دیسپلی میت: تمام پرچمداران سال ۲۰۱۷ از پنل OLED سامسونگ استفاده خواهند کرد

دیسپلی میت با انتشار گزارشی اعلام کرد تمام گوشی‌های هوشمند پرچمداری که در سال ۲۰۱۷ راهی بازار می‌شوند، از پنل OLED سامسونگ بهره خواهند برد.

به گزارش ایسکانیوز، دیسپلی میت با انتشار گزارشی به قلم دکتر ریموند سونِیرا، مدیر این موسسه‌ی مشاوره و تحقیقاتی، مدعی شده است تمام گوشی‌های هوشمند پرچمداری که در سال ۲۰۱۷ راهی بازار می‌شوند، از وجود نمایشگر OLED ساخت سامسونگ بهره خواهند برد.

تا چند سال پیش اغلب سازندگان گوشی‌های هوشمند از پنل‌های ال‌سی‌دی در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کردند؛ تا اینکه سامسونگ در سال ۲۰۱۰ با استفاده از تکنولوژی متفاوتی، تولید‌ نمایشگر‌های موسوم به OLED را آغاز کرد. معمولا بهینه‌سازی و بهبود یک تکنولوژی مرتبط با نمایشگر‌ها نیاز به زمان دارد و از این‌رو اولین گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر OLED سامسونگ که نکسوس وان گوگل بود، نتوانست آن‌چنان که باید در برابر پنل‌های ال‌سی‌دی عملکرد قابل قبولی داشته باشد؛ به‌طوری‌که نمایشگر نکسوس وان گوگل در لیست گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۰ که توسط دیسپلی میت منتشر شد، رتبه‌ی آخر را کسب کرد. سامسونگ سپس پرچمداران خود را تحت عنوان گلکسی اس و گلکسی نوت در سال ۲۰۱۰ رونمایی کرد و هر ۶ ماه یک‌بار تکنولوژی مربوط به پنل OLED را برای استفاده در پرچمدارانش، در مقایسه با گذشته بهبود داد.

سامسونگ با عرضه‌ی نسل جدید پرچمداران خود، فناوری پنل OLED خود را بهبود داده تا اینکه پنل‌های OLED به یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای استفاده در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. آزمایش‌های صورت گرفته توسط دیسپلی میت شاهد خوبی برای این مدعی هستند که سامسونگ در سال‌های اخیر، فناوری مربوط به پنل‌های OLED را بسیار بهبود داده است. دریافت جوایزی همچون بهترین نمایشگر گوشی‌های هوشمند نشان از این دارد که کره‌ای‌ها نمایشگرهای OLED را در مقایسه با گذشته بسیار بهتر کرده‌اند.

امروزه شاهد هستیم که پنل‌های نمایشی OLED از نظر عملکرد، بهترین نمونه‌‌ی پنل‌های ال‌سی‌دی را پشت سر گذاشته‌اند. انتشار اخبار در خصوص استفاده از پنل‌های OLED در نسل بعدی آیفون اپل نشان از این دارد که سامسونگ موفق شده است عملکرد این پنل‌ها را به نحو احسن افزایش دهد و این نمایشگر‌ها را به گزینه‌ی اصلی تولیدکنندگان برای استفاده در گوشی‌های هوشمند تبدیل کند.

پنل‌های OLED مزایای زیادی در مقایسه با پنل‌های ال‌سی‌دی دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ضخامت کمتر، وزن سبک‌تر در کنار حاشیه‌ی بسیار باریک‌تر اشاره کرد که باعث می‌شود تولیدکنندگان حاشیه‌‌ی موجود در گوشی‌های هوشمند خود را کاهش دهند و حتی به صفر برسانند. همچنین پنل‌های OLED امکان خم شدن دارند و از این‌رو امکان تولید گوشی‌های هوشمند با لبه‌های خمیده - که در مقایسه با پنل‌های تحت جلوه زیباتری دارند - برای تولیدکنندگان فراهم کرده‌اند. ضمنا باید به زاویه‌ی دید بیشتر، زمان پاسخگویی سریع‌تر و قابلیتی همچون Always-On اشاره کرد. OLED‌-ها به‌موجب برخورداری از یک ساب پیکسل که وظیفه‌ی انتشار نور را بر عهده دارد، دقت بیشتری در نمایش‌ رنگ‌ها دارند.

