تولید و ترویج علم دو ویژگی ممتاز دانشگاه کهن جندی شاپور است

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در اولین کنگره بین المللی جندی شاپور در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: تولید و ترویج علم دو ویژگی ممتاز دانشگاه کهن جندی شاپور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم در اولین کنگره بین المللی جندی شاپور در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: توفیق حضور در دیاری که یکی از خاستگاه‌های علم و دانایی ایران و جهان بوده، باعث افتخار است.

او با اشاره به اینکه نیاکان ما ایرانیان، دانش و خردورزی را پاس می‌داشتند و می‌کوشیدند این موهبت الهی را مستمر بیاموزند و بیاموزانند گفت: برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور در شهر دانش گستر دزفول که در ادوار باستان، پایتخت علوم و فنون جهانی بوده، فرصتی مغتم است تا بار دیگر از تلاش ها وکوشش های نیاکان‌مان در زمینه تولید و ترویج علم یاد کنیم.

وزیر علوم با تاکید براینکه دو ویژگی ممتاز دانشگاه کهن جندی شاپور تولید و ترویج علم است گفت: این عناصر در دوران مدرن کنونی جزو اهداف و راهبردهای کلان سازمان جهانی یونسکو است.

او افزود: امروز مفهوم تولید علم و به اشتراک گذاشتن آن مبنای هر حرکتی است که از پرتو آن، توسعه پایدار و همه جانبه پدیدار می‌شود.

فرهادی با اشاره به اهتمام مردمان ایران زمین در طول تاریخ به ساختن و بنا کردن محیط هایی برای علم اندوزی گفت: ساخت مکتب‌خانه ها، نظامیه‌ها و دانشگاه‌ها در طول حیات طولانی فرهنگ وتمدن ایران اسلامی به اذعان متفکرین و اندیشمندان شرق و غرب، اگر نگویم بی نظیر بلکه کم نظیر بوده است.

وزیر علوم ادامه داد: بنیاد یکی از رویدادهای پر درخشش و غرورانگیز برای ما ایرانیان تاسیس دانشگاه و کتابخانه جهانی جندی شاپور در قریب به ۱۸۰۰ سال پیش بوده است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که ایرانیان حدود ۲ هزار سال پیش به چنین ادراک بالنده‌ای رسیده بودندکه دانشگاهی با این وسعت و گستردگی تاسیس کنند.

او گفت: آنچه که امروز از مفهوم دانشگاه به شکل مدرن آن در ایران و جهان می بینیم در حقیقت رونوشت و روگرفتی از تقسیم بندی ها و شعبه های تاسیس شده در دانشگاه کهن جندی شاپور بوده است.

فرهادی به نوشته جرج سارتن در کتاب تاریخ علم اشاره کرد و گفت: بنا به گفته این مورخ دانشگاه جندی شاپور به معنای واقعی کلمه جایگاه علم بوده است.

وزیر علوم افزود: دومین ویژگی ممتاز دانشگاه کهن جندی شاپور آن بوده که استادان، دانشمندان و پژوهشگران از اقصی نقاط جهان درحوزه‌های پزشکی، فلسفه، نجوم و ریاضیات، با آرامش و به دور از تصعبات و جزم اندیشی‌های افراط‌گرایانه قومی و نژادی، در کنار هم به تحقیق و پژوهش و تولید علم می‌پرداختند و این خود اوج نگاه مداراگونه و انسانی ایرانیان در قریب به دو هزار سال پیش است.

او با اشاره به اینکه سومین ویژگی دانشگاه جندی شاپور تربیت و پرورش دانشجویان و بازگشت آنها به سرزمین و میهن خودشان برای به کارگیری دانش‌شان بوده است گفت: می توان گفت اولین فرصت‌های مطالعاتی در جهان توسط این دانشگاه ابداع شده است.

وزیر علوم از دیگر آثار مثبت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ایجاد یکی از بزرگترین کتابخانه‌های دوران باستان دانست و گفت: این کتابخانه با ظرفیت چهارصد هزار جلد کتاب و عنوان در حوزه، پزشکی، دامپزشکی، گیاه‌شناسی، داروشناسی، فلسفه، ریاضیات و نجوم به زبان‌های پهلوی، سریانی، یونانی، سانسکریت نقش بسیار موثری در ترویج علم و گسترش مرزهای دانش درچارچوب نهضت ترجمه متون در جهان باستان ایفا نموده است.

فرهادی گفت: در حوزه علوم طب نیز بخش‌بندی این حوزه در دانشگاه جندی شاپور شگفت‌انگیز بوده که از این دانشگاه به سراسر دنیا سرایت کرده است.

او با اشاره به اینکه در دانشگاه جندی شاپور پزشکان به پنج دسته از نظر وظیفه و کیفیت درمان تقسیم می شدند گفت: این دسته بندی شامل بهداشت جسم و روان، درمان بیماری‌های واگیردار، جراحی، طب و موسیقی درمانی بوده است.

فرهادی گفت: این تقسیم بندی جای بسی شگفتی دارد که در ۱۸۰۰ سال پیش از این، تخصص‌های عالمانه، آن هم درعلم پزشکی در جندی شاپور انجام می‌شده است.

وزیر علوم افزود: وقتی نیاکان ما به چنین پایه‌ای از توانمندی در عرصه علم و دانش رسیده‌اند، وظیفه ما به عنوان میراث‌داران چنین بزرگان پر درخششی در تاریخ علم جهان، به مراتب سنگین‌تر است.

او با اشاره به اینکه اگر نیاکان ما چنین شهامت و قدرت و خردمندی را در گسترش مرزهای دانش در جهان داشته‌اند گفت: اکنون ما نیز باید با دست یافتن به افق‌ها و مرزهای جدید دانش و علم، درخت تناور سرزمین کهن ایران اسلامی را سیراب کنیم.

وزیر علوم افزود: امیدوارم دانشگاه کنونی جندی شاپور در دزفول، ادامه دهنده پرفروغ نیای خود، یعنی دانشگاه کهن جهانی جندی شاپور باشد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 735195

وب گردی

وب گردی