الحاق ایران به جامعه جهانی «بدون هپاتیت» سازمان ملل

رئیس شبکه هپاتیت ایران از الحاق ایران به جامعه جهانی "بدون هپاتیت"NO HEP" سازمان ملل خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سید موید علویان در همایش آموزشی هپاتیت‌های ویرال در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی قم، گفت: هپاتیت B و C از بیماری های مزمن کبدی بشر و جامعه ایرانی است. از سال 73 به بعد که واکسیناسیون دراین زمینه انجام شد، شیوع بیماری در کشور کاهش یافته‌است؛ به صورتی که 20 سال پیش شیوع این بیماری بیش از سه درصد در کشور بود، اما با توجه به مطالعات انجام شده این آمار به کمتر از 1.5 درصد رسیده است.

وی افزود: در تمامی استان‌های کشور، به جز سیستان و بلوچستان و گلستان، شیوع بیماری کاهش یافته که حاصل واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه است.در خصوص هپاتیت C نیز می‌توان گقت شیوع بیماری به کمتر از نیم درصد رسیده است، درحالی که آمار کشورهای همسایه در این زمینه به چهار تا پنج درصد می‌رسد.

رییس شبکه هپاتیت ایران، ضمن اشاره به اهداف این شبکه مبنی بر آموزش، تحقیق و یکسان سازی درمان این بیماری، اظهار کرد: این شبکه با توجه به امکانات خود دانشگاه‌های سراسر کشور در حال تلاش می کند برای مقابله با این است.

علویان همچنین تصریح کرد: قرار است تا 90 درصد از شیوع هپاتیت B نیز جلوگیری کنیم که در این خصوص نیازمند همکاری همه جانبه هستیم. علم در این زمینه روز به روز در حال گسترش است، برگزاری این همایش نیز با توجه به ضرورت برگزاری هرچه بیشتر کنفرانس‌های علمی برای موفقیت بیشتر در این زمینه صورت گرفت.

علویان با بیان اینکه ایران در منطقه کمترین آمار شیوع هپاتیت B و C را دارد، همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون توانسته‌است داروهای مورد نیاز در این زمینه را تولید و آزمایشگاههای تخصصی را دایر کند.

دریافت کننده: نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 734419

وب گردی

وب گردی