آغاز طرح جهاد کارآفرینی در محلات منطقه 11 مشاغل جدید

معاون اجتماعی شهرداری منطقه 11 از آغاز طرح جهاد کارآفرینی (محله بدون بیکار) در سطح محلات منطقه 11 خبر داد و افزود: این طرح در راستای ایجاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سطح محلات منطقه 11 اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز،طباطبایی در نشست خبری امروز (یکشنبه) در تشریح جزییات جهاد کارآفرینی منطقه 11 گفت: این طرح به صورت پایلوت در فاز اول در محله عباسی که از مهم‌ترین محلات منطقه 11 محسوب می‌شود، آغاز شده است، با توجه به اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات به دلیل نبود اشتغال رخ می‌دهد و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نظر داریم تا طرح جهاد کارآفرینی را در سال‌های بعدی در تمامی محلات سطح منطقه 11 اجرایی کنیم.

وی افزود: امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نقش بسزایی در اشتغال جامعه ایفا می‌کنند. همچنین مشاغل خانگی نیز جایگاه ویژه‌ای در بسترسازی تولید فراهم کرده‌اند. از سوی دیگر صنایع دستی در جامعه ما قدمت زیادی دارد؛ لذا با بهره‌گیری از این مزیت‌ها تلاش کرده‌ایم در طرح جهاد کارآفرینی، تولید صنایع دستی را در فضای خانه‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی بارگذاری کنیم.

معاون اجتماعی شهرداری منطقه 11 در تشریح پارامترهای مدل اجرایی در طرح جهاد کارآفرینی تصریح کرد: این طرح با همکاری کارآفرینان سطح منطقه و شهرداری تهران و همچنین خیرین اجرایی شده است، به شکلی که سبدهایی برای کارآفرینی در نظر گرفته شده که نوع تولید، زمان تولید و ارزش افزوده آن به طور مشخص تعیین شده است. در حال حاضر طرح به صورت پایلوت در محله عباسی اجرایی شده و در آینده به سایر محلات شهرداری منطقه 11 تعمیم داده خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: با توجه به تجربیات گذشته، در این طرح مقرر شد مواد اولیه مورد نیاز برای افراد شرکت کننده به صورت اعطای تسهیلات غیرنقد به آنها داده شود و منابع مالی آن نیز توسط صندوقی با حمایت خیرین با بودجه اولیه 300 میلیون تومان تامین شده است. همچنین در این طرح آموزش‌های لازم با توجه به انتخاب افراد شرکت کننده در طرح در سرای محله که به عنوان خط مقدم تدابیر اجتماعی شهرداری منطقه 11 محسوب می‌شود، ارائه خواهد شد. پس از پایان آموزش‌ها نیز با توجه به تفاهم‌نامه میان شهرداری منطقه و سازمان فنی و حرفه‌ای، مدرک پایان این آموزش‌ها به افرا داده می‌شود.

وی به تشکیل اتاق فکری در راستای پیشبرد طرح جهاد کارآفرینی با رویکرد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: در اتاق فکر تدابیری برای بسترسازی بازاریابی تولیدات این طرح نیز اندیشیده شده که از جمله این تدابیر می‌توان به تهیه نرم‌افزاری اشاره کرد که افراد می‌توانند با تهیه عکس حداقلی از محصولات تولید شده خود، محصول را برای فروش در این نرم‌افزار تحت وب قرار دهند تا شهروندان سراسر کشور امکان خرید این تولیدات را داشته باشند.

معاون اجتماعی شهرداری منطقه 11 تاکید کرد: در راستای مسوولیت‌های اجتماعی نیز با مراکز فروش بزرگ سطح منطقه رایزنی‌هایی انجام شده تا فضای حداقلی برای فروش تولیدات طرح جهاد کارآفرینی اختصاص داده شود. همچنین در ایستگاه مترو تقاطع میدان انقلاب و ولیعصر (عج) تفاهم‌نامه‌ای با شرکت بهره‌برداری مترو به امضاء رسیده تا محصولات تولیدی این طرح درنمایشگاهی در این ایستگاه برای نمایش به فروش گذاشته شود. در حقیقت تمام این تدابیر اتخاذ شده تا تضمین فروش محصولات این طرح باشد و دغدغه فروش در طرح برای شرکت کنندگان وجود نداشته باشد.

طباطبایی اجرای این طرح را گام موثری در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سطح محلات خواند و افزود: در این طرح جامعه هدف شامل همه شهروندان محله می‌شود اما تاکید ویژه‌ای بر روی اقشار در معرض آسیب و فاقد شغل پایدار داریم.

وی درخصوص تعداد افرادی که می‌توانند در این طرح شرکت کنند، گفت: صندوق خیریه‌ای که برای اعطای تسهیلات غیرنقد و به صورت اعطای مواد اولیه تشکیل شده است، روز به روز در حال افزایش است، لذا پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم افراد زیادی از سطح محله عباسی را در فاز اول برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کنیم.

معاون اجتماعی شهرداری منطقه 11 در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر نحوه بازپرداخت تسهیلات اعطا شده گفت: در گام نخست با توجه به اینکه این افراد با داشتن نیاز وارد این طرح می‌شوند، قطعا خود این نیاز بیشترین تضامین را به همراه دارد اما صندوق یک تضمین حداقلی از آنها دریافت می‌کنند و در یک دوره سه ساله با اقساط بسیار پایین تسهیلات اعطا شده را بازپرداخت می‌کنند.

طباطبایی تعداد ساکنان محله عباسی منطقه 11 را حدود 13 هزار نفر برآورد کرد و افزود: حدود 19 درصد این رقم براساس پیش‌بینی‌ها در این محله بیکار هستند که می‌توانند در طرح جهاد کارآفرینی با توجه به نیاز و توانایی‌های خود شرکت کنند. هر یک از این افراد در طول اجرای این طرح یک مربی آموزشی دارند و پس از ثبت‌نام می‌توانند در طول اجرای طرح مشکلات خود را با این مربی مطرح کنند. در سبد کارآفرینی در نظر گرفته شده صنایعی همچون زیورآلات، تابلوفرش، ماهی‌های تزیینی، قالیبافی، صنایع چرم و... وجود دارد که هر یک از افراد با توجه به علاقه و توانایی خود می‌توانند از آن بهره بگیرند.

معاون اجتماعی شهرداری منطقه 11 تاکید کرد: در گام نخست تنها شهروندان محله عباسی می‌توانند در طرح جهاد کارآفرینی شرکت کنند و سایر شهروندان دیگر اگر اقدام به ثبت‌نام کنند اطلاعاتشان ثبت می‌شود تا در سال‌های بعدی اجرای این طرح، امکان شرکت آنها در طرح فراهم شود. در حال حاضر نیز شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از پورتال مناطق استفاده کنند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 734348

وب گردی

وب گردی