پلیمرهای متناسب با نیاز صنایع در داخل کشور تولید می‌شوند

پلیمرهای پیشرفته مورد استفاده در صنایع و مهندسی، محصولاتی هستند که یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است با به دست گرفتن بخشی از بار تولید آن‌ها نیاز کشورمان را تامین کند و در نهایت از هزینه‌های واردات این مواد کم کند.

به گزارش ایسکانیوز، پلیمرها، موادی هستند که استفاده امروزی آن‌ها مصروف به چند صنعت محدود نیست و هرجایی از اطرافمان را که بنگریم، نقشی از این مواد با دسته‌بندی‌ها، کارایی‌ها و شکل‌های گوناگون می‌توان یافت.

به گفته حمید امیری از فناوران فعال در حوزه تولید پلیمر، نقش مواد پلیمری در صنایع گوناگونی چون خودرو، بسته‌بندی، راه و ساختمان، لوازم خانگی، آمیزه‌سازی مواد پلیمری، سیم و کابل، لوله، چرم، کشاورزی و همچنین پزشکی بیش از پیش پررنگ و برجسته شده است، به طوری که می‌توان گفت بالغ بر 30 درصد صنعتی چون خودروسازی، به پلیمرها و نقش آن‌ها بستگی دارد.

این فعال فناور تولید فرآورده‌های تخصصی و پیشرفته این محصولات مانند الاستومرهای تخصصی و مواد شیمیایی مربوط به آن‌ها را از سازنده‌های صنعت پلیمر عنوان کرد و گفت: پلاستیک‌های مهندسی مانند وترموپلاستیک الاستومرها از فرآورده‌هایی هستند که علاوه بر افزودنی‌های PVC ، افزودنی‌های مقاوم به ضربه، پایدار کننده‌های حرارتی و مستربچ‌های رنگی و افزودنی‌های مورد مصرف در صنایع بسته‌بندی در رفع نیاز صنایع به پلیمرها و فرآورده‌های آن مهم هستند.

امیری، راه حل‌های نواورانه و متناسب با نیاز صنعت کشورمان را ضرورتی دانست که تولید دانش‌بنیان راه‌گشای آن است و در ادامه گفت: با توانمندی تولید پلیمرهایی که کشورمان به آن دست یافته است، بر اساس نیاز کشور با شناسایی بهترین مواد اولیه پلیمری، و مطابق با نیاز کشور، تغییرات و بهینه‌سازی‌های لازم را روی این مواد اعمال می‌کنیم تا برای استفاده در صنایع گوناگون کشورمان آماده شوند.

وی افزود: این نیازمندی و تغییرات می‌توانند از طریق کاهش قیمت، بهبود کارایی‌ها، کاهش و افزایش کی ویژگی خاص و در کل یک سری از ویژگی‌ها مطابق صنعت باشد. به طور مثال یکی از مواد تولیدی دارای تاییدیه دانش‌بنیان با همکاری یک شرکت اروپایی با استفاده از خط تولید به بازار تجاری می‌شود.

برای این کار در حوزه دانش‌بنیان بالغ بر 7 نفر مشغول به کار هستند که به گفته این فعال فناور، تعداد یادشده که بخشی از آنان در حوزه تخصصی و توسعه و بخش دیگری در حوزه تولیدی فعالند، با جلب بازارهای هدف دیگر کشورها که عموماً در حوزه نفت و گاز و اخیرا آب هستند، ضمن افزایش اشتغال، بالا رفتن میزان تولید و به طبع آن افزایش یافتن ارزش افزوده اتفاق خواهد افتاد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735382

وب گردی

وب گردی