جایگاه ویژه طب انتقال خون در اعتباربخشی بیمارستان‌ها

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه طب انتقال خون در نسل جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: در جریان اعتباربخشی برای طب انتقال خون به دنبال تضمین کیفیت خدمات طب انتقال خون از طریق پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی، تامین و تزریق فرآورده‌های خونی ایمن و سالم از طریق ارتقاء کیفی زنجیره طب انتقال خون در بیمارستان، تضمین کیفیت فرآورده‌های خونی و ارائه مشاوره مناسب به پزشک برای استفاده درست از فرآورده‌های خونی با سیاست استفاده محافظه‌کارانه هستیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،‌ دکتر محمد آقاجانی در سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستانی، با اشاره به تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون، گفت: ضمن اینکه اهدای خون در ایران همچنان رایگان و با حفظ جنبه‌های انسانی است،‌ خون هم به صورت رایگان توسط اهدا کنندگان اهدا و توسط سازمان انتقال خون ارائه می‌شود. در عین حال قرار دادن تعرفه برای فرآوری تولیداتی که برای ارائه محصولات و فرآورده‌های مختلف نیازمند هزینه است، بسیار ضرورت داشت تا از این طریق بتوان زمینه رشد و توسعه این فرآورده‌ها را در کشور فراهم کرد.

وی تعرفه‌گذاری خدمات طب انتقال خون را نقطه عطفی در تاریخ انتقال خون ایران دانست و افزود: باید توجه کرد که اعتباربخشی هم در کاهش عوارض انتقال خون و مصرف بهینه خون، تاثیر زیادی خواهد داشت. باید بدانیم که خون و فرآورده‌های خونی امانت‌های ارزشمندی هستند که نه تنها سلامتی را به نیازمندان هدیه می‌دهند، بلکه حامل پیام مهربانی از سوی اهداکنندگان نیز هستند و این موضوع وظیفه همه دست‌اندکاران تامین خون و فرآورده‌های خونی را در خصوص امانت‌داری، رعایت استانداردها و مصرف درست و بهینه فرآورده‌های خونی سنگین‌تر می‌کند.

آقاجانی، اعتباربخشی را نوعی ارزشیابی سیستماتیک و جامع عنوان و اظهار کرد: بیمارستان‌های کشور باید بر اساس سیستم اعتباربخشی رتبه‌بندی می‌شوند. ما در زمینه اعتباربخشی بیمارستانی در کشور حدود یک دهه تجربه داریم و مسیر خوبی را در این زمینه طی کرده‌ایم. بر این اساس شاید بهترین ابزار برای رشد و ارتقاء خدمات بیمارستانی، افزایش ایمنی بیمار، کاهش خطاهای پزشکی و افزایش کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها اعتباربخشی است. همچنین طبق تجارب جهانی بهترین وسیله برای بهتر شدن خدمات بیمارستانی و امن‌تر شدن بیمارستان‌ها و حفظ حقوق بیماران اعتباربخشی است.

وی ادامه داد: بر این اساس در حوزه معاونت درمان، بحث اعتباربخشی را به عنوان موضوعی ویژه‌ قرار دادیم و علی‌رغم اینکه آغاز اعتباربخشی در ایران گام بسیار ارزنده‌ای بوده،‌ اما بسیار ضرورت داشت که ما آن را آسیب‌شناسی کنیم. بر اساس این آسیب‌شناسی چالش‌های نسل قبلی اعتباربخشی شامل تعداد زیاد سنجه‌ها،‌ تمرکز بیشتر بر مستندسازی و دور شدن از بالین بیمار، سهم پایین ایمنی بیمار، کم‌توجهی به کار گروهی و عدم استقلال ارزیابان از مجریان، عدم وجود سامانه الکرونیکی، کند بودن روند اعتباربخشی و... بوده است.

معاون درمان وزیر بهداشت هفت گام اجرایی اعتبار بخشی نسل جدید را برشمرد و گفت: در فاز اول بازنگری استاندادرها با مشارکت 123 نفر از اساتید خبره از اردیبهشت سال 95 به مدت 14 روز انجام شد. بعد از آن گام دوم را با تدوین و ابلاغ کتاب جامع راهنمای اعتباربخشی پیش بردیم که این استانداردها در اختیار همه بیمارستان‌ها قرار گرفت. گام سوم آموزش کشوری مدیران ارشد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بود که در این گام 947 بیمارستان و 6200 نفر از مدیران در 10 قطب در کشور آموزش دیدند.

آقاجانی ادامه داد: گام چهارم اعتباربخشی تربیت ارزیابان بود که ما آموزش‌هایمان را آغاز کردیم و در حال حاضر 300 ارزیاب آموزش دیده در کشور داریم. گام پنجم هم راه‌ندازی سامانه الکترونیکی اعتباربخشی و انجام ارزیابی داخلی از سوی خود بیمارستان‌ها بود. گام ششم آغاز رسمی اعتباربخشی از دوم بهمن‌ماه امسال بود که بر این اساس تاکنون 300 بیمارستان کشور اعتباربخشی را تمام کرده‌اند و تا پایان اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه سال آینده می‌توانیم همه بیمارستان‌های کشور را اعتباربخشی کنیم و کارنامه‌ای را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهیم به امید اینکه این اعتباربخشی نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌ها را مشخص کند و نقشه راهی برای همه بیمارستان‌ها پیش روی آنها قرار دهند.

وی هفتمین گام اعتباربخشی را گرفتن تاییدیه بین‌المللی از ایسکوا دانست، گفت: باید توجه کرد که طب انتقال خون در نسل جدید اعتباربخشی جایگاه ویژه‌ای دارد. پیامد نوین اعتباربخشی جدید ایمنی بیمار است و از آنجایی که محور طب انتقال خون در اعتباربخشی یکی از کلیدی‌ترین استانداردهای تضمین‌کننده ایمنی بیمار است، در نسل جدید اعتباربخشی توجه ویژه‌ای به آن شده است. بر این اساس ما در جریان اعتباربخشی برای طب انتقال خون به دنبال تضمین کیفیت خدمات طب انتقال خون از طریق پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی، تامین و تزریق فرآورده‌های خونی ایمن و سالم از طریق ارتقاء کیفی زنجیره طب انتقال خون در بیمارستان، تضمین کیفیت فرآورده‌های خونی و ارائه مشاوره مناسب به پزشک برای استفاده درست از فرآورده‌های خونی با سیاست استفاده محافظه‌کارانه هستیم.

آقاجانی افزود: اهداف اصلی ما اتخاذ روش‌های ایمن در مراحل تامین، نگهداری و جابجایی خون و فرآورده‌های خونی، صیانت از فرآورده‌های خونی از زمان تامین تا مصرف خون و مدیریت و برنامه‌ریزی کمیته طب انتقال خون در بیمارستان‌ها و... است. در عین حال باید بدانیم که از آنجایی که اعتباربخشی راهی بی‌پایان و همیشگی است، ما بعد از استقرار این استانداردها در سال آینده جهت عمق بخشیدن به این استانداردها تلاش می‌کنیم. همچنین توسعه و پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان‌ها و بهبود مدیریت مصرف فرآورده‌ها و... در سال آینده انجام می‌گیرد تا بتوان مصرف بهینه خون را در بیمارستان‌ها اجرا کرد و عوارض انتقال خون را به حداقل رساند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 733887

وب گردی

وب گردی