با آسیب اجتماعی برخورد انکاری نشود/روستاها، اولویت طرح تحول سلامت هستند

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم جدی گرفتن آسیب‌های اجتماعی، عنوان کرد: البته باید توجه داشت که با آسیب اجتماعی برخورد انکاری یا فیزیکی نکنیم زیرا با این اشتباه مشکلات بدتری به‌ وجود می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در هتل هما برگزار شد، با اشاره به بیماری ایدز به عنوان یک آسیب اجتماعی، اظهار کرد: در سال 80 انتقال ایدز از طریق تماس جنسی 6 درصد بوده که در حال حاضر این میزان به 42 درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر انتقال این بیماری از طریق تزریق رو به کاهش و از طریق انتقال جنسی رو به افزایش است.

معاون وزیر بهداشت درخصوص برنامه‌های سال آینده بخش بهداشت، تصریح کرد: سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، افزایش سواد سلامت، نظام ارجاع روستایی، کاهش آسیب رفتارهای پرخطر، پزشک خانواده شهری و.. از برنامه‌های دارای اولویت در سال جدید هستند. البته برخی از این برنامه‌ها از سال جاری آغاز شده و در سال 96 نیز ادامه خوهد داشت.

افزایش جمعیت در اولویت برنامه‌ها است

سیاری یادآور شد: برنامه‌های گذشته نیز باید تقویت شود؛ درحال حاضر افزایش جمعیت و سلامت باروری با فاصله مناسب بین فرزندان و به صورت اقناعی در اولویت برنامه‌های ما هستند.

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش‌های درمانی، بهداشتی و...، گفت: از سال 82 تا 93 برای توسعه فضای فیزیکی بیمارستان‌ها تنها حدود 2000 میلیارد ریال هزینه شده بود، اما با اجرای طرح تحول سلامت تاکنون 10 هزار و 350 میلیارد ریال در 20 هزار واحد بهداشتی جهت تعمیر و تجهیز هزینه شده است.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه منتقدان بی‌اطلاع هستند یا کم لطفی می‌کنند، افزود: برای 6 هزار و 200 پروژه که در حال ساخت هستند 40 هزار میلیارد ریال هزینه شده است این تعداد پروژه شامل دو میلیون و 500 هزار مترمربع فضای فیزیکی می‌شود.

سیاری با بیان اینکه در بخش ترابری نیز 2 هزار و 400 خودرو به ناوگان ترابری حوزه بهداشت اضافه شده است، عنوان کرد: استخدام 18 هزار نفر از دیگر اقدامات قابل توجه در بخش بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای 62 میلیون نفر پرونده سلامت الکترونیک تهیه شده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات باید به مردم اطلاع رسانی شود، اما باید توجه داشت که برای توسعه کشور تمام بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست همکاری داشته باشند و برای مدیریت بهتر خدمات باید آن‌ها را قابل اندازه گیری کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، اظهار کرد: در این برنامه روستاها دارای اولویت هستند، قبل از اجرای این طرح 3400 پزشک در روستاها خدمت رسانی می‌کردند که در حال حاضر این تعداد به 6 هزار و 800 نفر افزایش پیدا کرده است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 733882

وب گردی

وب گردی