راه گشایی دولت برای گسترش تولید و صادرات محصولات دانش بنیان

استقرار مرکز صنایع دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز، علاوه بر ساماندهی این صنایع، تصمیمی راهبردی و راه گشا برای گسترش تولید و صادرات این محصولات است که با حمایت ویژه دولت می تواند مزیت های بالای علمی، اقتصادی و تجاری برای کشور ایجاد کند.

به گزارش ایسکانیوز، تفاهم نامه استقرار این صنایع در منطقه ویژه اقتصادی پیام روز دوشنبه بین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امضا شد.
براساس این تفاهم نامه صنایع دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز استقرار می یابد و راه اندازی این صنایع در منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز مورد حمایت ویژه قرار می گیرد.
این تفاهم نامه در اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری برای ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه به منظور اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، به امضاء دکتر محمود واعظی و دکتر سورنا ستاری رسید.
منطقه ویژه اقتصادی پیام با دارا بودن ویژگی های بی نظیری همچون نزدیک بودن به پایتخت، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، مراکز صنعتی و فناوری و آزمایشگاه ها و همچنین دسترسی آسان و آماده شدن زیرساخت های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان در حوزه های it، فرودگاهی و هوانوردی، بیو تکنولوژی استقرار آنها در منطقه را به عهده خواهد داشت.
از سوی وجود بزرگترین فرودگاه باری کشور در این منطقه نیز مزید بر علت است که این صنایع بتواند با سهولت بیشتری آماده صادرات به کشورهای مختلف شود.
براساس این تفاهم نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام متعهد شده است تا زمین با شرایط مناسب در اختیار شرکت های دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهدو زمینه های ایجاد گمرک محصولات دانش بنیان را با وزارت اقتصاد و امور دارایی پیگیری و فراهم نماید .
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در مقابل متعهد شده است تا تامین زیرساخت های تکمیلی از محل منابع ملی و ترغیب و هدایت شرکت های دانش بنیان به استقرار در منطقه ویژه اقتصادی پیام را دنبال کند.
در قالب این تفاهم نامه هر دو طرف متعهد شده اند که با ایجاد گمرک محصولات دانش بنیان و ایجاد صندوق حمایت از سرمایه گذاری خطرپذیر به صورت مشترک اقدام کنند که مجموعه این اقدامات می تواند باعث رونق تولید و صادرات محصولات دانش بنیان که زمینه های بسیاری در کشور دارد، شود.
اکنون 93 واحدتولیدی و صنعتی با اشتغالزایی حدود 3 هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز فعالیت دارند.
همجواری این منطقه اقتصادی با فرودگاه باری و بین المللی پیام و نزدیکی به پایتخت از مزیت های اقتصادی آن است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز پیش از این به ایرنا گفته بود که تفاهم نامه ای با یک شرکت سنگاپوری برای احداث شهرک فناوری اطلاعات و ارتباطات به مساحت 350 هکتار در این منطقه در استان البرز منعقده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
سعید زرندی خاطرنشان کرد:‌ از مدت ها پیش موضوع راه اندازی شهرک آی سی تی در دستور برنامه های این مجموعه بوده و در تفاهم نامه ای با یک شرکت سرمایه گذار سنگاپوری عملیات اجرایی این شهرک به مساحت 350 هکتار آغاز شده است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام همچنین گفت: 20 طرح توسعه در این مجموعه در دستور کار است که اهتمام ویژه ای برای تحقق این پرژه ها در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام دارای ظرفیت های بالقوه ای است، افزود: استقرار صنایع دانش بنیان در محدوده 15 هکتاری پیام نیز تا اواسط اسفند ماه امسال محقق می شود.
زرندی با اشاره به لزوم ایجاد پایانه صادراتی در استان البرز خاطر نشان کرد: این امکان در مجموعه پیام در سه بخش اجرایی خواهد شد که با توجه به روند کار پیش بینی می شود فاز اول این پروژه در شهریور ماه سال آینده به بهره برداری برسد.
این مسئول اضافه کرد: در مجموع 20 طرح توسعه در مجموعه اقتصادی و فرودگاه پیام برنامه ریزی شده که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
علاوه بر این قرار است فاز اول پایانه صادراتی استان البرز تا شهریور سال آینده در منطقه ویژه اقتصادی پیام به بهره برداری می رسد. در این خصوص برای راه اندازی کارگو فرودگاه پیام امکانات و زیرساخت های لازم مهیا است.

خبرنگار: واحد البرز/ منتشرکننده: شاهین زینعلی

800

کد خبر: 735379

وب گردی

وب گردی