وزارت نفت: همه ذخایر میعانات گازی ایران در چین به فروش رفت

وزارت نفت اعلام کرد: ذخیره ١٠ میلیون بشکه ای میعانات گازی ایران در چین که در زمان تحریم استفاده می شد، به فروش رفته و به صفر رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، ایران در دوران تحریم به دلیل مشکلات فروش، اقدام به ذخیره سازی میعانات گازی در مخازن چین کرده بود که با رفع موانع صادراتی و اجرای برجام، این محموله ها به فروش رسیده است.
چین که به عنوان بزرگ ترین مشتری نفت و میعانات گازی ایران در زمان تحریم شناخته می شد، خریدار 40 درصد نفت صادراتی ایران بود که پس از رفع تحریم، میزان خرید خود را افزایش داده است.
چین که بزرگ ترین مصرف کننده نفت در شرق آسیا نیز شناخته می شود، از مخازن بزرگ ذخیره سازی برخوردار است که ایران در زمان تحریم، از آنها بهره می گرفت.
سید محسن قمصری مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت، پیش از این گفته بود: ایران محموله های بزرگ میعانات را در مخازن چین ذخیره و آنها را به صورت تدریجی به پالایشگاه های کوچک و سایر خریداران به فروش می رساند.
وزارت نفت درباره آخرین وضعیت این محموله های ذخیره شده، گزارش داده است که بخشی از میعانات گازی ایران که در دوران تحریم در مخازن چین به منظور ارسال سریع به کشورهای شرق آسیا ذخیره سازی شده بود، اکنون به صفر رسیده است.
چین یکی از بزرگ ترین مشتریان نفت ایران است که در ماه دسامبر (دی - بهمن)، 689 هزار و 530 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد.
با اجرای برجام، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از رقم یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در ابتدای دولت یازدهم به 2 میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسید.
ایران اکنون حدود 600 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید می کند که این رقم پس از پایان تمام فازهای پارس جنوبی به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید؛ هم اکنون بخش اعظم میعانات گازی ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود اما طبق برنامه، با تکمیل پالایشگاه‌های کشور از جمله سیراف و ستاره خلیج فارس، میعانات گازی در داخل کشور مصرف می شود.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

401/601

کد خبر: 734699

وب گردی

وب گردی