حل مشکلات محیط زیستی به عزم ملی نیاز دارد

بیست و دومین همایش ملی – منطقه ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دوازدهمین جشنواره توسعه سبز با حضور معاون ریاست جمهوری ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و رئیس انجمن متخصصان محیطزیست صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی عباسپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این مراسم با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات از جمله واحدهای دانشگاهی است که توجه ویژه ای به مسائل و موضوعات محیط زیست دارد، گفت: در حال حاضر بالغ بر 40 هزار دانشجو در این دانشگاه فعال هستند که 70 درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. این واحد با 19 دانشکده و بیش از 500 رشته مختلف، آزمایشگاه های تخصصی، تجهیزات به روز، استادان برجسته، دانشجویان فعال، فضای آموزشی و تحقیقاتی وسیع و فعالیت ویژه در زمینه تحصیلات تکمیلی، آمادگی و توانایی کامل برای فعالیت در حوزه تحقیق و پژوهش در تمامی زمینه ها بخصوص محیط زیست دارد.

عباسپور ،تحقیقات کاربردی برای حل معضلات و مشکلات کشور از جمله مسائل محیط زیستی را ، هدف اصلی واحد علوم و تحقیقات خواند و گفت: یکی از معضلات قابل توجه کشور مسائل محیط زیست است. معتقدم برای حل مشکلات و معضلات محیط زیست، نیازمند بکارگیری همه علوم هستیم، خوشبختانه از آنجایی که این واحد، دانشگاهی جامع است، می تواند در این زمینه فعالیت چشمگیری داشته باشد.

او افزود: تاکنون فعالیت های بسیار خوبی در حوزه محیط زیست در واحد علوم و تحقیقات انجام و نتایج مناسبی حاصل شده است. اقداماتی نظیر فعالیت در زمینه کرسی انرژی های پاک و تجدید پذیر که منجر به اعطای کرسی انرژی های پاک از سوی سازمان یونسکو شد و به دنبال فعالیت های زیست محیطی این واحد به عنوان دانشگاه سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست معرفی و تقدیر شده است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات به افزایش سرانه فضای سبز اطراف دانشگاه اشاره کرد و گفت: محیط زیست موجودی زنده است که متأسفانه بی عدالتی های زیادی به آن شده است و در نتیجه آن معضلاتی نظیر افزایش کویر، انتشار ریزگردها، کمبود آب، آلودگی هوا، گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین، تغییرات اقلیم و .... حاصل شده که در نهایت دامان خودمان را گرفته است.

او به حضورش در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی اکثر نمایندگان اقدام به تصویب مصوبه ای برای در اختیار قرار دادن پمپ های برقی آب برای برداشت از ذخایر زیرزمینی جهت کشاورزی کردند. این امر منجر به استفاده بی رویه از ذخایر آبهای زیرزمینی و عواقب ناشی از آن نظیر فرونشست زمین شد.

عباسپور گفت: حل مشکلات و معضلات محیط زیست نیازمند همکاری، عزم و اراده ای ملی دارد. معتقدم همه سازمانها، ارگانها، مراکز، مسئولان و خود مردم وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارند و باید در این زمینه فعالیت کنند.

بیست و دومین همایش ملی – منطقه ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران 3 و 4 اسفند با برگزاری کارگاه های تخصصی با حضور کارشناسان محیط زیست در واحد علوم و تحقیقات برگزار می شود.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 735225

وب گردی

وب گردی