بازدید اعضای کمیته امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی از مرکز تحقیقات فیزیک پ‍لاسمای واحد علوم‌‌و‌تحقیقات / دکتر قرآن‌نویس: برجام حق پ‍ژوهش در این زمینه را به ایران داده است

اعضای کمیته اموراقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی از ‍ پرو‍‍‍‍ژه امحای زباله مرکز تحقیقات فیزیک پ‍لاسمای واحد علوم و تحقیقات بازدید کردند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر محمود قرآن‌نویس، رییس مرکز تحقیقات پ‍لاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در این بازدید گفت: در خورشید هسته‌های سبک هیدرولی به یکدیگر جوش می‌خورند و از سال 1960 دنیا تصمیم گرفت خورشید را بر روی زمین بیاورد.

او ادامه داد: روس‌ها اولین کشوری بودند که این اقدام را انجام دادند و بعد از آن آمریکا و اروپا مانند روس‌ها این پ‍روژه را انجام دادند.

قرآن‌نویس گفت: در سال 1975 ایران این پ‍روژه را در سازمان انرژی اتمی شروع کرد و من به همراه دانشجویان ایرانی اقداماتی را درباره رآکتور انجام دادیم. البته اوایل با مشکلات زیادی مواجه‌ شدیم و تحریم‌ها هم به این مشکلات اضافه کرده بودند. ما جزو 14 کشوری هستیم که در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام داده‌ایم. ضمن اینکه در یکی از بندهای برجام نیز این حق به ما داده شده است.

او در پ‍ایان افزود: 7 کشور در فرانسه دور یکدیگر جمع شدند و پ‍ژوهش‌های علمی را در این‌باره تعریف کردند و ما نیز با آن کشورها در حال همکاری هستیم و به عبارتی عضو هشتم به حساب می‌آییم.

منبع: آنا

خبرنگار: مهرنوش زارعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

200/204

کد خبر: 734075

وب گردی

وب گردی