وزیر نیرو خبر داد: نیروگاه سیریک راهی برای توسعه سواحل مکران

وزیر نیرو گفت: احداث نیروگاه سیریک هرمزگان یکی از زیرساخت‌های برنامه توسعه منطقه ای مکران است، لذا دولت برنامه وسیعی برای توسعه سواحل مکران دارد و ما شاهد آینده متفاوتی برای این منطقه خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز؛ عصر امروز (دوشنبه) حمید چیت چیان، وزیر نیرو در آئین کلنگ زنی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان اظهار کرد: احداث نیروگاه سیریک هرمزگان یکی از نمادهای دوستی ایران و روسیه است.

وی خطاب به الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، با بیان این مطلب که این نیروگاه یکی از نمادهای دوستی بین دو کشور ایران و روسیه است، عنوان کرد: خوشحالیم که روز به روز شاهد عمیق تر شدن روابط دو کشور در سطوح مختلف هستیم.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه صنعت برق دو کشور تا کنون همکاری‌های مشترک بلند مدتی را با هم تجربه کرده‌اند، افزود: تاکنون چهار نیروگاه از جمله نیروگاه منتظرقائم اصفهان و نیروگاه رامین اهواز توسط متخصصان روسی احداث شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه احداث نیروگاه سیریک با چهار واحد ۳۵۰ مگاواتی بخار از طریق تأمین مالی روسیه احداث شده است، افزود: ساخت این نیروگاه گام مهمی در پیشبرد روابط دو کشور خواهد بود؛ چرا که اقدام برای احداث این نیروگاه بر اساس نتیجه تصمیمات دو رئیس جمهور بوده است.

وی با بیان اینکه ساخت این نیروگاه پیش درآمد توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه در کشور خواهد بود، افزود: صنعت برق باید با گام‌های بلندتری به سمت جلو حرکت کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه قرار بوده دولت ۱۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کند، گفت: تاکنون ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه وارد کلید خورده و با احداث این نیروگاه، به مرز ۱۸ هزار مگاوات نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده‌اند تا پایان برنامه ششم توسعه، به‌طور مداوم و هرساله باید شاهد رشد هشت درصدی باشیم که پیش شرط تحقق این رشد، توسعه فعالیت‌های نیروگاهی است.

به‌گفته چیت‌چیان، وزارت نیرو بنا دارد با توسعه ظرفیت نیروگاهی استان هرمزگان، این استان را به یکی از قطب‌های انرژی کشور تبدیل کند.

نیروگاه سیریک یکی از مدرن ترین نیروگاه ها خواهد بود

همچنین الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: نیروگاه سیریک هرمزگان یکی از مدرن‌ترین نیروگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در ساخت این نیروگاه از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده خواهد شد و راندمان آن حدود ۴۵ درصد است، افزود: این پروژه یک طرح کلیدی در توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است و این همکاری‌ها تنها به این امر محدود نخواهد شد.

وی با بیان اینکه از حدود ۲۰ سال قبل دو کشور ایران و روسیه در زمینه‌های نیروگاهی با یکدیگر همکاری مشترک داشته‌اند، اظهار کرد: با احداث این نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور دوباره آغاز می‌شود.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به افزایش سطح همکاری‌های بین دو کشور ایران و روسیه عنوان کرد: نوعی اعتماد و حسن تفاهم بین دو کشور حاکم شده که این امر به ما اجازه می‌دهد تا در شکل وسیع‌تری به این همکاری‌ها تداوم ببخشیم.

وی ادامه داد: این امر به ما اجازه می‌دهد تا به فکر اجرای طرح‌های بلند پروازانه ای در زمینه توسعه انرژی بین دو کشور باشیم.

نوواک با اشاره به اینکه انجام این پروژه بزرگ نتیجه سفر پوتین به ایران و ملاقات با ریاست جمهوری بوده است، افزود: شرکتی که برای اجرای این پروژه انتخاب شده دارای سابقه ۵۴ ساله در ساخت نیروگاه و فعالیت‌های نیروگاهی و از بهترین شرکت‌های روسی است.

او ادامه داد: در فاصله زمانی بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ این شرکت دو نیروگاه رامین در اهواز و منتظرقائم در اصفهان را احداث کرده است.

وزیر انرژی روسیه با بیان این مطلب که روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک وامی به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار ایران گذاشته است، افزود: امیدواریم احداث این نیروگاه زمینه ساز اجرای پروژه‌های دیگری توسط دو کشور باشد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: سید جواد بشیری

402/100

کد خبر: 734865

وب گردی

وب گردی