مشکل روبرو هستیم، گفت: زیرساخت های سازمان بهزیستی که متولی آسیب های اجتماعی است متناسب با رشد آسیب ها توسعه نیافته است. آسیب های اجتماعی در وقت اضافه دستگاه ها قابل حل نیست و باید وزارت رفاه احیاء شود اما تا وقتی که برای حل مشکلات اجتماعی سوء مدیریت داریم موضوعات حل نمی شود.

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 733835

وب گردی

وب گردی