آیا استرس موها را سفید می‌کند؟

آیا استرس موها را سفید می‌کند؟ آیا با کندن موهای سفید، بر تعداد آنها افزوده می‌شود؟ در این مقاله به چند باور رایج در مورد بهداشت مو و درست یا غلط بودن آنها اشاره می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زندگی آنلاین، باور نادرست است. میزان استرس روزبه‌روز در حال افزایش است اما میزان افرادی که در ۵۰ سالگی موهایشان سفید می‌شود، بیشتر از قبل نشده چون سفید شدن مو صرفاً مسئله ژنتیکی است.

افزایش سن، ژنتیک و بسیاری از عوامل محیطی در نهایت باعث سفید شدن موها می‌شوند. اگر نگاهی به سن سفید شدن موها در خانواده بیندازید، می‌توانید در نهایت حدس بزنید موهای شما چه زمانی سفید خواهند شد.

باورهای درست و نادرست بسیاری در مورد موی سفید وجود دارد. برخی می‌گویند موی سفید نشانه خرد و عقل است و برخی دیگر آن را نشانه نزدیک شدن فرد به مرگ می‌دانند.

در اینجا شما را با دلایل سفید شدن مو آشنا می‌کنیم. دلیل رنگی بودن مو وجود ملانین است.

سلول‌های رنگ‌دانه‌ای مو برای ساخت ملانین به آنزیم‌های خاصی نیاز دارند و بر اساس تفاوت آنزیم‌های شرکت‌کننده، ۲ نوع ملانین تولید می‌کنند؛ یوملانین مسئول رنگ قهوه‌ای روشن تا سیاه تیره و فائوملانین مسئول رنگ زرد بلوند تا قرمز تیره، اما سفید شدن مو، هیچ ربطی به نوع ملانین موجود در بدن ما یا به عبارتی تیره یا روشن بودن موهایمان ندارد.

این اتفاق برای همه افراد می افتد. موی مردان حدود ۳۰ سالگی و موی زنان حدود ۳۵ سالگی سفید می‌شود. ملانوسیت‌ها هر ۱۰ سال،

۱۰ - ۲۰ درصد از ظرفیت تولید رنگ خود را از دست می‌دهند. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگ‌دانه‌ها دقیقاً مشخص نیست، اما می‌دانیم در نخستین مراحل سفید شدن مو، ملانوسیت‌ها هنوز به‌صورت غیرفعال وجود دارند.

بدن هر فردی تا زمانی خاص ملانین تولید می‌کند. به همین دلیل ممکن است فردی در ۲۵ سالگی موهایش به دلیل تولید نشدن ملانین سفید شود و برعکس فرد دیگری در ۵۰ سالگی همچنان موهای سیاهی داشته باشد.


وقتی موی سفیدی را می‌کنید، ۷ موی دیگر سفید می‌شود!

این باور نادرست است. تاکنون از نظر علمی به اثبات نرسیده که کندن یک موی سفید باعث سفید شدن بقیه موها می‌شود. به نظر می‌رسد کمبود تولید ملانین به‌مرور عامل رویش تدریجی موهای سفید است.

موهای سفید سریع‌تر رشد می‌کنند

این باور تا حدودی درست است. تحقیقات علمی ضدونقیضی در این‌باره وجود دارد، درحالی‌که برخی بررسی‌ها نشان داده سرعت رشد موهای سفید بیش از موهای رنگی است، برخی دیگر به اثبات رسانده سرعت رشد موها تفاوتی ندارد و فازهای رشد مو در موهای سفید و رنگی یکسان است.


استرس باعث سفیدی مو می‌شود!

این باور نادرست است. در جامعه کنونی میزان استرس روزبه‌روز در حال افزایش است، اما بررسی‌های علمی ثابت کرده در مقایسه با قبل، میزان افرادی که در ۵۰ سالگی موهایشان سفید می‌شود، بیش از دوران قبل نشده است. سفید شدن مو مسئله‌ای ژنتیکی است و ارتباطی به مسائل خلقی و روانی ندارد.


موهای سفید از موهای رنگی قوی‌ترند

این باور تا حدودی درست است. از نظر علمی به اثبات نرسیده با سفید شدن مو قطر آن بیشتر می‌شود اما این موضوع درست است که انعکاس نور، موی سفید را پرپشت‌تر و تار آن را قطورتر نشان می‌دهد.

البته در برخی افراد نیز دیده شده موهای سفید در مقایسه با موهای قبلشان سالم‌تر و میزان سستی آن کمتر است.


موهای سفید در واقع خاکستری‌اند

این باور نادرست است. ترکیب موی سیاه کنار سفید این توهم را در بینایی ایجاد می‌کند. موهای سفید در واقع موهای زرد هستند.

موی انسان بدون کراتین و ملانین زردرنگ است اما با توجه به جنس مو این زردی می‌تواند روشن‌تر شود و به سفیدی گرایش پیدا کند یا مو زردتر و شبیه موی بلوند شود.


کمبود ویتامین B باعث سفیدی مو می‌شود

این باور درست است. اگر کمتر از ۳۵ سال دارید و تعداد زیادی از موهای شما سفید شده به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین B و اسید پانتوتنیک هستید.

بهتر است از منابع ویتامینB بیشتر استفاده و مکمل آن را دریافت کنید تا از سفید شدن بیشتر موها پیشگیری شود.

مصرف دخانیات مو را سفید می‌کند

این باور تا حدودی درست است. مصرف دخانیات پر از ضرر است و هیچ منفعتی برای بدن ندارد.

گرچه سفید شدن مو ژنتیکی و ارثی است اما برخی تحقیقات نشان داده مصرف دخانیات می‌تواند باعث پیری زودرس و سفید شدن پیش از موعد موها شود.


موهای سفید را نمی‌توان با رنگ پوشش داد

این باور نادرست است. غیر از رنگ‌های شیمیایی برخی گیاهان دارویی و حنا هم می‌توانند موهای سفید را پوشش دهند.


موهای سفید می‌توانند مجدداً به رنگ قبل بازگردند

این باور نادرست است. تاکنون از نظر علمی به اثبات نرسیده موی سفید بتواند بدون مصرف دارو، یک رژیم غذایی خاص یا رنگ کردن مو به رنگ قبل خود باز گردد.

زمانی که مویی سفید شد، در حالت طبیعی به رنگ قبل از خود باز نمی‌گردد.


به دنبال یک حادثه وحشتناک موها سفید می‌شود!

این باور نادرست است. استرس و یک اتفاق وحشتناک نمی‌تواند باعث سفید شدن یکشبه موها شود اما در درازمدت می‌تواند باعث پیری زودرس و سفیدی پیش از موعد موها شود.


آفتاب موها را سفید می‌کند

آفتاب می‌تواند باعث روشن شدن مو و تغییر رنگ قهوه‌ای روشن یا سرخ شدن مو شود اما تاکنون هیچ تحقیقی نشان نداده اشعه فرابنفش می‌تواند باعث پیری مو و بروز موهای سفید شود.

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 733924

وب گردی

وب گردی