با توجه به تکنولوژی متفاوت پنل‌های OLED در انتشار نور، مصرف انرژی در این پنل‌ها بسیار پایین است؛ حال آنکه با پیشرفت تکنولوژی ساخت، این پنل‌های نمایشی امروزه با وجود مصرف انرژی پایین‌تر، نور بیشتری نیز در مقایسه با ال‌سی‌دی‌ها از خود ساطع می‌کنند. البته این موضوع در زمان نمایش محتوایی که بخش زیادی از آن دارای رنگ سفید است، صادق نیست و در این مورد پنل‌های ال‌سی‌دی از نظر روشنایی و مصرف انرژی برتری دارند.

در ادامه‌ی پیشرفت فناوری مربوط به ساخت پنل‌های OLED، سامسونگ در سال ۲۰۱۳ به تکنولوژی ساخت پنل OLED با قابلیت خم شدن دست پیدا کرد. استفاده از ماده‌ی پلاستیکی در ساخت پنل OLED، اجازه داد سامسونگ پنل نمایشی OLED با امکان خم شدن تولید کند. این پنل که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد، Galaxy Round نام داشت. در ادامه‌ی بهبود پنل‌های نمایشی خمیده، کره‌ای‌ها از سال ۲۰۱۴ طیف جدیدی از محصولات را راهی بازار کردند که از نمایشگرهای امولد با طرفین خمیده همراه شده‌اند. پس از گلکسی نوت اج، سامسونگ از سال ۲۰۱۵ نسل جدیدی از سری گلکسی اس را با نمایشگری که طرفین آن خمیده بود، راهی بازار کرد.

بنا بر گزارش ارائه‌شده توسط دیسپلی میت، سامسونگ در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد بازار پنل‌های OLED را در اختیار دارد. این روزها اغلب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از OLED در محصولات خود استفاده می‌کنند؛ از این‌رو در صورتی که یک گوشی هوشمند مجهز به پنل OLED در اختیار داشته باشید، به‌احتمال بسیار زیاد این پنل ساخت سامسونگ است. البته ال‌جی نیز اکنون پنل‌های OLED در سایز کوچک تولید می‌کند که در محصولاتی نظیر اپل واچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله‌ی تولیدکنندگانی که اخیرا فعالیت‌های خود را در حوزه‌ی پنل‌های OLED آغاز کرده‌اند باید به AU Optronics، BOE Display، Everdisplay، Foxconn، JDI Sharp، Truly و Visionox اشاره کرد.

با توجه به گسترش استفاده از پنل‌های OLED در گوشی‌های هوشمند، تولیدکنندگان باید به سراغ گزینه‌های دیگری برای متمایز کردن گوشی‌های هوشمند خود بروند که یکی از این‌ روش‌ها استفاده از نرم‌افزار برای تفکیک است. دیسپلی میت پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۷ تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای تمایز محصولات خود به سراغ اضافه کردن تنظیمات مربوط به کالیبره کردن نمایشگر و افزودن مدهای جدید نمایشی خواهند رفت.

سونِیرا در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که سامسونگ در گلکسی نوت ۷ از پنل نمایشی OLED با طیف رنگ DCI-P3 به‌جای Adobe RGB استفاده کرده بود. انتظار می‌رود سامسونگ در گلکسی اس ۸ نیز از همین پنل نمایشی استفاده کند که یک بروزرسانی نسبت به گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج است که از طیف رنگ Adobe RGB بهره می‌برند. در صورتی که شایعات مربوط به گلکسی اس ۸ رنگ واقعیت به خود بگیرند، سامسونگ مجبور است برای عرضه‌ی گوشی هوشمندی که از نظر سایز تفاوتی با نسل‌های پیشین ندارد، اما نمایشگر آن بدون حاشیه است و بخش بزرگی از پنل جلویی را به خود اختصاص می‌دهد؛ تغییراتی در سایز، رزولوشن و نسبت تصویر ایجاد کند. سونیرا پیش‌بینی کرده است گلکسی اس ۸ با نمایشگری که نسبت تصویر آن ۱۸ به ۹ است، راهی بازار خواهد شد. رزولوشن این نمایشگر ۴۳۲۰ در ۲۱۶۰ پیکسل و شدت روشنایی آن ۱۰۰۰ نیت خواهد بود که از این‌ نظر به گلکسی نوت ۷ شباهت خواهد داشت.

با اضافه کردن نسل بعدی پیکسل گوگل و همچنین آیفون ۸ اپل به گلکسی اس ۸، در سال ۲۰۱۷ شاهد این موضوع خواهیم بود که بخش اعظمی از گوشی‌های هوشمند پرچمدار با استفاده از پنل OLED راهی بازار خواهند شد.

200/202

منبع: زومیت

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 734521

وب گردی

وب گردی