ریزگردها، کمبود منابع آبی و گسترش کویرها از چالش های زیست محیطی جدی ایران

کارشناسان بین المللی همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران از جمله رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نماینده سازمان کنوانسیون منطقه ای(ROPME)  و نماینده سازمان ملل متحد برنامه اسکان بشر (UN Habitat) به مهمترین مسائل و چالش های زیست محیطی ایران پرداخته و تعاملات بین المللی و منطقه ای در برنامه پنجم توسعه و چشمم انداز آن در برنامه ششم را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسکانیوز، ماریا دوتسنکو (Maria Dotsenko) رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد ،گفت: ایران جزء اولین کشورهایی بود که با دعوت از اداره اطلاعات همگانی ملل متحد، دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد را راه اندازی کرد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: تغییرات اقلیم تهدیدی بسیار جدی و آثار مخرب و بعضا جبران ناپذیری بر محیط زیست دارد و بحث ریزگردها، کمبود منابع آبی، گسترش کویرها و ... از جمله چالشهایی است که ایران در این زمینه با آن روبرو است.

وی افزود: مرکز اطلاعات سازمان ملل منبع اصلی ارائه اطلاعات درباره نظام سازمان ملل است، همچنین برقراری ارتباط با مردم و مطلع کردن آنان از اطلاعات و نقش ملل متحد درباره موضوعات مورد علاقه مردم ایران از دیگر وظایف مرکز اطلاعات سازمان ملل در ایران است.

دوتسنکو با اشاره به آرمانهای توسعه پایدار که در سال 2015 در نشست نیویورک به تصویب رسید، ادامه داد: این سند شامل 17 آرمان و 169 هدف نظیر پایان دادن به فقر، پایان دادن به گرسنگی، زندگی سالم وارتقاء رفاه، آموزش با کیفیت، دردسترس بودن آب سالم وفاضلاب، دسترسی به انرژی پاک ومقرون به صرفه، شهرها وجوامع پایدار ، الگوی تولید ومصرف پایدار، اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم و ... است.

وی با بیان اینکه تمامی 17 آرمان توسعه پایدار مرتبط با محیط زیست و حفاظت از آن است، افزود: یکی از این آرمانها، تولید و مصرف مسئولانه را در بر دارد، اگر بدنبال رشد اقتصادی پایدار هستیم ، نیاز به تفکر و برنامه ریزی صحیح در تولید و مصرف داریم. سرعت شهرنشینی منجر به بروز مسائل و مشکلات زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، دفع پسماندها، مصرف انرژی بالا، افزایش گازهای گلخانه ای و مانند آن شده است که همه اینها ناشی از تولید و مصرف نادرست است. البته جای خوشحالی دارد که ایران با فعالیت های نظیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر و اقتصاد کم کربن و مانند آن گامهای مثبتی برداشته است.

دکتر مهین گزانی رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این همایش به تشریح فعالیت های این سازمان پرداخت و گفت: یونسکو از طریق برنامه های آموزش علوم طبیعی و اجتماعی، فرهنگ، توسعه پایدار اقیانوسها و ارتباطات و اطلاعات زمینه تحقق اهداف هفده‌گانه را فراهم و نقش فعالی را در این راستا ایفا می کند.

وی افزود: در زمینه آموزش، سازمان یونسکو نقش فعالی را در تدوین سند 2030 در چارچوب هدف 4 داشته است، تسریع آموزش باکیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه از جمله فعالیتهای سازمان یونسکو است.

دکتر گزانی ادامه داد: یونسکو در طول 70 سال فعالیت خود نقش تأثیرگذاری در فعالیت های علمی داشته است که این کار را از طریق شبکه ها و مراکز نوع اول و بیش از 50 مرکز نوع دوم در زمینه علوم در جهان برای پیشبرد علم در کشورهای در حال توسعه انجام داده است.

وی اضافه کرد: یونسکو از طریق برنامه علوم طبیعی خود نقش موثری در اجرای اهداف توسعه پایدار از طریق مشاوره و سیاستگذاری برای حمایت از کشورهای در حال توسعه در زمینه تقویت ظرفیت علمی و فنی آنها داشته و کشورهای عضو را در راستای تدوین سیاست های موثر مبتنی بر بهترین دانش موجود از جمله نظام های دانش بومی و معنوی یاری می دهد.

متاسفانه هیچ گونه حفاظی برای سواحل خلیج قائل نشده ایم

دکترحسن محمدی نماینده سازمان کنوانسیون منطقه ای(ROPME) در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد ، در ارتباط با برنامه های تدبیرشده در رابطه با حفاظت از خلیج فارس گفت:خلیج فارس به خاطر شرایط خاصش در اولویت کاری ما قرار دارد چرا که محیطی طرد و شکننده دارد.

وی افزود: مسئله دیگر اکتشاف و استخراج نفت است. بنابراین هدف ما، حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده ها و توسعه پایدار محیط زیست است . چرا که شاهد آلودگی دریاها و همچنین وجود ریزگردها هستیم و در آینده هم با مسئله نشت مواد رادیواکتیو در خلیج فارس روبه رو هستیم که مجموع این عوامل باعث تخریب زیست بوم کشور و به خطرانداختن جان انسان ها می شود.

محمدی با بیان اینکه هیچ گونه حفاظی برای سواحل خلیج قائل نشده ایم ، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد تغییرات شدید آب و هوا در ناحیه خلیج فارس بوده ایم که این باعث تهدید گونه های جانوری در این منطقه شده است.

نماینده سازمان کنوانسیون منطقه ای ادامه داد: با توجه به متخصصین و کارشناسان خبره در زمینه مقابله با ریزگردها ، تجربه طولانی مدتی در زمینه بیابان زدایی در کشور داریم ولی اجرایی شدن طرح ها نیازمند تعهد ملی و پشتوانه مالی است و نباید بین طرح و عمل شکاف عمیق بوجود آید . متاسفانه برنامه های جاری کافی و پاسخگو نیستند.

مباحث محیط زیست با جزئیات در توسعه شهری ایران مورد توجه باشد

سیامک مقدم نماینده سازمان ملل متحد برنامه اسکان بشر (UN Habitat) نیز در این همایش گفت: امروزه نقش ملاحظات زیست محیطی به عنوان یکی از ارکان سه گانه توسعه پایدار در سیاست های توسعه پایدار شهری پررنگ تر است و هدف از مشارکت برنامه محیط زیست و اسکان بشر سازمان ملل متحد اعمال ملاحظات زیست محیطی در سطوح منطقه ای، ملی و جهانی بر سیاست گذاری های بشر است.

نماینده سازمان ملل متحد برنامه اسکان بشر با بیان اینکه برنامه توسعه پنجم ایران، هویتبخشی به سیمای شهر و روستا، و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی-ایرانی، همچنین سامان بخشی مناطق حاشیه نشین، و پیشگیری و کنترل ناهنجاریهای عمومی ناشی از آن را در خود آورده است، گفت: این اهداف کاملا مطابق با دستورکار برنامه اسکان بشر ملل متحد است. در برنامه ششم حفاظت از محیط زیست، کاهش مصرف منابع طبیعی، به حداقل رساندن آلودگی هوا و زمین، مدیریت مصرف و تولید، بهره وری انرژی، نگهداری و بالا بردن تنوع زیست محیطی، از جمله اقداماتی هستند که ما را در رسیدن به توسعه پایدار، یاری میکنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود سرفصل محیط زیست بصورت یک سرفصل جداگانه و با جزئیات در برنامه های توسعه پایدار و به خصوص توسعه شهری ایران در نظر گرفته شود.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735339

وب گردی

وب گردی