محمد بهشتی: به جای اصطلاح کتابخوانی اهل کتاب بودن را استفاده کنیم

محمد بهشتی در اختتامیه جشنواره پایتخت کتاب، گفت: ما خیلی نسبت به ظرفیت های فرهنگی کشورمان دچار توهم هستیم. ما از اتفاقی که در نیشابور افتاده تعجب می کنیم. باید از خودمان تعجب کنیم. وقتی پایتخت کتاب توانست از ظرفیت های نیشابور پرده بردارد تعجب می کنیم. این پروژه ای که در معاونت فرهنگی اجرا می شود درحال پرده برداری از ظرفیت های ما در شهر ها است.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در جشنواره پایتخت کتاب ایران که عصر امروز در اختتامیه جشنواره پایتخت کتاب بعد از ظهر امروز صحبت می کرد، گفت: فدیمی ترین فیلم مستند درباره ایران فیلمی به نام «علف» است. فیلمی است مربوط به 100 سال پیش. فیلم مربوط به کوچ ایل بختیاری است. چیزهای دیدنی زیادی در این فیلم است. این فیلم بسیاری از پیش فرض ها را از بین می برد. در یکی از صحنه ها ایل که حرکت می کند فردی بر روی قاطر در حال خواندن شاهنامه برای دیگران است. اگر این را بگویند که یونانی ها در سفر هومر می خواندند برای ما عجیب است اما ایل بختیاری ما شاهنامه می خواندند.

او ادامه داد: اصغر فرهادی می گوید یک بار با برخی کارگردانان دربار فروش فال حافظ صحبت می کرد. آن ها متعجب بودند که ایرانی ها برای خرید شعر سر چهار راه ها پول می پردازند.

بهشتی افزود: ایرانی ها ملتی شفاهی هستند؟ ایرانی ها اهل تفرد هستند؟ ایرانی ها حافظه تاریخی ندارند؟ ما خیلی نسبت به ظرفیت های فرهنگی کشورمان دچار توهم هستیم. ما از اتفاقی که در نیشابور افتاده تعجب می کنیم. باید از خودمان تعجب کنیم. وقتی پایتخت کتاب توانست از ظرفیت های نیشابور پرده بردارد تعجب می کنیم. این پروژه ای که در معاونت فرهنگی اجرا می شود درحال پرده برداری از ظرفیت های ما در شهر ها است.

وی افزود: این رویدادها مصادیق و نمونه هایی هستند که این سو تفاهم و سو تعبیر نسبت به ظرفیت های ذاتی جامعه مان را رفع می کند. ملتی که این آثار تمدنی را دارد، این ملتی که هر شهر کوچکش به اندازه یک کشور اروپایی چهره فرهنگی دارد بی خود اینگونه نشود. تلقی ها ما تلقی های بیماری است و نیازمند ترمیم است. یک پیشنهاد کوچک هم دارم. آن هم این که ما به جای اصطلاح کتابخوانی اهل کتاب بودن را استفاده کنیم. چرا که کتاب فقط برای خواندن نیست. خیلی چیزیها منشا کتاب دارد. کتاب برای نوشتن هم است.
دریافت کننده: معصومه رضا/ تایید کننده: سلیمی
501500

کد خبر: 734838

وب گردی

وب گردی