واحدهای دانشگاه آزاد اسلامى با سازمان محیط زیست همکاری می کنند/آیت الله هاشمی(ره) تا آخر در کنار رهبری ماند

بیست و دومین همایش ملی منطقه ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دوازدهمین جشنواره توسعه سبز با حضور معاون رئیس جمهوری رئیس واحد علوم تحقیقات، رئیس بانک شهر و رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ضمن قدردانی از دانشگاه آزاد اسلامی ،دکتر عباسپور و انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: جای خرسندی است که همایشها مبتنی بر دانایی و نه بر سلایق شخصی برگزار می شود و برنامه ها در این حوزه در همین مبنا اجرا می شود ما باید تلاش کنیم در موارد گسترده در حوزه محیط زیست بتوانیم تصمیم گیری های علمی تر و دقیق تر داشته باشیم.

او با اشاره به برنامه پنجم و ششم توسعه گفت: طبعا درباره برنامه پنجم باید ارزیابی برنامه و میزان تحقق آن را در نظر بگیریم و براساس شاخصها عملکردها را بسنجیم. در برنامه پنجم توسعه با چرخشی 180 درجه ای آغاز شد. دولت دکتر روحانی با اولویت محیط زیست برخلاف دولت قبلی آغاز به کار کرد. برنامه پنجم توسعه در دو بخش و با توجه به رویکرد دولت یازدهم همگام با برنامه های محیط زیستی اجرا شده است. همچنین برنامه های محیطی زیستی در کناربرنامه های دیگر امروز قابل ارزیابی است. این برنامه ها با برنامه پنجم توسعه همخوانی دارد. برنامه ششم نیز با وجود همخوانی با برنامه قبلی بسیار فراتر و قوی تر است و مساله اقتصاد سبز را در بر می گیرد.

ابتکار افزود: با نیم نگاهی به عملکرد دولت روحانی میتوانیم برنامه های این دولت در حوزه محیط زیست را ارزیابی کنیم. خوشبختانه کارنامه دو ساله محیط زیستی دولت منتشر شده ، همه دستگاه ها عملکرد خود را در این حوزه ارایه کردند. به طور مثال، وزارت نفت، طرح مدیریت سبز را به سازمان محیط زیست ارایه داده است. همچنین دراین حوزه درباره تکالیف و وظایف دیگر سازمانها در حوزه محیط زیست برنامه ریزی شده است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به گزارش وضعیت محیط زیست ایران گفت: در دولت اصلاحات دو گزارش از وضعیت محیط زیست ایران منتشر کردیم و امید داشتیم این روند ادامه پیدا کند. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ما از سال 92 برای تدوین سومین گزارش تلاش کردیم که آن را به صورت گزارش 8 ساله پارسال منتشرکردیم. همچنین با پرداختن به برنامه ها سندهایى در محیط زیست تدوین شد. امیدواریم با همت همکاران بتوانیم چهارمین soe ایران را منتشر کنیم تا در اختیار مدیران و مردم قرار گیرد و ابزاری برای تصمیم گیریها باشد.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: دولت از یک سال و نیم پیش با همت ویژه معاونت هایش این موضوع را آغاز کرده، ساز و کار باز و فرابخشی در برنامه ششم تعریف شده، همه دستگاه ها از جمله دانشگاه ها و سازمانهای مردم نهاد در تدوین این برنامه شرکت داشتند.

ابتکار ضمن گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل ازانقلاب در کنار امام بودند و تلاشهای زیادی برای این کشور کردند. او تا آخر در کنار رهبری ماند و خدمات بسیار او سالهای سال برای مردم باقی می ماند. یکی از کارهای ویژه آیت الله هاشمی در تشخیص مصلحت نظام تدوین سیاستهای کلی محیط زیست بود که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاستها یک دستور بسیار علمی دقیق و فرابخشی است که میتوان در حوزه محیط زیست برای برون رفت از مشکلات از آن استفاده کرد. برنامه ششم توسعه نیز با توجه به سیاستهای کلی محیط زیست به عنوان یک نقشه راه شکل گرفت. امروز غیر از قانون برنامه در مجلس است اسناد پشتیبان برنامه ششم به تصویب رسیده و برای اولین بار یک سند فرابخشی محیط زیستی داریم که همه مسائل محیط زیست را مورد توجه قرار داده است.

