سمینار اشاعه فرهنگ ایمنی و توسعه پایدار افتتاح شد

با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آیین گشایش سمینار «اشاعه فرهنگ ایمنی و توسعه پایدار»، سی ام بهمن ماه 1395 در تالار دکتر شجاعی فرد پژوهشکده خودروی دانشگاه علم وصنعت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدزاده ،معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی در کشور گفت: دولت یازدهم برای سال1396، اعتباری مشخص و مجزا برای توسعه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته است که توجه خاص به حوزه حمل و نقل ریلی و نشانگر ظرفیت بالای این حوزه حمل و نقل است. وی افزود: در برنامه ششم توسعه برای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی، مزایای بسیاری در نظر گرفته شده از جمله اینکه سرمایه گذاری در این حوزه، معاف از مالیات است و ابراز امیدواری کرد با تبیین دولت و حمایت نمایندگان مجلس، برنامه به ابلاغ برسد و شاهد رشد و توسعه در حمل و نقل ریلی باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر بخواهیم مفهوم اقتصاد مقاومتی را در حوزه حمل و نقل دنبال کنیم، شکی نیست که باید به توسعه حمل و نقل ریلی بپردازیم. وی همچنین گفت: موضوع ایمنی، یقینا رکن اصلی و جدی حمل و نقل ریلی است و پیامی که این همایش می خواهد دنبال کند این است که صنعت حمل و نقل ریلی کشور، نیازمند دائمی ارتباط صنعت و دانشگاه در همه شئون، بویژه در ایمنی است.

معاون وزیر راه، ایمنی را یک اخلاق و شیوه زندگی معرفی کرد و افزود: اگر می خواهیم راه آهن ما ایمن باشد، باید در تمام دوران کاری و شئون فعالیت خود، منطبق بر ایمنی بیاندیشیم. وی در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد: در حمل و نقل ریلی، علت بیش از 75 درصد از مواردی که منجر به سانحه شده است، اجتهاد شخصی و عدم توجه و رعایت چارچوب ها و فرآیندها بوده است.

در ادامه، دکتر کثیری (مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه) سخنان کوتاهی ایرادکرد. وی با اشاره به وجود 19 الگوی ارتباط با صنعت در دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: قطعا با توجه به تنوع تخصص های موجود در صنعت ریلی کشور، همه این الگوها در صنعت ریلی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد و کارکرد دانشگاه در حوزه ایمنی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. وی آمادگی دانشگاه را برای انجام ماموریت بزرگ و فراگیر برای ارزیابی و اعتلای سطح ایمنی حمل و نقل ریلی کشور در کنار راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

در ادامه دکتر باقری (مشاور وزیر و دبیر ستاد برگزاری روز ایمنی) بود. این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه، تاریخچه ای از مراسم ویژه گرامیداشت روز ایمنی در صنعت ریلی ارایه کرد و در ادامه به تبیین علل شایع بروز سوانح ریلی و چالشهای حمل و نقل ریلی در ایران پرداخت.

دکتر قنادان (مدیر پروژه ارتقای ایمنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود که به توضیح سیستم مدیریت ایمنی و فعالیت هایی که در راه آهن کشور تحت عنوان ارتقای ایمنی در دست انجام است، پرداخت. وی تاکید کرد پروژه استقرار سیستم مدیریت ایمنی، رویکردی نوین در عرصه ایمنی با نگاهی پیشگیرانه است و سپس مزایای این سیستم را برشمرد.

در پایان مراسم افتتاحیه، از برگزیدگان فراخوان گردآوری تجارب عملی در پیشگیری از سوانح ریلی (در شش بخش: عکس، خاطره، گزارش، مقاله، پیشنهاد و شعر) و نیز از افراد برتر ایمنی ریلی در نواحی راه آهن و دانشجویان فعال در برگزاری سمینار، با اهدای لوح و هدایا تقدیر به عمل آمد.

بررسی تحلیلی و آماری حوادث در راه آهن و اقدامات پیشگیرانه؛ ارایه تجربیات با محوریت ایمنی در تقاطع های هم سطح؛ ارایه تجربیات و دستاوردهای مربوط به امداد و نجات و حوادث ریلی ( مدیریت بحران)؛ مدیریت ایمنی و شناسایی ریسک در حمل و نقل ریلی کالاهای خطرناک، محورهای این سمینار یک روزه است.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/محمدجواد آخوندی

کد خبر: 734024

وب گردی

وب گردی