دانشگاهیان باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد گفت: افزایش حس‌مسؤولیت‌پذیری در اجتماع دانشگاهی و نخبگانی، خودبه‌خود آنان را به‌سمت فرهنگ دانش‌بنیان و اصلاح نگاه به اشتغال سوق خواهد داد.

صادق شیریان گفت: استعدادها و توانایی‌های بالقوۀ بسیاری در کشور وجود دارد که در صورت فراهم‌شدن بستر مناسب برای عملیاتی‌شدن و البته هدایت آنها به مسیر صحیح خدمت‌رسانی می‌تواند مسیر رسیدن به نقطۀمطلوب را تسهیل کند.

محقق‌برجسته پاتولوژی دامپزشکی در ادامه به ضرورت ترویج فرهنگ دانش‌بنیان در جامعه دانشگاهی خاصه نخبگانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از نیازهای کشور از طریق صنایع و فناوری کشورهای پیشرفته تأمین می‌شوند در حالیکه ارائه آنها در قالب طرح و یا پروژه به نخبگان بومی می‌تواند علاوه بر بکارگیری ظرفیت‌‎های داخلی، صرف هزینه و زمان را نیز کاهش دهد. از سوی دیگر با افزایش حس‌مسؤولیت‌پذیری در اجتماع دانشگاهی و نخبگانی، خودبه‌خود آنان را به‌سمت فرهنگ دانش‌بنیان و اصلاح نگاه به اشتغال سوق خواهد داد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد یادآور شد: ایران نسبت به کشورهای پیشرفته، کشوری جوان در تولیدات اقتصاد دانش‌بنیان است به‌همین دلیل استفاده از تجربیات دیگر کشورها و یا دانش‌آموختگان غیرمقیم که در این کشورها فعالیت داشته و دارند، می‌تواند مسیر را کوتاه‌تر کند.

شیریان در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: برنامه‌های متعددی در قالب بازدیدهای علمی، فرهنگی، برگزاری رویداهای علمی و کارآفرینی، اردوهای جهادی، نشست‌های فرهنگی و غیره برگزار می‌شود که این برنامه‌ها بسیار مفید و سودمند هستند.

وی برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با اجتماع نخبگانی را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: فراخوان ایده‌پردازی با موضوعاتی خاص و بررسی ایده‌های ارائه‌شده یکی از فعالیت‌های منطبق با فضای نخبگانی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از نظرات و ایده‌های نخبگان هم سبب بکارگیری سرمایه‌های درونی کشور و راهگشای مشکلات است و هم زمینه‌ساز دلگرمی و دلبستگی بیشتر آنان می‌شود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: سید جواد بشیری

401/100

کد خبر: 734396

وب گردی

وب گردی