نیازمند جهشی در نوسازی بافت فرسوده هستیم/ ریزش پلاسکو به علت عدم تحمل سازه فلزی در برابر حریق

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بهسازی اسکلت فلزی ساختمان های قدیمی باید در سایه همکاری مالکان انجام شود، اعلام کرد: این عمل خطرتخریب پیش رونده را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا جاوید با اشاره به مشخصات ساختمان پلاسکو گفت: با وجود این که این ساختمان از نخستین ساختمان های مدرن تهران بوده است و حتی در زمان افتتاح نیز جوایز معماری مهمی را از آن خود کرد اما این ساختمان شرایط لازم برای ایمنی حریق را نداشت .

وی تاکید کرد: ساختمان های بلند مرتبه فعلی سازه های فلزی ساختمان دارای پوشش هایی هستند که مقاومت در برابر حریق را افزایش می دهد.

به گفته جاوید ، عدم تحمل سازه فلزی در برابر حریق پیش بینی اولیه و محتمل حادثه پلاسکو است،البته دلیل قطعی حادثه نیازمند بررسی های دقیق مهندسان سازه و کارشناسان آتش نشانی خواهد بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تاکید کرد: پیچیدگی حقوقی روابط مالکیتی بین مالکان، مستاجران و سرقفلی داران یکی از مسائلی است که راه نوسازی ساختمان های مانند پلاسکو را سد می کند و باید برای حل این مشکل فکری کرد. به گفته وی ٤٠٠٠ نفر اعم از مالک و مستاجر و سرقفلی داران در این مجموعه تجاری فعال بوده و هزینه زندگی خود را از این مجموعه تامین می کردند.

جاوید افزود: مسلما اگر نسبت به بهسازی اسکلت فلزی ساختمان اقدام می شد ؛ این فاجعه رخ نمی داد.

جاوید نوسازی بافت فرسوده را تنها راه جلوگیری از حوادث تلخی مانند حادثه پلاسکو دانسته و گفت: وسعت شهر تهران ٦٣ هزار متر مربع است همچنین در تهران ١٤ هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد و در حدود 3268 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که سه شاخص ریزدانگی ،ناایمنی و ناپایداری در آنجا وجود دارد.

براساس اعلام تهران سما،‌معاون شهردار تهران با بیان این که بازار تهران و بافت نا ایمن منطقه ١٢ جزء نقاط آسیب پذیری هستند که امکان تکرار حادثه پلاسکو در آنها وجود دارد،گفت:در این حادثه علاوه بر شهادت آتش نشانان صاحبان واحدهای صنعتی میلیارد ها تومان متضرر شدند که می شد با صرف هزینه بسیار کمتری بهسازی و مقاوم سازی ساختمان را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه باید با عبرت گرفتن از حادثه پلاسکو جهشی در نهضت نوسازی بافت فرسوده ایجاد شود،گفت:هم اکنون در محدوده منطقه ١٢ و بازارتهران انبارهای سرشار از مواد قابل اشتعال در محدوده بازار وجود دارد که در بافت ناایمنی نگهداری می شوند خوشبختانه در حادثه پلاسکو به دلیل طراحی ساختمان و فروریزش عمودی ابعاد حادثه به ساختمان های دیگر سرایت نکرد این درحالی است که در حوادث دیگر ممکن است شعاع حادثه ابعاد بیشتر وخطرناک تری داشته باشد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 734164

وب گردی

وب گردی