نیروهای عراقی به ورودی‌های فرودگاه موصل رسیدند/ائتلاف آمریکا می‌خواهد در عراق بماند

ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای عراقی در پیشروی استراتژیک بعد از طرد داعش از یک روستا همزمان با آغاز سومین روز عملیات به ورودی‌های پادگان الغزلانی و اطراف فرودگاه موصل رسیدند. آنها قصد دارند از این فرودگاه به عنوان پایگاه خود برای حملات در غرب موصل استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ارتش عراق اعلام کرد، نیروهای پلیس فدرال و یگان‌های ویژه وابسته به وزارت کشور تحت عنوان واکنش سریع پیشروی به سمت فرودگاه واقع در بخش جنوبی موصل را هدایت می‌کنند.

در بیانیه ارتش عراق آمده است، نیروهای عراقی اعضای داعش را از روستای کوهستانی به نام البو سیف که مشرف به فرودگاه است، بیرون کردند و به اطراف فرودگاه موصل رسیدند.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" نیز در تایید این خبر اعلام کرد، نیروهای عراقی منطقه البو سیف در غرب موصل را آزاد کرده و اکنون در ورودی‌های فرودگاه موصل هستند.

یارالله در بیانیه‌ای کوتاه اظهار داشت: نیروهای واکنش سریع وابسته به پلیس فدرال البو سیف را آزاد کرده و منطقه را کاملا تحت کنترل دارند و اکنون در ورودی‌های فرودگاه موصل هستند.

رائد شوکت، فرمانده پلیس فدرال روز گذشته گفته بود نیروهای پلیس در دو کیلومتری فرودگاه هستند.

یک منبع نظامی عراقی اعلام کرد، نیروهای عراقی با پوشش هوایی جنگنده‌ها و هلی‌کوپترها روستای البو سیف را که مشرف بر فرودگاه موصل است، پشت سر گذاشتند و به اطراف فرودگاه رسیدند. به موازات آن نیروهای پلیس فدرال به ایست بازرسی العقرب واقع در راه میانبر منتهی به جنوب موصل رسیدند.

در این راستا گروه اطلاع رسانی جنگ از تکمیل صفحه اول مرحله سوم عملیات موصل خبر داد.

این گروه در بیانیه‌ای افزود: نیروهای پلیس فدرال، واکنش سریع، یگان‌ نهم زرهی ارتش و یگان العباس اهداف خود را در قالب صفحه اول مرحله سوم عملیات "نینوا می‌آییم" تکمیل کردند.

در محور غرب موصل نیز نیروهای حشد شعبی به جاده مواصلاتی بین موصل و شهرستان تلعفر رسیدند تا حلقه محاصره داعش در غرب موصل را تنگ‌تر کنند.

سمیر داوود المحسن، افسر ارتش عراق تاکید کرد: نیروها روز دوشنبه آخرین مسیرهای امدادرسانی داعش بین محله‌های غرب موصل و شهرستان تلعفر در غرب موصل را مسدود کردند.

المحسن تصریح کرد: نیروهای پلیس فدرال و حشد خاکریزهایی را ایجاد کرده و تک تیراندازها را روی تپه‌های مشرف مستقر کردند تا هر گونه حمله داعش از داخل شهرستان تلعفر یا محله‌های غرب موصل را ناکام بگذارند.

از سوی دیگر، یک فرمانده حشد شعبی از پیشروی به عمق ۲۰ کیلومتری در مرزهای اداری موصل از بخش غرب طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.

همچنین ژنرال استفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف ضد داعش در کنفرانس خبری که به سفر وزیر دفاع آمریکا به بغداد خاتمه داد، ابقای نیروهای آمریکایی در عراق را حتی پس از آزادسازی غرب آن خواستار شد.

تاونسند تصریح کرد: تصور نمی‌کنم دولت عراق از ما بخواهد فورا موصل را ترک کنیم. به اعتقاد من دولت عراق دریافته است که درگیری‌ها بسیار پیچیده است و عراق نیازمند حمایت ائتلاف حتی بعد از درگیری‌های موصل خواهد بود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تایید کننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 734907

وب گردی

وب گردی