قاسمی در پاسخ به ایسکانیوز: هیات ایرانی درباره مذاکره پیرامون مناسک حج عازم عربستان می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که هیات ایرانی 5 اسفندماه به عربستان می رود، گفت: این هیات مذاکرات خود را درخصوص حج سال آینده شروع خواهد کرد و باید منتظر بود تا دید به چه نتایجی نایل خواهد آمد.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود که صبح امروز با خبرنگاران داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره اعزام هیاتی از سوی ایران به عربستان با محوریت مذاکره درخصوص مناسک حج 96، گفت: بعد از دریافت دعوت نامه از سوی دولت عربستان برای حضور هیات ایرانی در این کشور به منظور مذاکره پیرامون شرایط حج این پرونده باز شد.

وی با بیان این که هیات ایرانی 5 اسفندماه به عربستان می رود، گفت: این هیات مذاکرات خود را درخصوص حج سال آینده شروع خواهد کرد و باید منتظر بود و دید به چه نتایجی نایل خواهد آمد.

قاسمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این که ایران چه سیاستی را پیرامون اظهارات منطقه ای کشورهایی مانند ترکیه و عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ در پیش خواهد گرفت، گفت: به هر حال با توجه به تحولات جهانی و اتفاقات در نقاط مختلف جهان ما بدخواهانی را احساس می کنیم که علاقه مندند روابط ما با همسایگان را تیره و تار کنند.

وی ادامه داد: مواضع کلی از سوی برخی از کشورها در کنفرانس مونیخ اتخاذ شد که تکراری است و در گذشته هم ما شاهد این موضع گیری ها بوده ایم. ما همین قدر که مواضع منفی می شنویم و دریافت می کنیم گاهی پیام های مختلفی هم از طرق مختلف دریافت کرده ایم. این مواضع صدای واحدی نیست و منتظر هستیم یک صدای واحد دریافت کنیم تا براساس آن بتوانیم راه خود را ادامه دهیم.

قاسمی افزود: همچنان علی رغم این سخنان ناروا سیاست های خود را براساس ثبات و امنیت منطقه ای شکل و ادامه خواهیم داد و برای اقدام متقابل پیش قدم نخواهیم شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مواضع وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مونیخ همچنین گفت: ترکیه یکی از همسایه های مهم و از کمک های زیادی از جانب ما برخوردار بوده است. وضعیت آشفته ترکیه باعث شده که سیاستمداران این کشور گفتار و رفتار ناهنجارانه ای داشته باشند و به عواقب آن هم فکر نکرده اند؛ از روی عصبانیت براساس مشکلاتی که برای آنها پیش آمده است اظهارات را مطرح می کنند و دچار سرگردانی شده اند و می خواهند برای سرپوش گذاشتن به مشکلات خودشان موارد دیگری پیدا کنند.

قاسمی درباره سفر منطقه ای رئیس جمهوری گفت: سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به عمان و کویت در یک فاصله زمانی کوتاهی انجام شد اما این سفر کاملا کیفی بود. این سفر به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت صورت گرفت که سفر بسیار فشرده ای بود.با توجه به محدودیت وقتی که داشتیم و دکتر روحانی در برنامه کاری خود فرصت بیشتری نداشتند؛ به رغم کوتاهی سفر به لحاظ زمان که دو سفر رسمی و یک روزه بود و به لحاظ میزان ساعت یعنی حدود 10 ساعت، یک رکورد بود اما این سفر کاملا کیفی بود.


سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در هر دو کشور هیات ایرانی توسط پادشاه عمان و امیرکویت استقبال و بدرقه شدند، گفت: سلطان قابوس به رغم اینکه بعد از مدتی بیماری کار خود را شروع کرد، اصرار داشت بعد از دو سال اولین هیاتی را که می خواهد بپذیرد هیات ایرانی باشد و این با توجه به نوع رابطه جمهوری اسلامی ایران با عمان در طول سالیان و دهه های گذشته بود.همچنین کویت نیز بر این سفر و مذاکراتی که باید انجام می شد، اصرار داشت. احساس ما این بود که فضای خوب و زمینه بسیار زیادی برای ادامه رایزنی ها و مشورت های بیشتر برای همکاری های منطقه ای وجود دارد که از خواسته های ماست .
وی ادامه داد: از سیاست های کلی و اصولی ما که از سال های گذشته دنبال کردیم این بوده است که با همه همسایگان خود روابط بهتری داشته باشیم.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نتایج نشست آستانه 2 و روابط سه کشور ضمانت کننده آتش بس در سوریه اظهار داشت: ما دربهترین شرایط همکاری رایزنی وتفاهم با روسیه قرار داریم و در این برهه و مسائلی که در دستور کار نشست آستانه است هیچ اختلاف نظری با روسیه نداریم.
وی افزود: اختلافاتی بین گروه های معارض وجود داشت که باعث هیات ترکیه با تاخیر آن هم در سطوح پایین تر از حد معمول در این نشست شرکت کند. البته توضیح آنها این بود که مقام مسئول که باید در این نشست شرکت می کرد به همراه رییس جمهوری در منطقه خلیج فارس حضور داشته است.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که همواره در مورد هر کاری جمعی اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: نشست ها و رایزنی ها برای رسیدن به تفاهم و ایجاد یگانگی در مواضع برای اقدام مشترک برگزار می شود و به احتمال زیاد ممکن است در برخی موضوعات نظرات متفاوت باشد بخصوص در مورد موضوعی مانند سوریه که بحث پیچیده ای است که بازیگران عمده ای در آنجا حضور دارند و برای رسیدن به تفاهم مشخص باید تلاش زیادی انجام شود.


