عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: برجام به سرمایه گذاری خارجی در ایران شتاب بخشید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران گفت: در سایه برجام بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری روابط تجاری وارد ایران شدند و سرمایه گذاری خارجی در سطح کشور شتاب گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، عین الله شریف پور با اشاره به فراهم شدن بستر مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی و داخلی در کشور، افزود: سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به ورود دانش ساخت محصولات به کشور منجر شد.
وی به تاثیر برجام در رفع محدودیت های سرمایه گذاران داخلی نیز اشاره کرد و گفت: پس از برنامه جامع اقدام مشترک، سرمایه گذاران ایرانی نیز قدرت رقابت و حضور در بازارهای بین المللی را یافتند و محصولات ایرانی را وارد بازارهای جهانی کردند.
نماینده مردم ماکو در خانه ملت اظهار کرد: ورود تجار و سرمایه گذاران خارجی به کشور و تلاش برای آغاز فعالیت، نویدبخش آینده ای روشن برای توسعه اقتصاد کشور است.
وی افزایش صادرات غیرنفتی به بازارهای جهانی و افزایش میزان آن در یک سال اخیر را امیدبخش خواند و گفت: اشتغال از دغدغه های اصلی جامعه است و رونق اقتصاد کشور در دوران پسابرجام بدون شک به رفع کاهش مشکلات بیکاری و اشتغال جمعیت بیکار منجر می شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی نیز به تحول در جذب سرمایه گذاری های خارجی به واسطه دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: مجوز سرمایه گذاری خارجی در مناطق مختلف این استان برای 22 طرح با بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم صادر شده است.
داود غفارپور با اشاره به اینکه در دولت گذشته حجم سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی تنها سه میلیون دلار بوده است، افزود: روند رو به رشد سرمایه گذاری خارجی در این استان در دوران پساتحریم با شتاب بیشتری دنبال می شود.
وی با اشاره به صدور مجوز برای هفت طرح با سرمایه گذاری خارجی در سال جاری اضافه کرد: این مجوزها برای تولید انواع شیلنگ های دوجداره، سیلیس نسوز، بست و اتصالات غیرفلزی، کربنات کلسیم در صنایع سنگ، تولید یو پی وی سی و تولید انواع مکمل های غذایی صادر شده است.
به گفته وی این طرح ها از سوی سرمایه گذارانی از قاره های اروپا، آسیا و آمریکا شامل کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، چین، کانادا و عراق راه اندازی می شود.
وی آذربایجان غربی را یکی از استان های پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد و ادامه داد: بخش های صنعت، کشاورزی، مزیت های مرزی و جاذبه های گردشگری از جمله ظرفیت های جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان به شمار می رود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی به تدوین نقشه مناطق مستعد سرمایه گذاری به تفکیک شهرستان های استان در دوران پسابرجام اشاره کرد و گفت: شناسایی اولویت ها و قابلیت های سرمایه گذاری و به ویژه سرمایه گذاری خارجی از جمله اهداف اجرای این برنامه هاست.
آذربایجان غربی با وجود اینکه دروازه ورودی به اروپا و قفقاز بوده و در مسیر جاده ابریشم و مجاورت چهار کشور همسایه ایران قرار دارد، پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سرمایه گذاری خارجی بهره چندانی نبرده بود.
برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک در 23 تیر 1394 شمسی و پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، میان ایران و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
این توافق در 29 تیرماه 1394 شمسی با تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب 6 قطعنامه قبلی شورا علیه ایران را لغو و اتحادیه اروپا نیز همان روز برجام را تایید کرد.
برجام در 19 مهرماه 1394شمسی در قالب قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تایید این توافق در 22 مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای با بر چیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

دریافت کننده و منتشر کننده: شاهین زینعلی

800/800

کد خبر: 734079

وب گردی

وب گردی