آسیب های اجتماعی با مشارکت همگانی کاهش می یابد

مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا بر ضرورت تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی تأکید کرد و گفت: کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و مشارکت همگانی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سیداحمد خسروی در حاشیه برگزاری دومین نشست مدیران کل مشارکت های مردمی سازمان های دولتی افزود: مواجهه صحیح با مسائل اجتماعی و نیز تعالی و سلامت اجتماعی که ملازمه اجتناب ناپذیر با کاهش آسیب های اجتماعی دارد، نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و همکاری همگانی است.
سرهنگ خسروی افزود: مشارکت اجتماعی، هزینه انجام تکالیف، امور اجتماعی و همچنین مقاومت اجزای مختلف جامعه در انجام هر فعالیت اجتماعی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد و در واقع مشارکت نماد و مظهر نرخ بالای سرمایه اجتماعی بسته است.
وی ادامه داد: مشارکت، اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است، اگر چه این مفهوم از 2 قرن پیش، نخست وارد نظام های سیاسی و سپس قلمرو صنعت، بازرگانی و اقتصاد را هم در برگرفت اما در ادبیات دینی از پیشینه و جایگاه ویژه دیرینه ای برخوردار است.
وی افزود: فلسفه اصلی مشارکت، استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم سازی ها است؛ امروزه مسائل زندگی اجتماعی به قدری پیچیده و دارای جوانب گسترده ای شده است که سازمان های حاکمیتی به تنهایی دیگر، قادر به حل آنها نیستند.
وی با اشاره به کارکرد شبکه مدیران مشارکت های مردمی سازمان های دولتی، افزود: شبکه به عنوان یکی از ابزارهای تعامل در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در بین مجموعه های مختلف دولتی و غیردولتی داشته است که توجه به مزایا و معایب آن، می تواند مجموعه ها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا اضافه کرد: در زمان حاضر شبکه ها نقش ارزنده ای را در عرضه و به اشتراک گذاشتن دستاوردها ، ایده ها و تجارب موفق به عنوان تولید کننده سرمایه اجتماعی از خود ایفا می کنند که عمدتا مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است.
خسروی در تعریف شبکه، افزود: به مجموعه ای از سازمان های متولی و مسئول در زمینه تشکیل، پشتیبانی، هدایت، نظارت و همکاری موسسات، مجموعه ها، کانون ها، انجمن ها و نهادهای غیردولتی که به دنبال تبادل تجربه، خلاقیت و نوآوری ، هم افزایی، انجام فعالیت های مشترک و به دور از موازی کاری هستند، شبکه گفته می شود.
سرهنگ خسروی با اشاره به مأموریت شبکه، خاطر نشان کرد: مأموریت شبکه، افزایش، تعمیق فهم و نقش سازمان های غیردولتی در رویارویی و حل مسائل، آسیب، چالش، آسیب های اجتماعی و نیز توسعه پایدار و تعالی اجتماعی از رهگذر پشتیبانی، هماهنگی، توسعه ظرفیت، توانمندسازی، ارتقای سطح تعامل و همکاری سازمان های غیردولتی است.
وی، مهندسی خرده گران و مدیریت پله کانی استفاده از سمن ها و همچنین توانمندسازی و گسترش تعاملات سازنده را از سیاست های این راهبرد دانست.
سرهنگ خسروی در تشریح اهداف کلان رویکرد شبکه مدیران مشارکت های مردمی سازمان های دولتی، بیان کرد: افزایش میزان تعامل بهره وران حاکمیتی با سمن های همگن و مرتبط و همچنین سامان یابی، پایداری حمایت ها و فعالیت های ارتقای دستگاه های حکومتی از سمن ها، بخشی از اهداف است.
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: افزایش نقش و مشارکت سمن ها در تعالی، سلامت اجتماعی ، کاهش معضلات و همچنین تسری سیاست مردمی شدن امور در حوزه اقتصاد به سایر بخش های اجتماعی از اهداف راهبردی است.
سرهنگ خسروی، کاهش هزینه های روابط و فعالیت های اجتماعی توسط نهادهای حکومتی و همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت نهادهای حکومتی با مشارکت سمن ها را نیز از دیگر اهداف راهبردی برشمرد.
این مقام انتظامی در تشریح اهداف عملیاتی عنوان کرد: ارتقای سطح تعامل نهادهای دولتی در بخش مشارکت های مردمی با یکدیگر، کاهش موازی کاری ها و پیشگیری از اجرای برنامه های غیرکارشناسی و همچنین افزایش سطح آگاهی نهادهای دولتی و حاکمیتی نسبت به ظرفیت های یکدیگر پیرامون برنامه های مشترک در حوزه مشارکت مردمی بخشی از اهداف عملیاتی است.
وی اضافه کرد: ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تعامل نهادهای حاکمیتی با نهادهای غیردولتی و عام المنفعه و ترویج ، اشاعه فرهنگ خدمات داوطلبانه در اقشار مختلف در سطح ملی از دیگر راهبردهای عملیاتی است.
سرهنگ خسروی با اشاره به وظایف و فعالیت مراکز جلب مشارکت عمومی، عنوان کرد: شناسایی نیازها، زمینه ها، عوامل و شرایط منتهی به ارتقاء و توانمندی سمن ها و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت میدانی و عملیاتی سمن ها بخشی از وظایف ما به عنوان فعالان عرصه مشارکت مردمی است.
وی، تعیین اولویت های همکاری براساس حساسیت ها و مسائل برجسته کشوری، برگزاری جلسات هم اندیشی سمن ها، تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی از سمن ها در راستای اهداف مشترک و همچنین ایجاد تحرک و نوآوری در ساختار، منابع و ارائه خدمات سمن ها را از دیگر وظایف محوله معرفی کرد.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی، اشتراک گذاری برنامه ها در راستای کاهش موازی کاری ها و توانمندسازی کارشناسان، مدیران و مراکز وابسته هر نهاد را از برنامه های اولویت دار این مرکز برشمرد.
سرهنگ خسروی اضافه کرد: شناسایی نقاط ضعف و قوت طی دهه اخیر در حوزه جلب مشارکت های مردمی و همچنین برنامه ریزی و تشکیل کمیته ای جهت پیگیری ، شناسایی خیرین و افراد توانمند در حوزه اجتماعی موثر است.
مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تربیت مربیان تسهیل گر و علاقمند در حوزه جلب مشارکت های مردمی و انجام مطالعات و پژوهش ها در این زمینه را نیز در توسعه مشارکت های مردمی کارساز دانست.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 734722

وب گردی

وب گردی