اکبریان: هوشمندسازی گمرکات و ایجاد سامانه حقوق و تجمیع پرداخت‌ها از مزایای لایحه بودجه ۹۶

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین لایحه بودجه سالانه برمبنای اولویت‌های برنامه ششم توسعه، هوشمندسازی گمرکات و ایجاد سامانه حقوق و تجمیع پرداخت‌ها را از مزایای لایحه بودجه ۹۶ دانست.

به گزارش ایسکانیوز، عزیز اکبریان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 2 اسفند) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 96 به موضوع محدودیت های مالی دولت و کشور اشاره کرد و گفت: دولت با مشکلات مالی بسیاری روبرو است؛ به نوعی که مباحث عمرانی، تجهیزات مدرن‌سازی سیستم‌ها، همسان‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان با مشکلاتی روبرو است که با درآمد فعلی کشور نمی توان آنها را مرتفع کرد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی مبالغ مصوب در لایحه بودجه 96 برای حقوق و دستمزد، یارانه و سود مشارکت را یادآور شد و گفت: قطع به یقین آموزش و پرورش و کارگران مشکلات مالی بسیار دارند اما رفع مسائل این دو بخش نیازمند افزایش درآمدهای ملی است بنابراین بهتر است به جای سردادن شعار به دنبال راهکارهای افزایش درآمد کشور باشیم.

وی با تاکید بر تنقیح قوانین و تسهیل شرایط سرمایه گذاری در زیرساخت ها تصریح کرد: نباید تمام امور منوط به درآمد دولت باشد در واقع با توجه به سایر بخش ها به خصوص سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی می توان کمبودهای مالی کشور را جبران کرد.

اکبریان خصوصیات بارز لایحه بودجه 96 را یادآور شد و افزود: دولت در این لایحه به اولویت های برنامه ششم توسعه به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی، آب و فاضلاب، محیط زیست، راه ها و کمک به صندوق های بازنشستگی توجه جدی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجازه استفاده از فاینانس و افزایش فاینانس از دیگر خصوصیات این لایحه است زیرا با منابع موجود نمی توان مشکلات را حل کرد. همچنین موضوعات دیگری چون تخصیص30 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی قابل توجه است.

وی تخصیص 400 میلیون دلار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، اجازه انتشار اوراق مشارکت تا سقف 950 میلیون دلار و هوشمند کردن گمرکات و کاهش دخالت انسانی در امور گمرکی، پرداخت پاداش بازنشستگان و بدهی دولت به تامین اجتماعی و همچنین تامین توافق بازنشستگان لشکری و کشوری را از دیگر خصوصیات لایحه بودجه سال آتی دانست.

اکبریان یادآور شد: دولت در لایحه مذکور 350 میلیارد برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته همچنین منابعی را برای ارائه تسهیلات به کشاورزانی که دچار سرمازدگی شده اند و تسهیلات هزار میلیاردی برای اشتغال جوانان و در نظر گرفتن وام 10 میلیونی ازدواج در نظر گرفته است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ایجاد سامانه حقوق و تجمیع پرداخت ها جهت شفاف سازی را از مهمترین اقدامات دولت در لایحه بودجه 96 دانست و گفت: دولت منابعی را برای تکمیل هزینه سفرهای استانی رئیس جمهور و رهبری و تکمیل پروژه های نیمه ساخته در نظر گرفته است همچنین 250 میلیارد تومان برای توسعه روستاها و منابعی را برای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی جهت بهبود زیرساخت ها و حمل و نقل زمینی و تامین مالی طرح های تملک دارایی مشخص کرده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش سقف مالیاتی از دیگر اقدامات دولت در این لایحه برای بخش دولتی و خصوصی است البته معافیت مالیاتی برای درآمدهای تا 2میلیون نیز در نظر گرفته شده است. توجه ویژه به کمیته امداد و افزایش حقوق مددجویان، توسعه صنایع معدنی، جلوگیری از خام فروشی، توجه به بهداشت و درمان و تجهیز بیمارستان ها و تخصیص 200 میلیارد از صندوق توسعه ملی برای شرکت های دانش بنیان از دیگر اقدامات مهم دولت در لایحه بودجه 96 است.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 734614

وب گردی

وب گردی