تلاش برای تبدیل پژوهشگاه به موسسه دانش‌بنیان/ایجاد 3 رشته جدید با همکاری دانشگاه‌های خارجی

رییس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌ فرهنگی با بیان این‌که به دنبال تبدیل پژوهشگاه به موسسه‌ای دانش‌بنیان و پویا هستیم، از ایجاد سه رشته با همکاری برخی دانشگاه‌های منطقه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی قبادی با اشاره به برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پایبندی به این برنامه جهت پیشبرد اهداف، اظهار کرد: روح برنامه توسعه پژوهشگاه این است که پژوهشگاه از یک موسسه پژوهشی علوم انسانی کلاسیک و متعارف به یک موسسه دانش‌بنیان پویا و بالنده تبدیل شود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: درواقع به دنبال این هستیم که با ورود به حوزه پژوهشی، متناسب با آموزش عالی نسل سوم،‌ تبدیل به موسسه‌ای کارآفرین، تقاضامحور و کاربردی شده و از وضعیت قبلی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در این چارچوب قراردادهای کارفرمایی منعقد کردیم، ادامه داد: در این راستا طرح بزرگ کارفرمایی اعتلا و ساماندهی علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور در پی طراحی سازه‌هایی است که مباحث بنیادی علوم انسانی را از طریق حرکت از گذرگاه راهبردی به سمت کاربردی شدن متمایل کند. درواقع می‌توان گفت که پژوهش‌های مساله‌مند نشان‌دهنده تحقق اهداف برنامه توسعه پژوهشگاه است.

قبادی به رویکرد ترویجی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه در پی این است که ترویجی‌سازی دستاوردهای پژوهش‌ها را در اختیار جامعه قرار دهد؛ به این معنا که به طور مستقیم نتایج طرح‌های علوم انسانی را در اختیار ذی‌نفعان قرار دهد، زیرا جامعه به مثابه کاربر دستاوردهای علوم انسانی محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: در این میان افزون بر کاربردی‌سازی نتایج تحقیقات، در ترویجی‌سازی نتایج پژوهشگاه توفیقات خوبی داشتیم و شاهد رشد 4 برابری درتعداد کارگاه‌ها بودیم.

وی در ادامه در خصوص کارآمدی علوم انسانی نیز گفت: کارآمدی علوم انسانی باید شاخص‌هایی داشته باشد که مهم‌ترین شاخص کارآمدی "افزایش کاربران" و "میزان مراجعه جامعه به نتایج دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی" است.

قبادی افزود: در این راستا برای اولین بار در تاریخ پژوهشگاه دو اثر از آثار ما در جشنواره فارابی برنده شد که یکی از مجلاتی که برنده شد "پژوهش نامه انتقادی" بود که نزدیک به 2 هزار استاد علوم انسانی در این پژوهش‌نامه دخیل و از طرفی زنجیره تولید، توزیع و مصرف یک جا قابل دسترسی بودند.

ارتباط تنگاتنگ ارتقای کارآمدی با اثربخشی علم

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین با اشاره به ارتباط ارتقای کارآمدی با اثربخشی علم، تصریح کرد: مساله‌مندی، تقاضامحوری و حرکت در مسیر مشتری مداری از جمله مواردی است که اثربخشی علم را بالا می‌برد که خوشبختانه در چارچوب برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه با مشارکت و همدلی و علاقه‌مندی پژوهشگران پژوهشگاه این سیاست در جریان است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال دومین سال برنامه توسعه پژوهشگاه است، افزود: با توجه به رویکرد برنامه بنای ما تقویت پژوهشگاه و حرکت در مرزهای دانش است.

قبادی گفت: درواقع باید به سمت اسلامی شدن، بومی شدن، افزایش کارآمدی و روزآمدی حرکت کنیم و ازسویی دیگر با افزایش تعاملات بین‌المللی منافع و مشتری مداری علم را در کشور بسط دهیم تا در جهت رفع مسائل و بحران‌های اجتماعی حرکت کنیم، همچنین با دغدغه کاربردی‌سازی علوم انسانی با حرکت دانش‌بنیادی به ارائه خدمات به جامعه بپردازیم.

ایجاد رشته‌های جدید با همکاری دانشگاه‌های خارجی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به ارتباطات بین‌المللی پژوهشگاه، اظهار کرد: در سال جاری عملیاتی‌سازی همکاری‌های بین‌المللی و تبدیل شدن به یک رخداد علمی را در دستور کار قرار دادیم که برخی از مبانی این سیاست همچون برگزاری کارگاه‌های مشترک تا همکاری در تاسیس برخی رشته‌ها از دستاوردهای خوب پژوهشگاه بوده است.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی با دانشگاه‌های کشور لبنان داشتیم، افزود: در حوزه "مدیریت دانش"، "مطالعات زنان" و "دوره ویژه تربیت استاد برای رشته زبان ادبیات فارسی" زمینه همکاری‌های جدی با برخی از دانشگاه‌های منطقه را آغاز کردیم که امیدواریم سال آینده شاهد تحقق این برنامه باشیم.

قبادی تاکید کرد: هماهنگی‌های خوبی با وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در حمایت از پژوهشگاه برای انجام اقدامات بین‌المللی صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 735013

وب گردی

وب گردی