قاسمی گفت ارزیابی من این است نشست آستانه 2 به رغم تبلیغات منفی برخی محافل خاص، اجلاس موفقی بود و ارزیابی ما حاکی از نتیجه موفق این نشست دارد بطوری که در نهادینه کردن این نشست و تبدیل کردن ان به یک روند موفق بوده است.


وی خاطرنشان کرد درباره آیین نامه اجلاس سه کشور ضامن آتش بس تفاهم کردند و درباره برخی از مسائل به علت نبود برخی از گروه ها مسائل می تواند در آنیده مورد بحث قرار گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: به زودی اجلاس ژنو برگزار می شود و این اجلاس باید بتواند در سطح وسیع تر موضوعات را ادامه دهد و هر جا لازم باشد سه کشور برای کمک به این مسئله حضور خواهند داشت.


وی در پاسخ به این سوال که ما اشتراکات خود را در این اجلاس دنبال می کنیم، اظهار داشت: حضور در چنین اجلاسی به این معنا نیست که همه دیدگاه ها در مورد سوریه یکسان است. ما می توانیم اشتراکات خود را دنبال کنیم و در برخی حوزه ها اختلاف نظر داشته باشیم.
قاسمی در خصوص برنامه های دولت ترکیه در شمال سوریه اظهار داشت ایده ترکیه ایده غلطی است که مشکلات در سوریه بیشتر می کند، این اقدامات از جانب ما مورد قبول نیست و آن را مردود می دانیم و دولت های دیگر موثر در سوریه هم با این بحث مخالفند.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص همکاری برای مقابله با ریزگردها اظهار داشت این پدیده بحث منطقه ای است که نیازمند کار مشترک است اما نهایتا کانال عبور برای رسیدن به یک همکاری وزارت امور خارجه خواهد بود.


قاسمی به نشست هایی که بین سازمان های مربوط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: این نشست ها ادامه خواهد یافت و برای همکاری با کشورهای منطقه هم باید راهکاری پیدا شود.


وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مسائل داخلی ترکیه و تاثیر آن بر رفتارهای منطقه ای این کشور خاطرنشان کرد: ما آرزو می کنیم ترکیه کشور قدرتمند و همسایه خوبی برای ما باقی بماند و بتواند به صلح و امنیت منطقه کمک کند، همچنین ما دعا می کنیم که از این مسیر سخت عبور کرده و بتواند نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند.


وی یادآور شد: ترکیه همسایه ما است و ما وابط دیرینه ای با هم داریم البته اشتباهاتی در آنجا رخ داده است، از گروه هایی حمایت کرده اند و پیش بینی های آنها تا حدودی غلط از آب درآمده است و مسائل بعد از کودتا را هم دارند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: لذا طبیعی است که وضعیت ویژه ای را در ترکیه شاهد باشیم با این حال آرزوی ما برای این کشور آن است که همسایه مقتدر و خوبی باشد و همکاری ها را بیش از پیش در مسیر دوستانه ادامه دهیم.


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین هم اظهار داشت: بیش از 50 کشور در این اجلاس که به میزبانی مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار می شود، شرکت می کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: حدود 17 یا 18 رییس پارلمان، تعدادی نایب رییس، تعدادی روسای کمیسیون سیاست خارجی و نمایندگان برخی مجالس و گروه های فلسطینی متعلق به مجموعه مقاومت در این اجلاس حضور دارند.


قاسمی همچنین درمورد محورهای این کنفرانس تصریح کرد: اینکه چه صحبتی در این نشست مطرح می شود احتمالا طراحی ها انجام شده است اما تصور می کنم مسائل کلان در این اجلاس مطرح شود.


وی گفت: بحث تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی بحث جدیدی نیست و این رژیم به هیچ قانون و مقررات بین المللی اعتقاد ندارد و امروز هم تهدید جدی برای کل منطقه و جهان به شمار می رود.


وی با بیان این که این رژیم موجب نگرانی کشورهای منطقه و خارج از منطقه است، اظهار داشت موضوع سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی همواره در دستور کار ایران و سایر کشورها در جامعه جهانی بوده است اما نیاز به یک اراده جدی وجود دارد تا این رژیم را مجبور کند از روش های دیگر استفاده کند.

تاییدکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 734598

وب گردی

وب گردی