خیزش فرهنگی در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی بی سابقه است/انتشار کتابی با هدف واکاوی اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی

جلسه شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه، دکتر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، دکتر احمد احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه، از فعالیت های دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه تقدیر کرد و گفت: دکتر هاشمی در صحنه اقدام و عمل اهتمام بالایی داشتند و بسیاری از مصوبات شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی را تا کنون اجرایی کرده اند.

وی افزود: خیزش توسعه فرهنگی بویژه با اجرای طرح های ماندگار فرهنگی در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی بی سابقه است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت الله هاشمی گفت: هیچ گاه در ایشان ریا و تظاهر ندیدم، تاریخ هم نشان داده افراد بی ریا ماندگار می شوند. در یک کلمه می توان گفت درس های بسیاری چون اخلاق، پاکدامنی، درستکاری، دلسوزی و مدیریت از ایشان آموختم.

طه هاشمی: رهنمودهای آیت الله هاشمی مانند مشعلی فراروی ماست

دکتر طه هاشمی نیز در ادامه ضمن تسلیت به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله هاشمی گفت: رهنمودهای ایشان و نگاه بلندشان در توسعه دانشگاه بویژه حوزه فرهنگی مانند مشعلی فراروی ماست.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از طرح های فرهنگی و اجتماعی اجرا شده در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: اولین جشنواره قرآنی با عنوان شیخ طبرسی برگزار شد و جایزه ویژه این جشنواره به نام علامه طباطبایی(که از سوی آیت الله هاشمی نامگذاری شد) در اولین دوره این جشنواره از سوی هیات داوران به آیت الله هاشمی اهدا شد.

دکتر هاشمی با اشاره به دغدغه آیت الله هاشمی درخصوص پرداختن به مفاهیم قرآنی در دانشگاه ها گفت: ایشان همواره عنوان می کردند از اینکه در دانشگاه ها کار عمیق قرآنی انجام نمی شود روحم رنج می برد. به همین خاطر اداره کل فرهنگ قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری جایزه شیخ شلتوت در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این جایزه با هدف ایجاد وحد میان شیعه و سنی برگزار می شود که اولین دوره آن دو سال قبل در استان هرمزگان و دوره دوم آن نیز در ارومیه برگزار شد.

وی تاکید کرد: گمان ما این است که این جایزه تاثیر مثبتی در همگرایی مذهب اسلام دارد.

وی افزود: کار دیگری که بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت، برگزاری بازارچه فن و هنر با توجه به ظرفیت های هنری دانشجویان بود. در همین راستا قرار شد در هر استان یک بازارچه فن و هنر ایجاد شود که اولین بازارچه با حضور دکتر میرزاده در واحد بندعباس افتتاح شد.

دکتر طه هاشمی همچنین به اجرای طرح استعداد یابی دانشجویان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح اگر بتوانیم 10 درصد استعدادهای هنری را شناسایی کنیم می توانیم کمک بسزایی در تربیت و رشد هنرمندان آینده جامعه داشته باشیم.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی، هنری و قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی در خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به تعویق در زمان برگزاری هفتاد ویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه مقرر شد، این نمایشگاه همزمان با سالگرد تاسیس دانشگاه در خردادماه برپا شود.

محسن غرویان: لزوم تدریس اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی در حوزه‌های علمیه

در این جلسه آیت‌الله محسن غرویان، عضو شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیت‌الله هاشمی گفت: آیت‌الله هاشمی با همه ویژگی‌هایی که داشتند یک فرزند روستایی بودند و بسیار برای من جالب است که چقدر استعداد در ایشان بود و چقدر تلاش کردند که این نیروهای بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند.

وی ادامه داد: عالم بدون عمل مانند تیرانداز بدون کمان است ولی آقای هاشمی عالم با عمل بود. ایشان عامل هم بودند و همیشه در همه عرصه‌های عمل حضور داشتند.

وی گفت: به اعتقاد من آیت‌الله هاشمی یک الگوی به تمام معنا برای یک روحانی انقلابی است و به نظرم باید در حوزه‌های علمیه مدرسه‌ای به نام ایشان راه‌اندازی شود و روحانیونی مانند آیت‌الله تربیت شوند و محوریت اندیشه‌های آقای هاشمی در این مدارس مبنا قرار گیرد.

مهدی محقق: اعتدال صفت بارز آیت الله هاشمی بود

غرویان گفت: در بین روحانیون حوزوی، روحانی که خود یک جریان‌ شود کم داریم ولی آقای هاشمی یک جریان بود. آیت‌الله هاشمی یک جریان فکری بود و ایشان در واقع یک جریان اسلامشناسی بودند.

در ادامه دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز گفت: با همه ویژگی‌هایی که برای آیت‌الله هاشمی بیان می‌شود به اعتقاد من بارزترین ویژگی ایشان اعتدال بود.

این عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اعتدال در فرهنگ اسلامی یک اصل است و حتی حدیث داریم که دین خداوند در میان غلو و تقصیر است و این صفت مرحوم هاشمی بود و این صفت بارز اعتدال را همیشه در همه امور رعایت می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دعایی نیز در این جلسه با بیان خاطراتی از سوابق مبارزاتی آیت الله هاشمی و نزدیک بودن ایشان به امام خمینی(ره) پرداخت.

وی همچنین با اشاره به ایده تاسیس مدرسه دخترانه رفاه از سوی آیت الله هاشمی گفت: بسیاری از مردان اجرایی و عمل و اکثر اعضای هیات دولت دانش آموخته مدرسه پسرانه علوی هستند. آیت الله هاشمی پس از انقلاب به این فکر افتادند که برای تربیت بانوان با همان شیوه مدرسه علوی مدرسه رفاه را پایه گذاری کنند. به همین خاطر با برنامه ریزی دقیق و شیوه تربیتی ویژه دانش آموزان این مدرسه مورد آموزش قرار می گیرند.

دعایی افزود: هدف ایشان این بود که بانوانی را با مبنای فکری بنیانگذاران انقلاب تربیت کنند.

انتشار کتابی با مضمون واکاوی اندیشه های آیت الله هاشمی

در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص تفاهمنامه با بنیاد آثار شهید بهشتی ارائه شد. دکتر میرزاده در پایان این جلسه پیشنهاد داد تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی برای سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی اثری را منتشر سازند که به واکاوی اندیشه های ایشان پرداخته باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این جلسه پیشنهاد داد تا گفته های امروز اعضای شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی به صورت یادنامه آیت الله هاشمی منتشر شود.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 734197

وب گردی

وب گردی