انجمن متخصصان محیط زیست عملکرد سازمان محیط زیست را رصد کند
او ادامه داد: ما در ایران در همه مراحل شکل گیری توافق پاریس حضور فعال و در اجماع جهانی در تدوین این سند نقش موثری داشتیم. دولت ایران قبل از این برنامه برنامه کم کربن خود را تصویب کرده بود. همچنین با همکاری تک تک دستگاه های کشور برنامه کاهش INPC تدوین شده است.
معاون رئیس جمهوری به اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: سیاست های رهبری سال 89 ابلاغ شد که در اصلاح الگوی مصرف خواسته شده دولت برای کاهش شدت مصرف انرژی تلاش کند که نتیجه آن کاهش گازهای گلخانه ای است. همه این مسائل در دولت روحانی مورد توجه قرار گرفته است همچنین براساس شاخص ها عملکرد دستگاه ها رصد می شود.
ابتکار به توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوب در دولت یازدهم تشکیل ستاد اهداف 17 گانه توسعه پایدار بود. همچنین کمیته علمی توسعه پایدار به صورت منظم عملکرد دستگاه ها را رصد می کند. دولت یازدهم در حالی روی کار آمد که با بحران های اقتصادی، سیاسی، محیط زیستی و فرهنگی روبه رو بود اما در آن شرایط اولولیت کار خود محیط زیست قرار داد. روحانی در آن شرایط سخت همچنان می گوید، دولت من دولت محیط زیست است. این موضوع بسیار مهم است که مسئله محیط زیست در سطح ملی، در بین تشکل ها و سازمان های مردم نهاد مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان محیط زیست درباره فعالیت سازمان های مردم نهاد گفت: این سازمان ها پشتوانه خوبی هستند زیرا می توانند نقد کنند. دولت یازدهم پذیرای نقد است و شرایطی را ایجاد کرده که در آن اندیشه آزاد وجود دارد. ما باید بتوانیم مردم سالاری دینی داشته باشیم و تلاش دولت نیز در این جهت است. ما باید جسارت شنیدن نقدر از دانشجویان و محققان را داشته باشیم زیرا عملکرد ما را بهتر می کند. رویکرد دولت به سمتی است که بتوانیم این برنامه ها را پیش ببریم و زودتر از مشکلات بگذریم. امروز همه خطوط تولید خودرو ما به استاندارد یورو 4 رسیده است، کاری که باید سال 86 انجام میشد اما در دولت یازدهم اتفاق افتاد. سازمان محیطزیست از همه خطوط تولید خودرو به صورت مستمر بازرسی می کند تا این استاندارد رعایت شود. از طرفی خطوط تولید موتورسیکلت دیگر کاربراتوری نیست و آن هم به استاندارد یورو 3 رسیده است.
او افزود: با وجود همه این برنامه ها و اجرای آنها همچنان مشکلات زیادی وجود دارد اما پله پله به سمت هوای پاک بیشتری در کلان شهرهای ایران می رویم. وزارت بهداشت امسال اعلام کرد برای اولین بار آمار مرگ و میری که به آلودگی هوا نسبت داده می شود در حال کاهش است. ما هنوز مشکلات فراوانی از جمله مسئله گرد و غبار را داریم که نیازمند نگاه علمی است. خوشبختانه همه کانون های گرد و غبار در ایران شناسایی شده که در این راستا دانشگاه ها از جمله واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان محیط زیست همکاری خوبی داشتند.
ابتکار از انجمن متخصصان محیط زیست خواست عملکرد سازمان محیط زیست را رصد کند و گفت: عده ای می گویند: ما دروغ می گوییم اما سازمان محیط زیست از دانشگاهیان و انجمن متخصصان محیط زیست دعوت می کند که عملکرد این سازمان را رصد کنند. پیشنهاد می کنیم هیات حقیقت یابی تشکیل شود تا همه موارد اجرایی این سازمان بررسی شود. متاسفانه عده ای می خواهند با ایجاد نا امیدی فضای کشور را مسموم کنند.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد، از همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در حل معضلات محیط زیستی استقبال می کنیم.
او از دانشگاهیان خواست پرچمدار رفع مشکلات زیست محیطی باشند و اعلام کرد، سازمان محیط زیست از دانشجویان، محققان و دانشگاهیان که در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند، حمایت می کند.

خبرنگار: مهرنوش زارعى/منتشرکننده: محمدجواد آخوندى

204

کد خبر: 735041

وب گردی

وب گردی